Sajica med hvit avføring og liten matlyst

Vår flotte Sajica-hunn, Britt, har de siste dagene ikke spist noe særlig og har hvit "gjennomsiktig" avføring. (se hul ut liksom, avføringen altså)
Vi har hatt henne i snart et år, og hun og hannen ,Asgeir, har lagt egg flere ganger, men de siste mnd har det ikke vært noen tegn til lek, selv om de ser ut til å trives godt sammen, og Asgeir passer godt på dama si. Dette kan ha noe med at vi har hatt en gjeng med sølvhai, som begynte å vokse seg ut av karet, som ofte trengte seg sammen i hjørnet der ciklidene har hula si. Sølvhaien er nå solgt, men nå viser altså Britt tegn til sykdom. Hva kan dette komme av, og hva kan jeg gjøre med det?
Har sjekket vannet for nitrit,- prøven var gul og fin, Ph ligger litt i overkant av 7.
Håper noen kan komme med gode råd, for vil nødig miste denne flotte fisken!
__________________
Dette høres ut som en forstoppelse.
Forstoppelser kan komme av forskjellige ting,
men mitt tips til deg vil være å prøve å få henne til å spise noe fiberrik mat. (grønt for, eller noen havregryn f eks.)

Dette vil nok sette fart på fordøyelsen.

Til slutt tre spørsmål:

Får hun nok mat?

Er hannen veldig innpåsliten?

Hva forer du med?
Hei! Takk for svar!
Jada hun får nok mat. Følger alltid med når de spiser og hun har alltid hatt god matlyst før, og har ikke behøvd å sloss om maten heller. . Hanen er omsorgfull (hvis du kan si det om en fisk, hehe) men ikke innpåsliten.
Jeg forer litt variert, de har en stund nå fått Tetra Ciklid, men har akkurat gått over til Tetra Pro. Har også foret med Sera og Tropical for innimellom. Også får de røde mygglarver 1-2 ganger i uken.
Prøvde i går å gi de litt Malawi flakfor,- hun spiste ikke det heller.
Men hun vil ikke spise nå, vil hun da spise hvis hun får annen mat??
Var litt redd det kunne være noe alvorlig, leste det jeg kunne igår, men fant ikke ut annet at det KAN være hullsyken? Hun har noen hvite flekker på hodet, men det så ut som bitemerker..
Skal prøve å få lagt ut bilder av det.
Langtkommen forstoppelse, er no dritt (bokstavalig talt). Har skjelden lyktes i å få fisk som sliter med dette til å ta for som vil kunne være hjelpsom for tarmsystemet.

I noen tilfeller har jeg brukt magnesiumsulfat, også kalt engelsk salt, med god effekt. Sleges på apotek
Dossering : 1 ts pr 9L vann. Har ingen negative effekter så vidt meg bekjent.
Om det er ett stort kar, med mye fisk, bør den forstoppa fisken settes i ett eget kar\ balje når hun behandles.
Fisken skal gå i denne "oppløsninga" til systemet kommer i gang igjen.

Det kan også være snakk om andre sykdommer som gjør at hun ikke spiser\ driter hvitt.
Bukvannsott er slett ikke uvanlig, og kan gi lignende symptomer.
Mer om dette kan du lese i denne artikkelen
[External Image]
Ja, utifra beskkrivelsene jeg kan finne er det enten forstoppelse, Bukvannsot eller Hullsyken.. Legger med et bilde av merkene Britt har i panna. Om de kan ha noe å si?
I karet går ellers 8 øksefisk, 3 ancistruser og 3 kinesiske algespisere.
(også Sajica-hannen da)Karet er på 112 liter. Vi har ikke noe ekstra kar så jeg får satt henne i karantene, da vi har yngel i alle de andre karene våre, bortsett fra Malawikaret. Bør jeg evt sette henne i en balje og kjøpe en liten pumpe? Eller går det greit å medisinere henne i det karet hun går i?
Tusen takk for alle svar og gode forslag!
Ser dessuten ut som hun har blitt mørkere i fargen, og hun gjemmer seg også når vi kommer i nærheten av karet. Men det er kanskje normalt uansett sykdom?
Merkene har ikke noe med hullsyke å gjøre, så denne kan utelukkes. Den eneste kandidaten til å ha påført dette i karet ditt, må være "kineserne". Disse kan være noen slikkelige møkkafisk, som ofte skader\ mobber annen fisk.

Fargemessig er det vanlig at svekket\ syk fisk enten blir lysere\ mørkere, alt etter hva som er "basisfarge". Stress kan også gi fargeforandringer.

Når det gjelder medisinering, er dette i de fleste tilfeller best å foreta utenfor hovedkaret, med mindre man mistenker at størstedelen av fisk er smittet, eller at det er en del smittestoffer i vannet. I ditt tilfelle er jo ikke dette aktuelt.
Ville derfor ha spandert på fisken en balje på ca 30L (liker godt disse vinfatene Europris har), gjerne sammen med en pumpe og en liten kolbe. Dette er nok til å behandle de fleste fisk i, og kan være en nødløsning til yngel.

Fram til du får satt i gang tiltak, ville jeg tatt ett vannbytte om dagen på 30%, dette vil kunne hjelpe fisken noe.
Lykke til, og kom gjerne med oppdateringer på hvordan det går!
Flagellater gir også nevnte symptom med kvit trådaktig avføring. Om det er Flagellater skal fisken bli tynn, uten apetitt og mørk i fargen. Er det forstoppelse, blir vel fiskens buk oppblåst. Så det skulle vere greitt å skille dei to fra kvarandre.
Har nå hatt Sajica-hunnen, hannen og mallene gående i saltbad siden lørdag (Har brukt magnesiumsulfat, i anbefalt dosering)
Hun har ikke blitt tynn, og hun ser heller ikke oppblåst ut. men avføringen er fortsatt gjennomsiktig og hvit, og hun spiser fortsatt ikke. Hun virker forøvrig i fin form, og søker mye kontakt med hannen. Jeg forer minimalt, men forer litt en gang om dagen, og med grønt for som jeg bruker til Malawiene mine. Mest for å følge med om hun vil spise, men hun virker ikke interessert i maten engang.
Noen som har råd om hva jeg skal gjøre videre?
Det har nå gått 14 dager, og Sajica-hunnen spiser fortsatt ikke. Har medisinert med Bactopur Direct, og en annen bakteriedrepende medisin (ikke samtidig da) Har ikke hjulpet foreløbig. Forøvrig ser damen sprek ut til å være syk. Hun tar som sagt kontakt med hannen, og virker nesten som hun har små tendenser til å leke. Kan hun rett og slett lide av spisevegring..??
Vet at enkelte fisk kan ha en liten tendens til å være litt sjenerte i matveien, og ser ikke bort i fra at dette også gjelder "dama" di
Hvor lenge er det hun har gått nå uten at du har sett henne ta til seg føde?
Og at hun prøver seg på "gubben", er jo ikke ett klassisk sykdomstegn
Har ei løvehodeciklide hoe med liknende symptomer. Spiser nesten aldri, og har tynn hvitaktig avføring. Har egentlig vært sånn helt sida jeg fikk henne for et år siden. Har også vokst minimalt. Hun virker egentlig ikke syk, men det er det at hun ikke spiser. Det vil si hun spiser kun når hun får biff eller kjøttdeig (uspedd og uten krydder selvsagt)! Fôrer jeg noe annet snuser hun knapt på maten... Du kan jo prøve å friste Britt med litt kjøttdeig om hun slett ikke vil ha noe annet (....om du allerede ikke har prøvd...). Lykke til!
Takk for råd,-skal jommen prøve.
Det rare er egentlig at hun har massevis av matlyst før (har hatt henne i snart ett år) -men dette begynte ganske brått for ca.14 dager siden. Har tenkt at det kan ha noen forbindelse med at pumpa i karet røyk for 3 uker siden. De var uten pumpe i snaut 2 timer,- men ingen av de andre fiskene har reagert på det. I samme tidsrom ga vi bort de 5 sølvhaiene vi hadde i karet,-da de begynte å bli vel store til karet. -Kanskje hun sturer?
Så ut som hun var på nippet til å spise her om dagen når jeg matet med røde mygglarver, men det ble med en bit, også var det akkurat som hun kom på at hun jo ikke skulle spise... Idag observerte jeg at hannen jaget på hua, og hun var heeelt mørk som om hun var i leik. Spørs om hun tåler den røffe behandlingen med så lite næring ombord da.
Dette er snodige greier syns jeg...
Hehe, nei du har rett Frank; å prøve seg på "gubben" er jo normalt ikke noe man gjør når man er syk. Være seg fisk eller mennesker.
Jeg får se ann noen dager til, og håpe jeg blir klokere..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap