Avlive, karantene, avvente, omplassere? syk eller mistrivsel?

Hvordan best/raskest avgjøre om en fisk er syk eller bare mistrives?, om noe er smittsomt, eller resultat av "miljø" etc?
Og hvor raskt skal man reagere? Når skal man omplassere, sette i karantene, evt medisinere (en eller alle...) evt når avlive? Lurer på generelt grunnlag, samt spesielt mtp min Gurami.

Kjøpte 2 Sunset Gurami for 2 dager siden (2 hunner??)
Den ene Guramien er halve størrelsen, oppførte seg annerledes med en gang den kom i karet. Vil ikke spise, har ligget litt på bunn evt stille i overflata. Tidvis "normal", Ikke andre symptom fram til i dag. Kan det være at den lille er vandt med mobbing- og derfor er utilpass, evt hadde en knekk alt i butikken?
I dag hadde den en lang tynn hvit tråd under (avføring?) og så annerledes ut, fra sammenklemte finner til utspilte. 
Tenkte den var syk, og vært det fra den kom? Tenkte BVS, utfra det jeg har lest... Avlive, karantene eller avvente? Så etter 15 min så den normal ut... Men ser den andre jager litt på den. Synd å avlive en bare pga "rasetypisk" men for meg rar og ukjent oppførsel.
Har lest den typen kan være "stille og tilbaketrukket", og Gurami er ukjent for meg, så har bare fulgt med, og prøvd å lese meg opp på Gurami. Denne typen skal visst ha GH fra 4 opp, jeg har 3 (Akvariebutikken igjen da, han sa denne typen tålte bløtt vann- håper det stemmer) På den annen side er jeg ikke sikker på om dette er HonningGurami m Sunset farge, eller Trichogaster labiosa, De er unge, ikke utvokst (?) 4-5 cm. Jeg har litt mye bevegelse i vannet mtp Gurami, men de har stille "kroker", den største av guramiene er stadig der det er bevegelse- så kanskje den ikke mistrives så mye med det? 
Men ganske sikker på at det er noe feil med den ene fisken. Men mistrivsel eller sykdom...  

Den andre guramien spiser, er normal. Ingen symptom på noen av de andre fiskene som var der fra før, ser ut til å ha god trivsel.
Sjekket verdier i går, KH 3,  pH 6,8, NH4 -0, NO2 0, NO3=5 Temp 24-25. 1 uke siden vannskift (plan i dag)
80 liter, Eheim Experience 250, kar igang 6 uker. 

Den "syke" fisken ser etter 15 min normal ut? Føles det bedre etter å ha fått ut skiten, eller er det "stille før stormen"?
Jeg har et tomt reservekar som kan settes opp, men det er jo no styr- og kanskje jeg bare gjør vondt verre? 

Der den ser sykest ut, er ca 15 min FØR de andre bildene...
Ingen som har tanker om hvorvidt denne er syk, evt mistrives- og evt råd om hva jeg skal gjøre?
Begynner å bli litt tynn. Den har hatt den hvite/gjennomsiktige tråd-avføringen 2 ganger.
Den ser nå ok ut, svømmer rundt, men fortsatt reservert. Virker litt interessert i mat, men spiser- så spytter den ut igjen. Også de minste bitene.
Svømmer unna selv om det er mer mat. Dvs ikke spist særlig siden onsdag.
Den andre spiser og ser ut til å trives.
Prøvd 3-4 ulike fôrtyper, prøvd å fôre så alle de andre er opptatt andre steder.
Plussmedlem
Hei!

Det er ingenting som hyler avliving av dette, ennå i hvert fall. 
Så lenge den ikke ligger apatisk på bunnen eller viser andre tegn på langt framskreden sykdom så er det nok masse håp i hengende snøre. 
Dverggurami er relativt hardføre, men kan reagere negativt på raskt skiftende vannverdier. Hvorvidt GH'en er 3 eller 4 vil likevel være fullstendig likegyldig for så delikate er de ikke. Mulig endringen fra butikk til hjemmet ble litt brå?
At den er interessert i mat er et bra tegn. Fortsett å tilby fristende godsaker som artemia, frosne mygglarver og annet snacks. 

Av adferd så høres den ut som vanlig gurami-adferd. De oppretter hierarkier, i tillegg vil det også være forskjeller på individnivå. Noen er frampå og uredde, andre tilbaketrukne og sky. 

Hold fortsatt øye med spisingen. Avføringen vil neppe endre seg med mindre den får i seg mat. Det kan hjelpe på appetitten å skru opp tempen en grad ekstra og å redusere sirkulasjonen litt. 

Gi det et par dager til og se hvordan det går. 


 
Takk! Den ser mye bedre ut nå, men spiser fortsatt ikke, ser litt tynn ut. Dvs den virker interessert i mat, sirkler rundt mat (f.eks brokkolien til ansistrusen- men spiste ikke) Men den spiser litt Dr.Basseleer eller hva det heter, smått- men spytter det ut igjen. Har sett den spytte ut samme mat 2 og 3 ganger. Interessert i de hvite larvene, men spiste ikke. Skal prøve å knuse larvene mer i morgen. Aner virkelig ikke om den er syk eller kresen eller hva. Prøver å ha Vasspest som skjerming i overføata, men den minker- kan det være at Guramien spiser på denne når jeg ikke ser? Usikker på om denne Guramien er mindre enn den andre pga kjønn, eller spisevaner.
Skal skifte litt vann i morgen, har plutselig ph over 7, og den er 6 i springen og pleier være 6,8 i akvariumet. Har vel vært overivrig med fôring for å få den ene til å spise… så tenkte slamsuge litt.
Som du ser- interessert, og ser mye bedre ut. Håper den spiser i morgen da, da har den bært her en uke.
Hva er Artemia, og hvordan fôre med det?
Plussmedlem
Den ser frisk ut den. 
At den er interessert i omgivelsene er et bra tegn, selv om den neppe vil spise brokkoli. De kan ta noe grøntfór, men jeg har aldri sett gurami spise noen mengder. 

Artemia er små krepsdyr som veldig mange fisk er fryktelig glad i. De fås som oftest kjøpt som frossenmat i kuber. Man knekker kubene av og tiner de i en liten kopp eller noe før man putter det i akvariet. 
Aller best synes fiskene artemiaen er når den er nyklekket, men det er litt om-og-men med å klekke de selv så jeg bruker ikke nyklekket artemia selv lenger. 
I stedet bruker jeg mikromark og spretthaler til små fisk og yngel, og hvitmark til større fisk. 

At pH'en din plutselig skulle stige betyr at noe i karet buffrer vannet, altså avgir mineraler til det. Stort sett er det kalkholdige steiner og/eller bunnlag som gjør det. Har du noe i karet som potensielt er mineralholdig?
Fiskemat vil påvirke pH'en i vannet den andre veien. Alt som brytes ned (mat, planter, døde dyr) vil få pH til å synke. Jeg synes også springvannet ditt var noe surt? Har du vann fra brønn eller noe? Kommunale vannverk tilsetter som oftest litt kalk for å få pH over 7 slik at slitasjen på vannrørene blir mindre. 
Under normale forhold vil den lille bufferkapasiteten denne tilsetningen gir forsvinne ganske raskt i et akvarium. Hos meg er pH i springen ca 7,4, men faller veldig raskt til rundt 6,8 med mindre jeg gjør noe for å påvirke den annerledes. 
 
Skikkelig snodig, men i dag var ph ennå litt høyere, tok ut prøve når jeg slo på lyset. Da skulle den vært lavere enn i går kveld?
Testet stein og sand med eddik 35% npr jeg startet opp karet- ingen utslag. Ikke surt nok? Eller kan de slippe noe over tid?
Slottet er ikke testet, og har kommet oppi siste uka- kanskje ta ut/teste det da. Evt bare ta ut  
Har røtter men de er gamle så senker vel ikke ph særlig da.
Påvirkes ph av temperatur? Synes ikke varmekolben er stabil. Venter på digitalt termometer.
Ja vi har eget vann, oppkomme. Lav ph, gh, derav valg av type fisk. Har pleid å ligge på ph 6,8 så det må jo være noe annet som hever ph/gh men hittil har jeg synes det har vært greit. Ph 7,2 i dag er litt mye mtp fiskenes mines behov etter som jeg har lest meg til.
Brokkolien var egentlig et festmåltid til ansistrusen, lurte bare om om guramien kunne være interessert
Plussmedlem
Ja, pH faller normalt sett på natta i et akvarium med planter. Da reverseres fotosyntesen og plantene forbruker O² og slipper ut CO². Dermed blir vannet litt surere, vanligvis.
Jeg tror det er rimelig å anta at det er sanda som har "skylda". Ja, pH påvirkes av temperatur, men bare i liten grad. Du måtte småkoke fiskene for at det skal ha nevneverdig effekt på pH. 
 Ph 7,2 i dag er litt mye mtp fiskenes mines behov etter som jeg har lest meg til.

Hvis det ikke klatrer veldig tett på 8, så tror jeg ikke du trenger å stresse. De aller fleste vanlige artene akvariefisk er veldig komfortable opp til det punktet. 
Jeg mistenker at det er kalsitt eller annen kalkstein i sanda di, derav de gråhvite prikkene. Om det er slik så er det en mildt buffrende kalkstein og du vil nok neppe se pH mye over 7,4 - 7,5. Særlig ikke når springvannet ditt er av det sure slaget. 
Så lenge økningen er så lav og går over tid så kan jeg ikke skjønne at det skal ha noen negative konsekvenser for fiskene dine. Du skriver jo selv at de stormer rundt maten og viser alle tegn på god helse. 
Dessuten - om det er kalsitt i sanda di så er plantene kjempeglade for det. Kalsitt er av kalsiumkarbonat og når denne oppløses dannes det karbondioksid i vannet. Dette setter de grønne vekstene pris på. 

Likevel vil jeg berømme deg for å ta til deg lærdommen du har oppsøkt og gjort valgene dine på bakgrunn av de opplysningene du satt med. Det er prisverdig, og ikke alle som tar slike hensyn. 
Godt jobba. 
 
Jo takk for det, skal iallefall gjøre mitt beste- det er veldig stas å se på når de trives
Guramien får tilbud om god variert mat, og ser ut til å spise litt nå. Fôrer de andre med no på bunn så den får spise i fred. Da har jeg gjort det jeg kan, håper det holder
Men det er fortsatt interessant å vite hva man skal se etter mtp å vite om man står ovenfor noe smittsomt, som gjør at man må medisinere eller sette i karantene. Om/når det skjer haster det vel?
Kjøpte Kardinaltetra- de var helt bleke i fargen når de skulle ut av posen- så kjempesyke ut, men kom seg fort. Senere var det nitritt- de mistet farge og jeg googlet meg til Neonsyke- 1 død: flaks jeg ikke avlivet hele hurven for etter et godt vannbytte så var de fine igjen. Så vet nå at fargeløs tetra ikke nødvendigvis er syk, men mistrives.
Men, det er vel bare å følge med å lære hva som er normal oppførsel når de trives, og spørre en ekspert - f.eks deg, når jeg lurer.
Og så skal jeg følge med på ph og andre verdier, så det ikke endres dramatisk.
Men med kh og ph på 0 i krana, og det har økt såpass i karet, vil det da si at jeg bør passe på dersom det trengs et stort vannskifte- mtp brå endringer?
Har 80 liter, bytter 1-2 bøtter/uke, det er vel uansett innafor. Tenker mer på om jeg kan gjøre skade om det skulle oppstå behov for større vannbytte. Måtte det når filteret ikke var oppe å gikk, men da hadde ikke verdiene økt så mye, da lå ph på 6,8.
Tusen takk for at du tar deg tid til å svare!!
Jeg har jo som sakt før, hatt akvarium i mange år, og i unge år gikk det tilfeldigvis bra uten kunnskap.
Hadde vel fint vann til guppy da
Når jeg satt opp nytt kar der jeg bor nå- etter mange år uten, så gikk det som det måtte gå når man har feil fisk mtp vannverdier- og for lite kunnskap. Og lite filter…
Vil ikke i den fella igjen, så her leses og søkes det!
Men ikke alt som er like lett å google…
Så takk, takk!
En annen ting mtp karantene: hvor lenge bør de minimum evt best, være i akvariebutikken fra de kommer fra Sverige, og til jeg tar de med hjem?
Står på info om Kardinaltetra på Akvaforum:
Surhetsgrad på vannet (PH) 4 - 6
Hardhetsgrad på vann (GH) 0 - 8
Men da er ikke det helt korrekt, mener du?
Plussmedlem
Det har ikke så mye med hvorvidt det er korrekt eller ikke. 
Der kardinaltetra kommer ifra går har vannet ofte parametere innenfor de rammene som står på Akvaforum, så informasjonen er helt korrekt. Tallene er som oftest basert på observasjoner og målinger gjort på fangststedene i fiskenes naturlige miljøer. 

Derimot er det ikke slik at fiskene kreperer eller det på andre måter er skadelig for dem om vannverdiene faller litt utenom dette. Kardinaltetra er en relativt hardfør art og de fleste som er i salg i Europa er avlet i fangenskap, i vann som i større grad reflekterer europeiske vannparameter enn det vannet de ville hatt i Amazonas. 
Men - siden de er en survannsart (og du i tillegg har andre arter som alle liker surt vann) så er det ikke feil å prøve og holde det under 7. 


 
Plussmedlem
Kjøpte Kardinaltetra- de var helt bleke i fargen når de skulle ut av posen- så kjempesyke ut, men kom seg fort. Senere var det nitritt- de mistet farge og jeg googlet meg til Neonsyke- 1 død: flaks jeg ikke avlivet hele hurven for etter et godt vannbytte så var de fine igjen. Så vet nå at fargeløs tetra ikke nødvendigvis er syk, men mistrives.

Jepp, du har observert helt riktig her ja. Endringer i farger og adferd er tidvis en god indikasjon på at noe er på ferde. 
Det er samtidig også helt riktig av deg å ta en fot i bakken, for det er lett å overreagere også. Det ville jo vært tragisk om de alle mistet livet med noe som er løst med et par bøtter friskt vann. 
Men, det er vel bare å følge med å lære hva som er normal oppførsel når de trives, og spørre en ekspert - f.eks deg, når jeg lurer.

Del 1 av denne setningen er igjen helt riktig observert av deg. Følg med og lær. Nyt og utforsk.
Den delen om min påståtte ekspertise er likevel veldig overdrevet. Jeg føler jeg har ett og annet å komme med vedr akvarium, men det er såååå mange både her på AF og andre steder som vet uendelig mye mer enn meg. Takk likevel for snille ord.
Men med kh og ph på 0 i krana, og det har økt såpass i karet, vil det da si at jeg bør passe på dersom det trengs et stort vannskifte- mtp brå endringer?

I prinsippet er det greit å ha det i baktankene ja, men dette er ikke et problem under vanlige forutsetninger. Dessuten kan du bare alliere deg med en liten boks med GH+ eller noe annet som buffrer vannet opp til de nivåene det ligger på til vanlig, så er ikke det et problem. Om du skulle ha behov for å bytte mye vann på kort tid så bytt da heller flere ganger over en viss periode på noen timer enn å bytte 90% på en gang. 
Ja det var et godt tips! Håper jeg ikke får ubalanse i karet igjen og må bytte så mye, hadde jo det med nytt filter/nyoppstarta kar- når jeg skulle ha 6 fisk og kom hjem med 25- hjelpes, ble mye vannbytter før det var stabilt. Gubben kommenterte at det ikke var hobby jeg hadde fått meg, men jobb - haha Fin jobb da (bortsett fra ved ustabile vannverdier…) 😂
Tok opp filteret i går, stått i kanskje 5 uker? Hadde det lille innvendige først, og grus- og bytta jo «alt» når Platyene døde (bytta til mørk sand pga tetra og Cory) Har hatt for langt rør helt nedi sand (kappa det litt i går) men filteret så fint ut, litt men ikke mye guffe og veldig lite sand, så lot det bare være. Ikke tulle med det som funker
Du fortjener litt skryt, for kunnskap og bruk av tid. Er ikke så mange andre aktive innpå her… Men du verden så mye info man kan finne. Er ikke alltid man finner det man lurer på, trådene er ofte litt uoversiktlige- litt info her og litt der- men uansett er det noe helt annet å spørre om hjelp og at noen faktisk forklarer 😊 Så tommel opp herfra (usikker på om Emoji funker)

Når jeg er igang:
glemte å sette inn varmekolben i går kveld, normalt 24 grader, ble vel 1grad kaldere etter 30 liter vannbytte i går, og i dag var det ca 22. Det er vel ikke problem da å sette på kolben til 24, det tar vel litt tid å varme opp 80 liter, og 2 grader opp- eller bør jeg ta til 23 først og senere 24?

Den er uansett ustadig på oppvarminga. Kjenner forskjell med hånda- noen ganger varmere eller kaldere i karet. Hadde en kolbe og hadde det samme, så tenkte det var noe galt med den, så kjøpte ny. Men varierer med den og. Har bestilt digitalt termometer, nå har jeg et utvendig/plaststripe og lite rundt- er jo «kul umulig» å se noe på det lille, og det utvendige virker vel heller dårlig.
Da tenker jeg at jeg ikke stresser med pH mellom 6,6-7,5 bare det er nogenlunde stabilt, og det virker sånn nå, stabilt ca 7,2 Dvs skal jeg ha det surere må jeg bytte ut noe sand, stein eller tilsette noe. Jeg kan vurdere å bytte ut de gamle røttene med en ny rot, eller skaffe en rot til. Takk
Men, tilbake til «karantene» som jo denne tråden er (de andre spørsmålene burde vel teknisk sett i andre tråder…under andre tenaer…)

Det kom 2 DvergGurami til akvariebutikken fredag, hvor lenge bør de gå i butikken før de hentes hjem? Butikken sa 0, og så 3-4 dager…. Det har nå gått 6 dager- om de er i form- bare å ta med hjem?
Har ikke karantenekar hjemme, kan vurdere å sette opp om det er veldig viktig. Noen tanker?
Beklager om du har svart på d før, er medlem av kortidsminneforeningen...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap