Hjelp! Fiskene dør!

Hei!

Jeg er VELDIG nybegynner og har fått en blolle med 4 fisker til jul. Den ene (Packman - spiser mye) begynte tidlig å få problemer med oppdrift (kom seg ikke ned i vannet). Måtte avlive han i dag da han bare lå å fløt / ristet.

Nå har de andre fiskene begynt på samme måten. Alle flyter opp til overflaten. Dette skjedde kort tid etter et vannbytte.

Flyttet fiskene over i en annen bolle for en times tid siden i håp om å redde dem. 2 av dem ser litt sprekere ut, mens en ligger mye på siden.

Hva bør jeg gjøre????
Hei, et typisk svar fra erfarne akvarister er som følgende: Skaff deg et akvarium på noen flere liter til fiskene og bruk bollen til potetgull!

Jeg er forsåvidt enig, men skal prøve å være litt mer konstruktiv... Å bytte vann i bollen ca 1/3 er en god begynelse på løsningen av problemene. Vannbytte er sundt året rundt.

Og så noen spørsmål; Er det noen form for filter i bollen, hvilken fisk er det, hvor varmt er vannet og kjørte du inn den nye bollen () og ikke minst er du sikker på at du ikke overforer?

Det er mange hensyn å ta ved oppstart og i et så lite økosystem som en bolle er marginene mindre. Okke som, lykke til.
Som pompel er inne på, boller er ikke alltid like godt egnet til å holde fisk i.

Mengde fisk er også trolig i høyeste laget hos deg, uten at jeg vet dette konkret.
Mitt råd til deg nå er: Bytt en del vann, og få testet vannet. Bollen er ganske fersk, så det er ganske trolig at du har problemer med forurensing, på grunn av manglende bakteriekultur.

Håper at du kan fortelle litt mere om hvordan du har det i bollen.
Tenker på info om mengde vann, hvor mye\ ofte du bytter, hvilke fisker du har, hvor ofte du forer fiskene.
Om du kan teste vannet, eller få den lokale butikken til å teste det for deg, vil det å vite vannverdiene kunne hjelpe på med å gi ett godt svar.
Mer info om bollen
Hei Pompel & Frank Angell!

Takk for svar. Panikken har etterhvert lagt seg. En av fiskene er avgått med døden, men de 3 andre har det bra nå. Jeg byttet en god del vann, lot vær å tilsette mer salt og droppet foringen (tenkte å la dem sulte i 2-3 dager).

Jeg fikk bolle, grus, planter, pynt og fisker formiddagen 24. desember. Som dere sikkert skjønner, ble det ingen rolig innkjøring av bollen og ingen oppdyrking av bakteriekultur.

Fiskene har fått mat 2 ganger for dagen, men da bare halvparten av den anbefalte dosen (fikk et lite skriv med settet). Den ene fisken ("Pacman") var ekstrem i matfatet og var den som døde i natt. Han begynte tidlig å få problemer med regulering av oppdriften (fløt som en kork).

Filter: Det er småstein i bunnen av bollen. Teller det som filter? Er man avhenging av en pumpe som driver vannet rundt i bollen da?

Temperatur: Vet faktisk ikke. Romtemperert?

Hvilke fisk: Vet ikke, og har ikke bilder tilgjengelig akkurat nå. Kan legge ut bilder en av dagene om dere kan hjelpe meg med identifisering. De er små da...

Siden det har gått bra med de siste 3 fiskene etter at du flyttet dem til en annen bolle, var det trolig vanske ubeboelig i det gamle vannet. Vet ikke om jeg forsto deg rett, men hadde denne fisken problemer med svømmeblæra over tid? Altså ikke noe som kom fort og brutalt?

Ett problem i slike boller er at vannet blir ganske stillestående, og det er alt for lite som bakteriekulturen kan gro og florere i.
Det er derfor mer eller mindre nødvendig å bytte vann hver eneste dag, for å opprettholde gode verdier.
Forsøkte meg selv med en bolle på 10L, og en enkelt gullfiskyngel.
For å holde vannverdiene innenfor normale verdier, måtte jeg bytte 20-30% av vannet hver eneste dag.
Dette var et rent ekspriment for å studere vannverdiene i boller, og resultatet var nedslående...
Har derfor meget vondt for å anbefale bolle til annet enn potetgull (der funker dem utmerket)

Småsteinene på bunnen vil ikke fungere som ett filter, på grunn av mer eller mindre null gjennomstrømming av vannet.
Man er ikke avhengi av en pumpe til å filtrere vannet, men må da bytte vann til den store gullmedaljen.

Om det er gullfisk\ slørhaler (meget trolig), vil disse ha det bedre i romtemperert vann, enn vann som er oppvarmet. Dette da det er kaldvannsfisker.
Bilder av disse finner du her, samt en del info. Som du ser kan disse bli digre, så de er en mindre egnet fisk til boller. Alikevel prakkes slike fisk stadig vekk på "intetanende" kunder. Argh....

Når det gjelder formengde, er det meget objektivt om en forer lite eller mye.
Mente selv at jeg foret alt for lite i staren; som det skikkelige dustehuet jeg kan være, jeg overforet noe helt sykt.
Har etterhvert lært meg hvor lite for fiskene egentlig trenger (mye mindre enn du aner), og alt funker mye bedre.
Så jeg er ganske så sikker på at du kan redusere noe på formengden til fiskene dine.

Ikke meningen å skrive en så lang avhandling som dette, men sånn kan det gå når jeg slippes løs på tastaturet
Jepp
Den som døde var kliss lik disse fiskene. To av de andre likner, men er mer svart. Den siste har mye bredere hale (firedelt) og er oransje / lys på kroppen og helt avart opå ryggen, halene og ytterst på finnen.

Planen videre:
- Lite for (får ikke noe på 2 dager til)
- Forsøke å bytte litt vann hver dag (har byttet halvparten 1 gang i uken så langt.

Regnet med at det var slike fisker, ja Finnes i flere fargevrianter, også sort.

Planen om økte vannbytter bør hjelpe godt på probemene. Fjern gjerne en del av avfallet fra bunnen med en liten slamsuger. For dritt blir det en del av med slike fisker.

Ett lite råd til for planten videre:
Legg til side penger, for å kjøpe ett mye større akvarie. Det er mye lettere å holde fisker i større kar, enn i små boller med stadige vannbytter, ustabile vannverdier, plunder og mas
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap