Hvitt belegg på fiskene

Har et kar med guramier med hvitt, litt klumpete belegg på finner og "følere" samt periodevis på kroppen, hva er det og hvordan blir man kvitt det???Det er ikke tydelige prikker slik som bilder av hvitprikk viser, men mer som et melkehvitt belegg...Ligner litt på bilder av "velvet disease" .

Jeg har brukt et middel som heter "Micro Medic" fra Prodac, som farger vannet en giftig grønnfarge.
Sitat fra bruksanvisningen: "Det er en antiseptisk løsning til ferskvannsakvarier som skal brukes når fiskens kropp dekkes av et gråaktig pulver og fisken klør seg eller når en slags dun (mugg) dannes på munnen, finnene og kroppen"
Synes dette passet til fiskene. Det står videre at temp bør økes til 29-30 grader. Symptomene bør gi seg etter 5-6 dager. Men nå er jeg inne i uke 3 av denne sykdommen...
Litt frustrert etterhvert!

Takker for svar!!
Det kan høres ut som sopp, eller som parasitter, da tenker jeg på oodinium.
Sistnevnte kalles gjerne fløyelssyken, da fiskene får ett fløyelslignende lag på hud og finner.
Sopp er gjerne mere loddent, slik som muggsopp.

Hva slags fisk har du i karet, og hvilke er rammet? Er en fordel å vite dette før en anbefaler tiltak.
Den medisinen du har brukt, inneholder methylenblått, som er mest virksom mot bakterielle problemer. Det kan nok være grunnen til at effekten har vært heller dårlig.
Det er et rent gurami kar, med en harnesk malle oppi. (dverggurami, blågurami, perlegurami, marmorgurami, honning gurami)

Har du tips om andre medisiner?
Ellen Bekkeheien
Det er et rent gurami kar, med en harnesk malle oppi. (dverggurami, blågurami, perlegurami, marmorgurami, honning gurami) Har du tips om andre medisiner?




Medisin mot [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=31&produktid=1317&Navn=03. ZMF&HKatID=23]Oodinum[/URL]
Ville behandlet karet med temperatur og salt.
0,2% salt, eller 20 gram pr 10 liter, og 32`C.
Om det er sopp, vil denne kunne kureres med saltet og hyppige vannbytter, og er det oodinium, vil tempen ta den

Du kan jo også følge rådene i sykdomsartikkelen, der er det meste beskrevet
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap