Fisk dør, er dette hvitprikk-bilder vedlagt

Fisk dør, er dette hvitprikk-bilder vedlagt

Tror noen peser litt, hatt oppi ammoniakk kontroll halv dose.
Det er en eller annen form for hvitprikk, ja. Kjedelige greier

Kjør normal medisinbehandling mot hvitprikk og prøv å la fiskene og akvariet få litt fred. Les bruksanvisningen nøye, så går det kanskje bra.

Vent med å kjøpe flere fisk til du føler at ting er i orden igjen. Å holde et enkelt akvarium på 90 liter med enkle selskapsfisk skal ikke være pes. Ta det litt rolig og les noen gode akvariebøker for inspirasjon.
Hvitprikk.
De sier at temp på 32 grader over 4 dager er det beste?
Mistet 4-5 fisker.
Det rare er at de fleste så jeg ikke noe prikker på?
Det er en annen metode som også virker.
Tapliste.

2 stk pansermaller(ca 17/1) 5 dg etter kjøp
1 stk plecotomus (29/1) 16 dg etter kjøp
1 stk platy, (29/1)bilde ved mitt icon 4 dg etter kjøp
1 stk sverddrager (31/1) 6 dg etter kjøp

+4-5 fisker... Er det noen flere å behandle? Hva med å destruere resten og starte på nytt?
Fisker igjen
Sommerfugelsciklide
Plecoktimus
Ancistrus?
Platy
Molly dalmantiner og seilfinne
Metallpansermalle
sverdfisk?røde med hale derav navnet
Tror om jeg ikke husker feil at de er postet i profilen min.

Søvnløs og har egentlig lyst til å pakke fisken,akvariumet og hele dritten å levere hele greia tilbake.
1 mnd med intens jobbing.

Sverddrager 3 st.
Ancistrus 1 st.
Sommerfugelciklide 2 st.
Platy 9 st.
Molly Seilfinne 1 st
Molly dalmantiner 1 st
Praktbotia 2 st
Metal pansermalle 3 st
plecostomus 2 st

- de døde


Svar på oversett innlegg
Den eneste grunnen til å fortsette er at sønnene mine vil bli så lei seg om jeg gjør det.

Har allerede hatt tårevått farvell og gravleggelse så det holder : )
Bestem deg enten for varmekur eller medisinering og følg oppskriftene slavisk. Husk å få god bevegelse i overflaten, for mest mulig O2. Kjedelig med sykdom.
Til No Clue
Vis karret ditt bare har verdt i drift i ca. 1 mnd-og du har hatt så mange fisker, så synes ikke jeg det er rart at alle/eller så mange har tatt kvelden.
Litt utolmodig eller?? Bare en tanke
En mnd var å ta i litt.
Brukte 20 % av gamlevannet og noe av grusen fra gamlekaret."
Innredet med planter og lot det stå en uke.

Utolmodig,tja.
Lei ja.

14 dg med f...., en slik kommentar er jo hjelpsom.
Veldig kjedelig med slike startvansker, men det er nok temmelig vanlig, de fleste akvarister har endel feil bak seg før de har lært hva som funker best!! Men gi det litt tid, så går alt seg til

Har du fått hvitprikk så ville jeg prøvd varmekuren, det gjorde jeg da jeg fikk hvitprikk i nybegynnerfasen, og det gikk bra, og det meste

Fordelen med varme kontra medisin er at medisinering har en tendens til å ta knekken på de gode filterbakteriene du har slitt med å bygge opp, og da får man gjerne ammoniakk og nitritt problemer i etterkant.

Og ikke kjøp mer fisk før akvariet er 100% friskmeldt
Hvitprikk.
Er dere helt sikker på at det er hvitprikk,underlig at 2 av de ikke virket smittet.
Hvitprikk,da skal de vel få det over hele kroppen på 1-2-3?

Uansett,har mistet motet og det er ikke morsomt å se 14 dg uten særlig søvn gå i dass og verre at fiskene lider.

Skal spørre forloveden min om vi skal destruere og levere hele greia tilbake, isåfall blir dette mitt siste innlegg.

Takker alle for den fantastiske hjelpen jeg har fått,det er mange flotte mennsesker i norge ; )
Hallo, føler med dere, men ikke gi opp!!!! Gjennomfør denne varmebehandlingen først iallfall!! Ta de ekstra dagene, og se om ikke det hjelper! Når dere (les akvariets innbyggere) så har vært symptomfrie i noen uker på normal temp, fyller dere på med ny fisk. Kjøp da bare noen få av gangen. Lykke til!!

PS Jeg fikk også hvitprikk i mitt første akvarium 3-4 uker etter oppstart. Da var det synlig på bare to av fiskene.
Det er fryktelig vanskelig å si utifra bildene om det definitivt er hvitprikk eller noe annet. Men det kan se ut som hvitprikk, og i begynnerstadiet kan det kun være sporadiske prikker på noen fisker, det er ofte det ikke kommer på alle fiskene før etter en stund. Det kommer bl.a. ann på de forskjellige fiskenes opparbeidede immunsystem. Noen fisker kan sågar unngå smitte helt.
Hvitprikk er en parasitt, og det tar litt tid før den får formert seg nok til at fisken får det på hele kroppen.

Er det hvitprikk så er dette som oftest en veldig enkel sykdom å bli kvitt, hold temperaturen på mellom 32 og 33 grader konstant til alle prikker er borte, + to dager til, og du er kvitt problemet.

Gi fiskene lite mat i perioden, og bytter du vann så ha oppi vann som er varmet opp, det er viktig at ikke temperaturen senkes.

Du kan også med fordel ha lyset av i hele denne perioden (pleier å ta ca 7 dager +/-), for da å slippe temperatursvingningene varmen fra lyset gir.
(man kan se på temperaturmåleren om dagen at temperaturen er over 32, mens den da om natten faktisk kan synke, og noen parasitt-jævler kan overleve )

Slapp av, sov om natten og la livet (evt døden) i karet gå sin gang i varmen.

Men ikke gi opp, akvarier er en helt topp og veldig givende hobby så snart man kommer over oppstartskneiken!!!
Tanken på å bare pakke vekk hele hobbyen slo meg også i begynnelsen, men er nå, 6 måneder etterpå, ufattelig glad for at jeg ikke gjorde det!!
Det blir bare enklere fra nå av vil jeg tro, du har vært gjennom mye nå, og garantert lært en hel masse!!!

Kjedelig om alt arbeidet du har lagt ned til nå bare er bortkastet..??

Håper ikke du gir opp. Startvansker er vanlig, men du har nok hatt det litt værre enn de fleste.
Har nettopp startet selv jeg No Clue, og har også fått hviteprikker fikk det etter 3 uker. Og har drevet med varmekuren nå i nesten 3 uker. I kveld skrur jeg ned tempen igjen og håper parasit djevelen er drept en gang for alle
Var ikke meningen å være spydig i tidligere innlegg, men vis du ikke bruker tolmodighet i denne bransjen så vil du møte masse motgang-sånn som du opplever nå. Startet karret mitt 1 juledag og 9 januar fikk jeg hviteprikker, og siden har jeg prøvd å bli kvitt dem.
Sorry fikk det etter 2 uker-men heldigvis så adde jeg ikke masse kuule fisker. Prøvde først edisin og den drepte 15 stk neontetra og ingen parasiter-jeg da over til varmekuren og har etter det ikke mistet en fisk.
Kvitprikk.Ken Myrseth
Hei,unnskyld Ken.
Er litt amper for tiden og mere nærtagende enn vanlig.

Det var ikke meningen å glefse,bryter regler hele tiden,sorry moderator....

Jeg ser i ettertid at alt er godt ment, mens så finnes de dem som skal kverulere bare for å lage en krangel også,he he.

Har ikke gjordt alt feil,men burde ikke ha skylt grusen ved oppstart.
Brukte gamlefilter og lot akvariumet stå en uke,største tabben var at jeg fylt karet med vann jeg ikke viste verdiene på.
No2 no3 har hoppet som en jojo,derfor hadde jeg ikke stort valg,men måtte skifte store mengder vann.

Er slettes ikke sikker på dette med kvitprikk, holder en knapp på ammoniakk,ph har jeg ikke greid å få under 7,5 dermed utvikles jo f,,skapen.

Skal kjøpe en tester senere i dag,enda en kjøretur på 1 t 30 min.

Mener at enten må man gi opp eller fortsette.
Hva som er best vet jeg ikke,vet ikke engang om det er hvitprikk.
Men, 1 moderator og 3 medlemmer mener at det er det,men igjen så er jo bildene forstørret og en smule uklare.

Fiskebutikken tok ikke ansvar,gamlefiskene mine også smittet.
De sa at det var min egen feil : )
Moa Amfi Ålesund

No clue
Hei,unnskyld Ken. Er litt amper for tiden og mere nærtagende enn vanlig. Fiskebutikken tok ikke ansvar,gamlefiskene mine også smittet. De sa at det var min egen feil : ) Moa Amfi Ålesund


Det er den fineste unnskyldningen jeg har sett på lenge

Hadde vært amper selv, hvis jeg hadde sykdom i karene mine !

Når det gjelder hvem sin skyld det er, så er det umulig for meg å ta stilling til, bare du vet vilke verdier karene dine har hatt, og hvis ikke du har tester, så vet vel ikke du heller.

Men butikkene er ofte flink til å selge fisk som ikke har vært lenge i karene og hvis det er hvitprikk, så kommer jo dette ofte av at fiskene blir stresset, noe de nødvendigvis blir, av å bli fraktet fra oppdretter til butikk til kunde.
No clue
Fiskebutikken tok ikke ansvar,gamlefiskene mine også smittet. De sa at det var min egen feil : ) Moa Amfi Ålesund


Hæ, sa de det???!!?? Ja da får de mange, gode, gamle stamkunder!! Ærlig talt, at det går an! Er det ikke andre, mer seriøse butikker der?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap