Sammenklistret halefinner på Guppy

Har hatt dårlig vannkvalitet i en 40 l pga en pumpe som viste seg å ikke fungere ordentlig. Fant ut at noe var galt når halefinnene til guppyene ble så rare. De blir helt sammenklistret til en liten spiss og egner seg selvsagt ikke særlig til svømming. Etter en stund dør de, muligens av utmattelse.

Fanget en og fikk "løst" den opp, men dagen etter døde den likevel. Det begynner med at finnen deler seg opp på langs først og etter hvert klistrer seg helt sammen. For meg ser det ikke ut som finnråte heller... Har hatt hyppige vannbytter over et par-tre uker nå og alle verdier er i orden. Har molly, guppy, ancistrus, en reke og en snegle i det, i tillegg til to små SAE som ble innkjøpt til 126 literen og som venter på at det skal bli friskmeldt for prikksyke. Har kun vært guppier som har blitt syke og det har gått verst ut over halvvoksen yngel.

Oppdaget også nå en likedan Molly, som bor i det største karet. Den er alet opp i 40 literen, men ble flyttet for en halvannen mnd siden.

Noen som har vært borti noe sånt? Snart er det ingen igjen

Malagi
Sånn umiddelbart må du iallfall skifte pumpe (i dag)! Noen dager framover ville jeg videre ha skifta 30-50% av vannet hver dag, sånn at vannkvaliteten hadde blitt bedre. Den dårlige pumpa ville jeg hatt sammen med den nye pumpa noen uker, inntil bakteriekulturen i den nye tar seg opp.
Byttet pumpe, men brukte samme filteret, allerede da jeg oppdaget problemet for ca tre uker siden. Den hadde litt gjennomstrømning, men den var veldig dårlig.
Antar at det er derfor de ble syke? Hadde noen hyppige vannbytter til å begynne med, selv om det ikke var hver eneste dag, utenom de to første da. Likevel ser jeg ikke andre endringer enn at det stadig minsker med fisk. Har bare to yngel igjen og den ene voksne har også tegn til sykdom. De som er friske ser derimot veldig friske ut!

Og som sagt, oppdaget en Molly med samme problemet i det andre karet, men det har blitt behandlet for prikksyke da. Og akkurat den ser forresten ut som den holder på å bli bedre...skjønner ikke dette jeg


Malagi
Hmm, aldri opplevd dette. Det var en tråd under forumet "Levendefødere - Hunner som svinner hen" for et par dager siden, kan det være noen fellestrekk?
Leste den, syns liksom ikke det passer heller...de rekker ikke bli tynne osv...er bare det med finnene, lurer på om de rett og slett dør av overanstrengelse, siden de må jobbe veldig for å svømme...

Og den er jo mulig å "løse" opp med fingrene, men den jeg gjorde det på, døde jo likevel, sukk.

Malagi
Det er bestandig leit med sykdom i karet gå inn på siden: artikler, om sykdom. Kanskje du får noen gode råd og tips der, lykke til.
Det høres ut som du har fått noe svineri av en sykdom i karet.

Det er ganske vanlig at guppyer får dette problemet, som skyldes gyrodactalys \datcylogyrus. Dette kan behandles med medisiner, f.eks JBL Gyrodactol.
Om du følger rådene om medisinering i sykdomsartikkelen, skal det nok gå bra.

Om karet ikke behandles, vil trolig alle fiskene bli smittet. Eneste måte å forsøke å bryte denne smitteveien på, er umiddelbart å fjerne alle fisker som viser tegn til sykdom.
Men selv da er sjangsen stor for at svineriet vinner kampen

Lykke til
Tja, det er vel den beste forklaringen hittil - selv om jeg ikke har sett noen tegn til at de klør, eller har noen form for belegg på huden ol. Men apatiske blir de vel forsåvidt etterhvert... Har ikke sett andre symptomer enn at halefinnen klistrer seg sammen.

Jeg får medisinere dette karet også da, jeg er tydeligvis inne i en stim av sykdom for tiden
Utryddet halvparten av innbyggerne i det støste karet, etter å ha fått med hvitprikk fra butikken...var ferdig med medisinering og aktivt kull i går - og fant samtidig min nydelige favoritt ancistrus og den lille gule ancistrusen som hadde med sykdommen død. Da var liksom alt forgjeves...
Men det ser altså ut til at jeg har tatt med denne "guppyparasitten" dit også da, siden en molly som er alet opp i det minste karet også har fått symptomene.

Den ser ut som den holder på å bli bedre, noen råd om hvorvidt jeg bør medisinere det største karet også, eller kan jeg flytte mollyen tilbake til det lille og håpe det beste siden denne parasitten først og fremst går på guppier?

Malagi
Jeg ville forsøkt å flytte mollyen, det kan hende at du greier å hindre videre spredning på den måte, og se det ann i det store karet.
Der har det nok vært medisinert mer enn nok den siste tiden, var ikke klar over at du hadde slitt med hvitprikk der.

Når vi snakker om hvitprikk, hvilken medisin var det du brukte? Begynte fiskene å dø rett etter medisinering, eller tok dette litt tid?
Ønsker bare å få mest mulig info om resultatet av de ulike medisinene, slik at jeg vet hvilke man ikke bør anbefale
Temperaturkuren er foresten geinial

Det medisinerte karet bør du forresten behandle som nystartet, med hyppige vannbytter\ testing, og minimalt med foring
Jeg brukte Aqua Medic, antiseptic solution. Effekt...tja...de som hadde mest prikker døde. det tok en del dager. Jeg skrudde opp tempen, men i følge bruksanvisningen skulle den være på 29-30 grader. Jeg hadde mer, men ikke så mye som 32. Etter første runde med medisinering, forsvant prikkene og fiskene kviknet til. Men plutselig dukket en SAE opp og så ut som den hadde ramlet i sukkerskåla

Medisinerte på nytt, den døde og resten overlevde. Men når jeg skrudde ned tempen og satte i kullfilter, så døde altså ancistrusene mine. Har ikke sett prikker på de - men det ville vært umulig på den lille gule med hvite prikker i skinnet da. Og det var den som hadde med seg smitten. Men den virket kvikk til den ble borte (antatt spist, så jeg har ikke fått undersøkt den). Den store ancistrusen ble hvitskoldet i skinnet siste dagene, men kunne ikke se prikker på den. Så det er jo mulig at temperaturendringen eller medisinene tok knekken på de.

Prøver bare varmekuren neste gang! Kanskje slipper jeg å sende frosken min på feriekoloni også (han tåler ikke medisinen), var heldig denne gangen og hadde en søster som akkurat hadde gjort klart et kar, så jeg fikk låne det til ham..

Og forresten - har en eplesnegle og en reke i det lille karet også, tåler de sånne medisiner?

Jeg bruker sånt fòr som ikke skal forurense vannet, må jeg være like forsiktig med det mens jeg starter opp igjen det store karet?
Reker\ sneiler er meget sensitive for medisiner, så disse må du nok flytte på

For: Alt for forurenser vannet. Noen fortyper grumser mindre enn andre, og gir derfor mindre uspist for. Så du må nok være forsiktig med dette foret også

Greier ikke å finne noe om denne medisinen, så der må jeg nok bare si at jeg ikke tør si om denne er grunnen til at mallene tok kvelden eller ikke.
Ergelig, egentlig
Hadde flaks da antagelig, siden mine tre snegler i karet med prikksyke klarte seg - turte ikke flytte de, siden noen sa at de kunne ta med seg prikksyken...

Hva med denne parasitten? Kan den bli med reka/sneglen over til det store karet?

Malagi
Om sneilene klarte seg med denne medisinen, er det noe helt spesilet med den medisinen i alle fall Er nok derfor den var mindre effektiv også.

Sneiler og reker drar med seg lite smitte av de smittestoffene som rammer fisk, så det er trygt å flytte dem mellom karene.
Men det beste er helt klart å ha mulighet til å sette sneilene\ rekene i ett eget kar\ bøtte, slik at ikke vann\utstyr man bruker til flyttinga drar med seg svineri
Blæh!
Jaja, kom hjem og studerte fiskene nøye for å prøve å se om det kunne være denne parasitten - ikke vet jeg, men det jeg iallefall vet, er at jeg nå har hvitprikk der også...

Skal prøve varmekuren - og får undersøke om den kan kombineres med kur for parasittene samtidig. Må innrømme at jeg nå har mest lyst til å pælme hele greia

Får ta en tur på Zoo`en og kjøpe medisiner og mer utstyr...sukk, tydelig at jeg ikke har klart å holde ting skikkelig adskilt.

Og hvor den stakkars sneglen og reken skal bo, vet jeg jammen ikke. Tar jeg de over i det store karet nå, så får vel de også prikksyke igjen...

Malagi
Varmekur og medisin samtidig er ikke alltid ett sjakktrekk. Dette da begge delene fortrenger O2 fra vannet, og resulatet kan fort bli at fiskene kveles sakte men sikkert.

Kjipt at du sliter såpass nå, dette kan fort ta dauen på interessen. Men om du er villig til å stå på, vil du helt sikkert komme over kneika, og interessen øker igjen.
Her snakker jeg av erfaring, det er bare flaks at jeg ennå er akvarist, slik som jeg sleit i starten.
Aner ikke hvor mange doser med ulike medisiner jeg "måtte" dæjle i karene, men til slutt gikk det veien.
Regner med at det vil gå veien for deg også, om du er tålmodig, og villig til å bruke noen kroner\ en del tid

Sneila og reka ville jeg plassert i en bøtte med vann, gjerne tilkoblet en luftepumpe og en liten varmekolbe. Ett slik "karantenekar" er billig, og fuker til små skapninger
De var tom for medisin på Zoo`en :S

Så da var jo valget enkelt, jeg begynner med varmekuren, så får jeg ta det derfra.

Har tatt ett solid vannbytte, tilsatt ekstra salt og tempen er på vei opp - og satt pumpa slik at den lager skikkelig strøm i overflata, siden det ikke er luftinntak på den.

Så får sneglen og reka bli inntil videre. Driver ikke i så stor stil, så jeg har ikke ekstra utstyr liggende og heller ikke så mye penger.
Men ser at det vil være nyttig å ha et lite kar ekstra til slikt bruk...var vel egentlig meningen at 40 literen skulle være et slikt kar, men så ble det for fristende å sette opp det også :P

Malagi krysser fingrene...
Krysser også fingrene for deg
Æææ - et lite spørsmål til?

Holdt på å få kokefisk i natt jeg - stod heldigvis opp å sjekket tempen. 33.5 grader og stigende...
Innstillingen på kolben går til 29 og over der virker det som den bare blir stående å gå.

Har en i det største karet som har innstillinger opp til 32 - hvordan få byttet uten å ta med hvitprikk? Er det nok å skylle godt og tørke?

Tør liksom ikke ta noen sjanser mer...all yngelen er nå død og flere av de voksne ser ut til å lyst til å følge etter

Malagi
Høres ut som du har fått en tullerusk varmekolbe Denne bør du bytte ut snarest.

Kolben kan desinfiseres med kokende vann (la koblen kjølne før du løfter den ut fra karet, ellers kan den i værste fall sprekke).
Kokende vann vil drepe parasitter som eventuelt er på denne. Desinfisering med alkohol er også ett godt alternativ, men da må du skylle vekk alle spritrester før du bruker den.
Sjekket litt mer om den medisinen jeg har - og den virker vistnok ikke på hvitprikk... Det kunne de fortelle meg i den samme Zoo`en hvor de solgte den til meg. Ikke rart at jeg har slitt med å få de bort da
Da jeg kjøpte den, var de utsolgt for den medisinen de vanligvis anbefalte, men jeg ble fortalt at denne skulle virke like bra. Irriterende!

Men varmekuren virker så det suser, har riktignok mistet to fisker, men det er nok like mye pga Gyrodactylus. Ser ikke en eneste hvit prikk på fiskene nå.

Dessverre ser det ut for at alle mollyene og en platy har blitt angrepet av Gyrodactylus. Har to guppyer igjen i tillegg til en SAE og en ancistrus og de ser friske ut enda. De har enda ikke klart å skaffe medisin for dette her. Jeg ringer vetrinæren på mandag for å få resept - men er det noen som vet hva medisinen da heter? Antar at det ikke er det samme som de selger på Zoo`en?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap