Sverddrager og guppy.

Jeg har i lengre tid hatt problemer med disse artene.
De spytter ut igjen maten, blir skye, får sytrådavføring og blir innhule.
Litt samme symptomer som bukvannsott, men jeg tror ikke det er det.
Noen som vet hva det kan være?
Karet har pH over 7, GH over 10, Nitritt lik 0, temp. 24 grader.
Høres ikke bra ut. Som du selv er inne på, dette er klassiske symptomer på bukvannsott.
Svært mange fisk som rammes av bukvannsott, dør før dem får den karakteristiske skjellreisinga. Dette kan være forklaringa på at du ikke er sikker på diagnostiseringen.

Siden bukvannsott er en "sykdom" som skyldes feil i enten foring, eller vannverdier (disse er OK, men nitritten skal være på 0-blank), har jeg noen spørsmål:
Hvilket for bruker du, og hvor ofte får dem dette?
Hvor ofte bytter du vann, og hvor mye i slengen?
Hvor lenge siden er det at akvariet ble startet opp?
Bruker du salt i vannet? Eventuelt hvor mye?
Har du målt nitratmengden (No3)?

Om det ikke er bukvannsott, er det få kandidater igjen. Forstoppelse kan di en del av symptomene, men det er uhyre skjelden at fisk som dør av dette blir innhule. Forstoppelsen har en tendens til å gjøre det motsatte med fiskene, å få dem til å ese ut.
Innvolsparasitter er også en kandidat, men fisk med dette er gjerne ekstra glupske, på grunn av at parasittene forsyner seg kraftig av næringa fisken får i seg.
Om det er sistnevnte, vil du av og til kunne se at det henger ut noen "tentakler" fra tarmåpningen til fisken. Disse er gjerne røde\grå\brune.

Takker for svar!
Jeg forer hovedsaklig med TetraMin og TetraBits. Av og til litt grønt.
Gir dem nesten hver dag, men ikke mye.
Vannbytte omtrent en gang i uka.
Et år siden oppstart.
Ikke salt.
Aldri målt nitrat.
Har mye annen fisk i karet, men de er friske.
Siden dette er fisk som normalt eter stort sett kun grønnfor, vil jeg anbefale at du gir dem mer av dette, og mindre av "kjøttfor". Tetramin inneholder litt i meste laget av animalsk protein\ fett, noe en del planteetere vil kunne få problemer av.
Om det er Tetrafor du liker, vil jeg anbefale mer bruk av Tetra Phyll\ Tetra Phyll pro.

Siden resten av fisk er friske, er det noe som tyder på at disse fiskene ikke får det dem trenger. Eller rett og slett at du har fått en rekke svake individer, men dette er mer usannsynlig
Takker for svar!
Jeg har sett på Tetra Pro Vegetable; dette skal visstnok være bedre enn Tetra Phyll.
Men et annet spørsmål: Jeg har jo mye annen fisk i karet som ikke bare skal ha vegetabilsk for; blir fort en konflikt her?
Du må selvsagt tilfredstille alle sine behov. Hos meg er skjelden kjøttetere noe særlig hypp på grønnfor, da det ikke har rett smak etter deres tunge
Så en lett blanding tilfredstiller alle sine behov.

Og for den del; det er bedre at kjøttetende fisk får for mye grønnfor, enn at grøntetende fisk får for mye kjøttfor.
Da er det bare å bestille mat og nitrattest
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap