Fiskene klør seg..?

I det ene akvariet mitt driver fiskene og klør seg mot bunnen, og steinene.
Har prøvd en 7 dagers kur med sera costapur, da var det slutt på kløingen i 2-3 uker. Men ser dem klør igjen nu. Det e palettene,coryene og sverdragerne som klør mest.

Noen som har prøvd en anna medisin som er effektiv mot dette?
Kløing kan komme av så mye, alt fra parasitter, til "hudirritasjoner".
Hvordan er vannverdiene dine? Tenker spesielt på ph og amoniakk\ nitritt, da disse kan slå seg skikkelig vrang etter medisinering (på grunn av at medisinen også dreper filterbakterier).
Uten at du ser noen parasitter, er det vanskelig å komme med en god anbefaling av eventuell medisin. Dette da det er stor forskjell på hva de ulike smittestoffene reagerer på.

Test vannet, og sett deg ned med nesa til glasset for å studere fiskene. Kan jo være at du ser noe da som kan hjelpe på med tanke på diagnostisering.
Om du leser denne artikkelen, får du litt mer innblikk i hva du skal lete etter på fiskene.
Til du har funnet ut av hva som får dem til å klø, vil jeg anbefale økte vannbytter, gjerne 25% to ganger i uka, eller mer.
Kløing kan også forekomme hvis hardheten er feil i forhold til hva den enkelte fisk har behov for.

Hva er hardheten på vannet? GH og KH
Gh ligger på ca 5 g Ph på 6.5-7.0. Kh har æ ikke testet.
Nitraten ligger på under 12.5mg-l.

Skifter 25% prosent vann hver uke, i alle akvariene. Men det er bare dette ene akvariumet fiskene klør seg. Dem virker friske og raske ellers.

Har skjønt at mye kranvann kan få fiskene til å klø, men at det er forbigående.
Cecca
Har skjønt at mye kranvann kan få fiskene til å klø, men at det er forbigående.

Dette er ikke min erfaring. Bytter selv svært mye vann, og fiskene klør ikke i det hele tatt.

Men om kranvannet inneholder stoffer som fiskene ikke har godt av stiller saken seg i ett helt annet lys.
Er det klor i vannet deres? Gamle\ nye rør? Beredervann?
Bor i en eldre bygård på grunerløkka, så regner med at det ikke er di nyeste rørene. Men fiskene i di andre akvariene klør ikke, så trur ikke det har noe med det å gjøre. Æ skifter like mye og ofte i alle akvariene så.

Det var bare en anna bruker på et annet forum som mente at mye kranvann kunne få fiskene til å klø ved mye kranvann.
Inaktiv bruker
For i det hele tatt å kunne eliminere, ville jeg ha tatt i bruk et forstørrelsesglass for å se om det er noe som sitter på skinnet. Dersom du ikke kan se noe, ja så ville jeg ikke ha stresset noe videre med det,,foreløpig.
Sålenge det er kun i et av dine akvarier, virker det som om dette er parasitt relatert.
Svein
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap