Syk perle gourami og døde honning gouramier. stress eller sykdom?

Hei 

Jeg er en ganske fersk akvarist og har hatt fisk i akvariet siden januar 2024. Nå i august 2024 ser det ut til at flere av gourami-fiskene mine er blitt syke. Det ser ut til at de andre fiskene er ok. Jeg har undersøkt med tanke på vanlige sykdommer men finner ikke noe som passer på symptomene. Hva kan forårsake det? Sykdom? Dårlig genetikk? Stress?

Fiskene som er syke/ døde er:

1 stk perle gourami (hunnfisk). Hun har flere mindre hvite sår ned langs ryggen og på sidene. Det første hvite såret (eller hvit flekk) kom rundt mars 2024, men jeg antok det var et sår som ville gro og fulgte det ikke opp. Nå i sommer er det imidlertid kommet flere hvite sår på siden og flere hvite sår ned langs ryggen. Se vedlegg. Matlysten er god, men virker noe mindre aktivt og mer sky. Perle gouramien ble kjøpt i januar 2024 og er ca 8-10 cm lang.

[External Image]

3 stk honning gourami (1 hannfisk og 2 hunnfisker). I starten av august 2024  skiftet 3 honning gouramiene brått farge i skjellene fra gyllen gul til å bli bleke/ hvite i fargen. De mistet matlysten og ble apatiske og lå store deler av dagen på bunnen av akvariet. Kun opp til vannoverflaten er par ganger for å puste. Døde raskt, iløpet av et par dager. den fjerde honning gouramien jeg har virker upåvirket og er ikke syk. Honning gourmiene ble kjøpt i april 2024 og var/ er ca 3-4 cm lange.

Store endringer:
Ingen store endringer i fiskebestand siden april 2024, men jegersneglene jeg introduserte har så og si utryddet blæresneglene over de siste månedene.Jeg har imidlertid vært på ferie i 4 uker i julimåned (automatisk foring, minste mengde). Når jeg kom tilbake fra ferie virket alle fiskene ved god helse og vannverdiene var også bra og uendret fra før ferien. Men de siste 2 ukene har de altså blitt dårlige, etter at jeg kom hjem. Har de blitt stressa og glemt at det finnes mennesker? De var godt vandt til meg før ferien.

Om mitt akvarie:
125 L Rio Juwel med Bioflow M filter. Den nederste delen består av Seachem Matrix og Purigen, men den øverste delen består av svamper med ulike porestørrelser. Akvariet har flere planter (legger ved et bilde). Jeg bytter vann når jeg steller plantene og skraper alger fra fronten, ca 2 ganger i mnd. Jeg bruker Co2. Jeg vasker filteret annenhver måned (skyller det lett i akvarievannet). Bruker Seachem Prime ved vannbytte og gjødsel til plantene.

[External Image]

Andre fisker i akvariet (før gouraminene døde):
Jeg har 10 stk amano reker, 2 stk voksne jegersnegler, 10 stk ild tetra, 20 stk grønn neon tetra, 7 stk dverg otocinclus, 1 perle gourami, 4 stk honning hourami (1 mann, 3 hunner). Jeg har hatt denne konfigurasjonen siden april 2024 da ble jegersneglene og honning gourami introdusert. Dverg otocinclus og grønn neon tetra ble introdusert i mars 2024, Perle gourami og ild tetra ble introdusert i januar 2024 og amanorekene kom på plass i desember 2024.

Sykling:
Startet med en tørr-start i august 2023 med monte carlo planter og introduserte vann og andre planter i akvariet oktober 2023 med bakteriekultur kjøpt på dyrebutikken. Akvariet stod i vann med planter fra oktober til desember og introduserte da amonoreker.

Vannverdier:
Disse er målt hver mnd siden januar og har ikke endret seg med introduksjon av ny fisk. De siste målingene er fra 14.08.2024:
Temperatur: 25C
GH: 10 dgH
KH: 4 dgH
PH: 6,7 pH med CO2, stiger til ca 8 pH uten CO2
NO2: 0 ppm
NO3: 15-20 ppm
NH4: 0 ppm
Plussmedlem
Hei, Ixian.

Jeg synes ikke de hvite flekkene på guramien minner om annet enn skader etter ytre påkjenninger. Altså at den har skrapet borti noe og mistet noen skjell. Dette kan gi arrdannelser, slik at skjell og hud ikke vokser tilbake lik den gamle. 
Jeg ser du har noe dragonstone i karet ditt og denne har litt kanter. Det er mulig fisken har blitt skremt/jagd og skrapt borti disse. 
Det er ikke uvanlig, og vanligvis ikke noe som skaper problemer. Fisk får seg noen smeller gjennom livet, lik oss mennesker. 

Et større spørsmålstegn er hvorfor de andre ble så plutselig syke og døde. Vannverdiene dine gir ingen indikasjoner på hva, og nivåene er helt innafor for både perle- og honningguramier. 

Sånn sett vil jeg anta at det er snakk om infeksjonssykdom. 

Og jeg tror noen av sårene på guramien din kan ha (om enn litt) perifer sammenheng med denne. Hun har blitt stresset av plutselige endringer i bestanden og føler seg mindre trygg, samt at hun på systemisk nivå reagerer på patogener i vannet. Dette passer med din beskrivelse av at fiskene har blitt mindre imøtekommende og "glemt" deg. 

Mitt forslag er å medisinere karet. Siden det er lite ytre kjennetegn på sykdom kan du sikkert konsentrere deg om medisiner som går på indre sykdommer, sånn som Sera Baktopur Direct eller noe i den gata. Det skader nok ikke med en runde med Esha 2000 heller. 

Ut over dette ville jeg økt frekvensen på vannbyttene som et strakstiltak. Rent vann er aldri feil, selv om målingene sier at alt er ok. 
For ytterligere å dempe stress vil jeg også foreslå å ha noe i vannflata som gir guramiene skjul. Det kan se ut som du allerede har noen flyteplanter, men det må ikke være planter. Hva som helst vannfast som flyter vil kunne fungere og vil gi fiskene økt følelse av trygghet. 

Ikke introduser ny fisk før du ser at ting har nærmet seg den gamle normalen. 

Lykke til!
Hei Viktor

Jeg har skiftet vann hver dag (25%) i håp om at det kunne hjelpe. Fordelen er at når jeg har brukt så mye tid i karet er at fiskene har blitt vant til meg igjen og virker ikke stresset. De kommer bort til meg og perle gouramien er ikke lenger sky.
Jeg tror som du at perle gouramien bare har fått seg en smell mot steinene i akvariet.

Men, det er noe i veien med honning gouraminene. Den siste tok kvelden idag. Virket helt fin i går og var fin og gyllen i skjellene. I dag var hun helt hvit i fargen, svømte rart og hadde en rar adferd (stoppet f.eks helt opp og stod helt stille med hodet i sanden) før hun til slutt døde like etterpå.

Tetraene, otocinclusene og amonorekene virker helt upåvirket og ikke en eneste har dødd eller virker syk.
Tror jeg må forsøke å medisinere karet i tilfelle det er patogener i vannsøylen.
Plussmedlem
Høres ut som en god plan.

Uten en inngående (og meget dyr) kjemisk og biologisk lab- analyse av vannet ditt er det tidvis nærmest umulig å eksakt vite årsak til den plutselige fiskedøden.

Atferden du beskriver med at den ene dagen virker fisken frisk, for så å brått dø dagen derpå indikerer for meg en gradvis svekkelse. Mistanken om en indre infeksjon styrkes.

Denne atferden er veldig vanlig hos veldig mange dyr, at de kamuflerer sykdom så lenge de har krefter til det. Men til slutt vil kreftene ta slutt og da kollapser de fort.
Det er en god taktikk for å unngå å bli spist (ute i naturen), ikke fullt så nyttig i akvariet hos en bekymret akvarist.

De andre fiskene kan hende er upåvirket av sykdommen, men risikoen for at de bare er kommet kortere i sykdomsforløpet og derfor virker friske er for stor til at du bør overse den. Derfor er det meget godt valg å medisinere.

Hva gjelder rekene så er det lite trolig at de påvirkes. Det er ikke så ofte at patogener hopper mellom virvelløse og virvel-dyr som reker og fisk. Men de kan tidvis være mellomverter for sykdom.
Jeg har selv hatt akvarier der fiskene hadde både innvollsmark og utvendige infeksjonssykdommer, mens rekene var upåvirket. Dessverre for rekene betød kuren for fiskene døden for rekene - kobberbasert medisin.
Hei igjen Viktor
Ville bare oppdatere denne tråden med at sykdommen jeg hadde i karet ser ut til å være kurert.
Fiskene har markant endret adferd, de er mindre sky og kommer frem til glasset når mennesker går forbi.
Sårene på perle gouramien ser mye bedre ut og har enkelte steder forsvunnet helt.
Ingen flere dødsfall og fiskene virker friske og fine. Jeg skal kjøre karet slik i noen uker og hvis status forblir den samme så skal jeg ha oppi nye fisker.

Takk for hjelpen!

Jeg behandlet hele karet med følgende rutine:

• 3 dager med eSHa 2000 og deretter
  • 7 dager med sera baktopur direct kombinert med ektozon salt

• 50% vannbytte annehver dag og deretter tilsetter sera baktopur direct og ektozon salt i henhold til vannvolum som er byttet.

Plussmedlem
Gode nyheter! Veldig bra!

Og veldig bra jobba.
Jeg skal ikke ha noe takk, Ixian. Dette er ditt verk og ditt verk alene.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap