Guppydød og sykdom

[External Image]Hei! Jeg har hatt guppy siden april i år. 60l akvarium. Startet med to hunn å en hann, pluss en algespiser. Har i ettertid også fått i reker. Nå nylig har jeg opplevd at to av dem har blitt slappe å har dødd kort tid etter. 
Den første som døde fikk yngel, å føler hun aldri kom seg helt etter det. Men den ble tynnere å tynnere og så tilslutt innskrumpet ut å var i lite aktivitet. Dagen den døde var den slapp og svømte nesten ingenting. Når den svømte, så sank den bare å så livløs ut. Finnene var veldig inntill kroppen. Spiste ingenting. Syns hodepartiet så innsunken ut, spesielt på gjellene.
Den andre fisken var hannfisken. Den hadde samme forløp å døde ganske raskt.

Den andre hunnfisken har også fått yngel for noen uker siden. Tror den er gravid igjen nå. Men synes hodepartiet dens rundt gjellene har skrumpet inn også.
I tillegg så ser jeg noen svarte prikker bakerst på magen. Har lest om dette, å noen sier det er øynene til yngelene, mens andre sier det ikke er mulig å se dem i magen. 
Er der noen som kan fortelle meg hva de tror er galt, hvilken sykdom det kan være og hvordan jeg kan behandle? Evt om det er noe jeg gjør galt? 
Er ganske ny i pH verden å alle de andre bokstavene!

Jeg har prøvd Exit behandling og eSHa 2000.
Legger ved bilder av den nåværende muligens syke fisken og en teststripe.

mvh Marianne

 
Synes den ser altfor stor ut i buken. Så vidt jeg kan forstå har den en nesten uhelbredelig sykdom som kalles bukvattersott.. se det litt an først men jeg ville avlivet den for eksempel ved glovarmt vann eller ved skylle den ned i do.
Plussmedlem
Hei, Marianne. 

Vi tar det siste først - den ser ikke spesielt syk ut etter det jeg kan oppfatte på bildene. Det er absolutt mulig å se yngelen inne i mora når fisken er så lite pigmentert som din guppy, men på mer fargesterke varianter er det vanligvis ikke det. 
At skillet mellom hodet og kroppen vil bli mer uttalt etter som fiskens mage vokser er normalt. 

Jeg ser personlig ingen antydninger til bukvannssott, som det nevnes her. Fiskens skjell vil ved bukvannssott stå ut fra kroppen og de blir seende litt ut som ei grankongle i senere stadier av sykdommen. 

Så til dødsfall.
Eksakt hva det er som har tatt livet av de andre fiskene dine er tilnærmet umulig å si. Særlig hvis de ikke er åpenbare ytre tegn som avslører "gjerningsmannen". 
Hvis jeg skal gjette, om det har noe for seg - så høres det ut som genetisk svake guppyer. Ville guppystammer og sterke akvariestammer kan leve i flere år, ofte 2-3 og helt opp mot 4-5 under gode forhold. Men veldig mange akvariestammer er etter tiår med ukritisk avl blitt veldig svake og mange bukker under før de blir året gamle. 
Det kan også ha vært indre infeksjoner ut i fra den hurtige svekkelsen, men dette har du allerede medisinert for slik at her ser jeg ingen grunn til flere tiltak så lenge du ikke ser nye tegn til sykdom. 

Bildet av teststripsen din er litt dårlig belyst så det er ikke sikkert jeg leser den korrekt, men det kan se ut som du har ganske surt vann med lav bufferkapasitet (pH'en er gul og KH'en er lysgrønn). Guppyer farer mye bedre i vann som har høyere pH og KH.
En litt stor mineralstein/kalkstein eller PH-økende middel vil kunne bøte på den tilstanden. 

God og variert mat samt gode vedlikeholdsrutiner vil være viktige virkemidler for å holde liv i gjenværende fisker. 

Guppyer spiser det meste, men bør ha en god del grøntfór i maten. Frosne erter, spinat og andre småbladete salatvarianter er flotte tilskudd for å holde de så friske som mulig og blir gjerne godt mottatt av fiskene. Akvariefór med høyt innhold av plantemateriale/alger er også veldig bra. 
Videre er gode og jevnlige vannbytter med rent vann også veldig viktig. 

 
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap