Hjelp! Fiskene dør!

Hei!

Jeg er VELDIG nybegynner og har fått en blolle med 4 fisker til jul. Den ene (Packman - spiser mye) begynte tidlig å få problemer med oppdrift (kom seg ikke ned i vannet). Måtte avlive han i dag da han bare lå å fløt / ristet.

Nå har de andre fiskene begynt på samme måten. Alle flyter opp til overflaten. Dette skjedde kort tid etter et vannbytte.

Flyttet fiskene over i en annen bolle for en times tid siden i håp om å redde dem. 2 av dem ser litt sprekere ut, mens en ligger mye på siden.

Hva bør jeg gjøre????
Hei, et typisk svar fra erfarne akvarister er som følgende: Skaff deg et akvarium på noen flere liter til fiskene og bruk bollen til potetgull!

Jeg er forsåvidt enig, men skal prøve å være litt mer konstruktiv... Å bytte vann i bollen ca 1/3 er en god begynelse på løsningen av problemene. Vannbytte er sundt året rundt.

Og så noen spørsmål; Er det noen form for filter i bollen, hvilken fisk er det, hvor varmt er vannet og kjørte du inn den nye bollen () og ikke minst er du sikker på at du ikke overforer?

Det er mange hensyn å ta ved oppstart og i et så lite økosystem som en bolle er marginene mindre. Okke som, lykke til.
Som pompel er inne på, boller er ikke alltid like godt egnet til å holde fisk i.

Mengde fisk er også trolig i høyeste laget hos deg, uten at jeg vet dette konkret.
Mitt råd til deg nå er: Bytt en del vann, og få testet vannet. Bollen er ganske fersk, så det er ganske trolig at du har problemer med forurensing, på grunn av manglende bakteriekultur.

Håper at du kan fortelle litt mere om hvordan du har det i bollen.
Tenker på info om mengde vann, hvor mye\ ofte du bytter, hvilke fisker du har, hvor ofte du forer fiskene.
Om du kan teste vannet, eller få den lokale butikken til å teste det for deg, vil det å vite vannverdiene kunne hjelpe på med å gi ett godt svar.
Mer info om bollen
Hei Pompel & Frank Angell!