Syke diskuser

Har en del diskuser som ikke har det helt bra. De er blit mørke i fargen (nesten helt brune), og begynt å få hvite striper (ser ut som sopp) på sidene. Har gitt dem medisiner mot sopp, men hjelper ikke i det hele tatt. Noen som vet hva jeg snakker om og har en superkur raskt før jeg mister dem?
En gullfisk og fire diskus i et 180 liters søylekar høres ikke helt patent ut. Hvilken tempratur har du? Hvor ofte skifter du vann? Har du god nok filtrering? Har diskusene skjuleplasser? For å kunne svare deg må vi vite mer om det meste. Vannkvaliteten ikke minst.

Men okke som, begynn med å skift vann, gjerne 20-30 % annen hver dag. Det vil holde en del i sjakk om det er smitte i akvariet.
Det er ikke det karet. De har det helt topp sammen med den tykke gullfisken min de.
¨
Er i kar hvor de er alene. Tempen er ok, har skiftet ca 20 % vann flere ganger, ph er ok nå har vært ca 8 (som springvannet her..) men nitritten litt høy på grunn av nytt kar. Har tenkt det kan være amoniakk og derfor skiftet vann og fått ph ned..
pets
Det er ikke det karet. De har det helt topp sammen med den tykke gullfisken min de.

Tydeligvis så har de det ikke helt topp Hva er ph nå, et stort dropp i ph er ikke bra over kort tid, discus er veldig vare for dårlig vannverdier her tilates ikke no2 eller no3.

Hvilken mat for de, og hvor ofte, hvor store er de.

Jeg ville som pompel skiftet 20-30% annen hver dag, og holde tempen på 30 grader.

Mål ph før du skifter vann og etter for og se om fallet er stort.
Det er noen andre diskuser i et annet kar som er syke.

Men det ser ut som om det er en form for sopp de har fått. Prøver å gi dem litt for men de spiser lite. Prøvd flak, diskusmat, frosne mygglarver... men de er ikke i form til å spise for øyeblikket så det ender med at jeg må ta ut maten igjen. Ph er høy, har hatt i ph minus for å senke den. Som sagt så er ph 8 i springvannet så når jeg fyller på øker denne.

Med relativt lite info om forholdene, vil jeg alikevel komme med noen råd:
Få ned ph, den er for høy til diskus. Bruk av eikebarkekstrakt er den mest lettvinte løsningen for å gjøre dette, syntes jeg.
Ph- er bassert på fosforsyre, som vil kunne gi en hel del alger, noe som i hvertfall hos meg ikke er spesielt velkomment

Få stabilisert ammoniakk og nitritt, gjerne ved å tilsette bakteriekultur. Hyppige vannbytter med vann tilpasset diskus er også en stor fordel.

Ellers er de symptomene du ramser opp kjennetegn på at fiskene ikke trives, og har\ er i ferd med å bli syke.
Akkurat hvilken sykdom det er, er vanskelig å si, da disse symptomene går igjen i mange lidelser.
Hexamita (hullsyke), fisketuberkulose, og gjellemark som er mest vanlig.

Hvordan ser avføringen ut? Pustefrekvens? Temperatur?
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap