"Sammenklistret ryggfinne"

Oppdaget helt tilfeldig at min ene bolivianske sommerfugl ciklide hadde "sammenklistret" ryggfinne, den så i tillegg utmagret ut. Jeg valgte å sende den til de evige floder, da den nesten ikke klarte å svømme. Jeg lurer på om noen har peiling på hva dette kan ha vært og bør jeg ta noen forhåndregler i forhold til de andre fiskene mine?
Sammenklemte finner. eller finneklemming som det også kalles, er gjerne ett tegn på at fisken ikke har det bra.
Det er svært mye som kan få fiskene til å gjøre seg så små som mulig, alt fra mistrivsel\ mobbing til mer alvorlige sykdommer.
Hva som er tilfellet hos deg er jo ikke godt å si, men jeg ville spandert noen ekstra vannbytter på akvariet.
Vannbytter bruker jeg som "universalkur" når jeg har mistanke om at fiskene ikke har det helt bra.
Og til nå har dette hatt gode effekter

Det kan også lønne seg å studere fiskene ekstra nøye en tid, gjerne i forbindelse med fôring.
Tusen takk for svar. Virket ikke som om det holdt finnene sine sammen med vilje, viss du skjønner va jeg mener. Virket mere som om de var klistret sammen, og den måtte bukte hele kroppen sin for å komme seg framover. Valgte å sende den til de evige floder =) Har fulgt med de andre fiskene, og jeg kan ikke se at det er noe galt med dem, men jeg skal følge med også framover. Vannbytter er notert =)
Sliter med det samme på platyen
Heii, jeg sliter med det samme når det gjelder sammenklemte ryggfinner.. Hadde en nydelig hann Platy som jeg ville berge, men ryggfinnene var sammenklistret å han hadde problemer med å svømme.. Har en til en med det samme men han ser mye bedre ut. Vi prøvde saltbad, men det skjedde ingen forandring. Så den syke sende vi til det smertefrie liv):
Men jeg skjønner ikke hvorfor de får sammenklemte finner.. Når du nevnte mobbing i akvariumet, hva mente du da?
Jeg prøver alt før at fiskene mine ska få det bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap