A lot of dead fish... no clue why...

hjelp !

i et par uker nå så har jeg slitt med massiv fiskedød uten synlig årsak, vannet er testet opp og i mente, de får samme foret som de alltid har fått (ingen nye bokser og pakker, frossenfor oppbevart som det skal), ingen nye fisker... jeg fatter bare ikke hva som skjer ??

status nå er 8 døde gullbåndstetra, har kommet ut av tellingen på endlers guppy, 1 apisto inconspicua, 1 apisto piauiensis, 2 ottoer og 2 villguppy.

fisken har ikke gått i samme kar og det eneste jeg har gjort er å bytte vann... har ikke villet sette i gang noe medisinering da det ike finnes synlig tegn på sykdom.
har også mailet kommunen angående vannet men har ikke fått svar enda.

forslag ?

Vanskelig uten synlige symptomer. Hvordan bytter du vann? Direkte fra spring eller modner du vannet først?

I perioder kan det være at man får inn litt mer klor enn vanlig i springvannet.
bytter rett fra spring, ny varmtvannstank så den skal visstnok være ok.
har en mistanke til vannet selv men har ikke fått svar fra vannverket enda, passer alltid på å "boble" opp vannet når jeg fyller bøttene.

har dessverre ikke anledning til å modne vannet pga plassmangel.
Jeg har lest at mange tror at vannet visstnok skal bli "bra" ved at man spyler med dusjen eller annet så det bobler skikkelig når man tapper det i. Det er faktisk ikke bra i det hele tatt.... vannet blir overmettet med oksygen, luftbobler av det ørlille slaget.

I en bok av Herbert Axelrod, skriver han at man skal passe på å ikke få det nye vannet man har i tanken "supersatureted with oxygen", fordi det kan tas opp og gå i blodet på fiskene og de kan dø av en slags "dykkersyke".

For mye luftbobler kan altså tas opp i blodet på fisken, og er/kan være dødelig.

Jeg bruker aldri nytappet vann til bl.a. yngel pga dette. Jeg setter det alltid i bøtter til neste dag.

Kunne vært interessant å høre hva andre mente om dette.


Gjelder dette med over-oksygenert vann dersom vannet fra dusjen har stått over natten også? Jeg har nemlig ingen annen måte å fylle akvariet med vann enn å ta det fra dusjen.
Nei, det er vann rett fra krana. Når vannet står over natten, forsvinner overmettingen. Det er hele hensikten med å la vannet stå over natta i bøtte. Alle gassbobler er borte.

Noen ganger henger det bobler på innsiden av bøtta dagen etter. Jeg dunker til bøtta kraftig noen ganger, så stiger de boblene til værs også.

Jeg liker ikke bruke lunkent vann fra krana ved vannbytter, jeg, nettopp fordi at vannet som kommer fra varmtvannstanken er så mettet med bobler. Alle har sikkert sett det tåkete, grå vannet man får da. Det er luftbobler, ørsmå luftbobler, som gjør at vannet virker grått da.

Jeg tar kun vann fra kaldtvanns-krana ved vannbytter.
Mulig jeg er overforsiktig, men sånn er nå jeg da
men det merkelige er jo at jeg har byttet vann på denne måten i ett år uten trøbbel, bruker lunkent vann pga jeg holdt på å kverke et par fisk sist jeg byttet med kaldtvann.
jeg har heller ikke plass til å lagre såpass mange liter vann over natta så å la vannet stå et døgn er ikke aktuellt.

jeg heller mer mot teorien innvendige parasitter som ikke gir synlige sykdomstegn eller at vannverket har gjort noe gøy med vannet.
Om det skulle være overmetting av vannet, skulle du jo ikke miste såpass mye fisk. Greit nok kan sikkert en og annen fisk dø av en slik metabolisme i blodsystemet.

At det skulle være parasittrelatert, er en teori, men jeg stiller meg litt skeptisk til dette. Parasitter er jo snyltere, og fisken avmagres gjerne noe før den dør av parasittangrepet.

Jeg retter sterkest mistanke til at noe er galt med vannet i krana, enten at det er stappa fult av klor, eller andre ulumskheter. Har du lagt merke til om vannet har vært misfarget noe nylig (tenker på lekasjer i nettet, eller spyling).
Har det kommet ekstra med gasser når dere tapper vann?
vannet har samme farge, smak og "bobletetthet" som det alltid har hatt og det lukter ikke klor ihvertfall... har sendt mail til kommunen men har ikke fått svar så hører jeg ikke noe innen i morgen så purrer jeg.

er litt usikker på hva du mener med ekstra gasser ? er det "bobletettheten" du tenker på da ?
mona o
Jeg liker ikke bruke lunkent vann fra krana ved vannbytter, jeg, nettopp fordi at vannet som kommer fra varmtvannstanken er så mettet med bobler. Alle har sikkert sett det tåkete, grå vannet man får da. Det er luftbobler, ørsmå luftbobler, som gjør at vannet virker grått da.


jøss... hvordan varmtvannstank har du ? mitt glovarme vann er krystallklart det ?

(testet ved å fylle opp i en blank vase for å sjekke gråheten på vannet)
Med ekstra gass, tenker jeg på at det smeller i krana, slik det gjerne gjør ettet at vannet har vært koblet fra en stund

Ett aldri så lite mysterie hva som har rammet karet ditt
nope, null gassmelling i krana, alt er helt normalt på den måten.

men det er ikke kun i det ene karet, dette har skjedd i alle karene
Problemene med vann fra vanntvarms tanker er at de inneholder tungmetaller spesielt copper, noe som er i det fleste ledninger og noe klor ikke så mye av det i norge da. Dette med oksygen prop har visst aldri blitt bevist som fakta og er svært tvilsomt roten til problemet ditt
har hørt om det varmtvannstankgreiene men gjaldt ikke det eldre tanker ?
vår er bare litt over året gammel og tror ikke den har kobberelementer i kontakt med vann, vi har heller ikke kobber-rør i huset og i det kommunale nettet.

men uansett, da burde det jo slått ut før ?
Hos meg er det slik at jeg noen ganger klarer å lukte klor av vannet. Så jeg brukker reett og slett å lukte på det. Klarer jeg ikke å kjenne lukta tapper jeg det rett i. I det motsatte tilfellle lufter jeg det.
Bor i samme by som deg, og her har Ph'en på kranvannet vært litt lavere enn "vanlig", men ikke så mye at det skulle ha gjort noe utslag. Her har den sunket fra 7,2 til 6,8.

Nå vet jeg jo ikke hvor du får vannet fra, men vi har en blanding av Glitre / Røysjø - vann. Disse vannkildene har ganske like verdier.

Men kom til å tenke på noe....
Det har ikke vært graving i nærområdet hos deg i det siste, da???
Vet at slike ting KAN gjøre utslag, men en sannsynlig årsak til fiskedød, er det vel kanskje ikke...

Håper uansett at du finner ut av problemet - lykke til!
tror nok du har mest røysjøvann malldrian for vi har rent glitrevann og her er ph på 6, har vært stabil på det siden jeg begynte med fisk.
(jeg bor i lier men folk flest vet lettere hvor drammen er).

det har ikke vært noe graving som har påvirket vannet i merkbar grad i nærheten men har purret på kommunen i dag så vi får se.
Bare en tanke som slo meg da du sa at varmtvanns tanken er ny... vet rørleggere bruker ammoniakk ved skifte av rører ol.

Fikk vertfall beskjed selv om at jeg måtte la vannet renne lenge før jeg brukte det i karet og har en mistanke om at selv om jeg lot det renne i tre fire timer så var det ikke nok... Har målt høy ammoniakk i en del kar selv...
tanken var ny for ett år siden så akkurat det tror jeg i såfall ville innvirket før.
ok, nå er jeg egentlig forvirret men også litt lettet.

Jeg frøs ned et nylig avdødd "lik" og sendte det inn til tante på fiskelaben på vethøyskolen da dette begynte å bli litt vel mystisk.
fikk resultatene i går og null galt funnet bortsett fra aldringstegn så hennes teori var rett og slett at fisken som har dødd var gammel,
egentlig litt logisk når jeg tenker over at yngelen har overlevd.

men ihvertfall... jeg er lettet over at det ikke var sykdom
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap