Behandle hele akvariet for endetarmsorm?

Hei. For ca to måneder siden kjøpte vi noen nye guppyer til akvariet. De siste par ukene har tre av guppyene blitt syke med endetarmsorm og dødd. De resterende fiskene viser foreløpig ikke tegn til sykdom. 
I dag fikk jeg endelig medisinen jeg blitt anbefalt (sera med prof. Nematol), i posten. Spørsmålet mitt er hva jeg gjør nå... skal jeg behandle hele akvariet/de resterende fiskene? Eller bør jeg vente til noen evt viser tegn til sykdom? Fikk også beskjed på dyrebutikk at de måtte behandles i sykluser pga parasittens livssyklus, men de kunne ikke hjelpe meg med hvordan /når jeg burde foreta disse behandlingene. Håper dette er sånn noen lunde forståelig forklart, og at noen kan hjelpe meg (og fiskene mine) med dette😊
Plussmedlem
Hei, Kristin.

Har selv hatt en runde med dette for en del år tilbake. Er no' stort svineri. 

Behandle HELE karet umiddelbart. Skru av eventuelle UV-lys og IKKE filtrer over aktivt karbon, om du bruker slikt. Bruk gjerne ekstra luft om du har ei ekstra pumpe liggende.
Ikke bruk akvarietstyr fra det infiserte karet i andre akvarier før det evt er sterilisert. 

Sera Nematol tar knekken på klekte larver og voksne parasitter, men ikke eggene. Derfor må du gjenta behandlingen tre uker etterpå.
Ikke selg, bytt eller på andre måter distribuer fisk minst tre måneder etter siste behandling og du ikke ser tegn til ny sykdom.  

Hvis du er usikker på dosering så er det veldig lett. 1 ml Nematol per 40 liter vann. Rør medisinen godt ut i akvarievannet samtidig som du tilsetter den.
To dager etterpå foretar du et svært vannbytte på 80%. Tidligere om behandlingen skulle gjøre vannet "tåkete".

NB! Nematol vil ta livet av eventuelle reker, snegler og andre virvelløse dyr du har i akvariet.
Dette er dessverre nødvendig da de kan være mellomverter for parasitten. Døde individer må fjernes så snart som mulig.
Tusen takk for raskt og utfyllende svar!💛
Da er det bare å brette opp ermene og gå igang, skjønner jeg. -og plotte inn datoer for rebehandling i kalenderen. Alle de andre fiskene ser heldigvis friske ut  enn så lenge. Blir jo fasinerende glad i disse
svømmende raringene🐠😊

Plussmedlem
-og plotte inn datoer for rebehandling i kalenderen.

Et eksempel til etterfølgelse! <3
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap