Syk platy dame?

En av de store platydamene mine har oppført seg så rart i de siste 3 dagene. Hun ligger høyt i akvariet, nesten oppunder vannskorpa og gjeiper hele tiden. Ser nesten ut som om munnen går ut av ledd, og en kan sitte å dingle på underleppa.

Tok et ekstra delvannsbytte (drøyt 30%) . Måtte reingjøre filteret (utvendig Fluval 304) alt for godt for en uke siden da kullfilteret kollapset. Dette har jeg diskutert i en annen tråd. Har matet forsiktig, og tatt delvannsbytte hver 3 - 4 dag.

Tok vannprøver i går. Målingen viste pH (gult) mindre enn 6,2. NO2 og amoniakk 0, GH 8dH. Tilsatte 1/2 ts natron for ikke å endre Ph for kjappt.

Satte henne i en bøtte med salt (10 g/10l) i går. Til min store overraskelse fødte hun over 20 unger der. Da trodde jeg at jeg hadde funnet årsaken til hennes merkelige oppførsel. Satte henne tilbake til de andre etter fødselen.

Men i dag oppfører hun seg akkurat likens, men virker mer sliten. Hun ville ikke spise heller.
Skal prøve å friste med selskapserter i ettermiddag da hun ikke spiste noe av vanlig flakfor. Kan ikke se noe annet som er unormalt med henne.

Bør jeg isolere henne for å se hva som skjer. Det kan jo hende at hun fødte pga stresset når jeg flyttet henne, og at hun er syk alikevel. Eller at hun er sliten etter fødselen.

Det er kun hun som sliter. Ingen av de andre fiskene viser unormal oppførsel.

Jeg ville issolert henne, gjerne i en bøtte med saltvann. Ikke noe problem å øke saltmengden til 40g pr 10 liter med disse fiskene.

Akkurat hva som plager henne er ikke godt å si, og det er en av grunnene til at jeg ville satt henne for seg selv.
isolert.
Frank Angell
Jeg ville issolert henne, gjerne i en bøtte med saltvann. Ikke noe problem å øke saltmengden til 40g pr 10 liter med disse fiskene.

OK, dette er utført. Det ble mellom 30 og 40 g i en 10 liter, med luftestein og varmekolbe.
Hvor lenge skal jeg observere henne der?
Til hun er bedre
Har inntrykk av at slike fisk som slutter å spise, enten fort vil bli bedre, eller dø.
Men du gjør ihvertfall det som er mulig for henne nå
Det gikk ikke bra.
Hun nekta å begynne å spise. Hun pusta og pesa og under leppa ble bare "lengre og lengre"

Etter 4 dager uten å prøve å spise, og tiltagende slapphet måtte hun over i fiskehimmelen. Det var det mest barmhjertigste.
Trasig, men jeg støtter valget ditt. Avliver selv fisk som jeg anser som døende, uten noen form for anger
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas Agnor
Reklame for plussmedlemskap