Kom hjem etter å ha vært ute ikveld, og gjorde et par, tre observasjoner.
1) 2 av skalarene mine i 300-literen har lagt egg på et lotus-blad (Jippi!!) Dette er ganske interessant å følge med på. Jeg har 3 voksne skalarer og det viser seg nå at det er to hunner, og en hann som alternerer mellom disse når de har sine "perioder"... ;op
Men...
2) Hann-skalaren har fått "øyekatarr". Det er ikke slik at hele øyet står ut, det ser mest ut som om han skulle fått en kvise på øyebrynet... Hvit utstikker fra midten av øyet og oppover på en måte... Tenkte pop-eye med en gang, og grublet og søkte litt på hva det kunne komme av. Det er i hvertfall ingenting å si på vannkvaliteten, jeg skifter 40% to ganger i uka. Altså må det være noe skummelt innvendig problem som jeg ikke umiddelbart får øye på. Hvis det altså er pop-eye. (Har et ynkelig lite håp om at det bare dreier seg om en kvise. :op )
...og tilslutt:
3) Den tiden jeg brukte på å finne digitalkameraet mitt og begynner å knipse det merkelige øyet til skalaren (ca 5 minutter) er så lang tid Kardinaltetraene mine brukte til å arrangere storm-offensiv mot skalarene og eggene dems. Det tok ikke mer enn ett minutt eller så før alle eggene var spist og to skalarer stod veldig forfjamset tilbake.
Kommentar:
Jeg hadde heavy angrep av flagellater for 2-3 uker siden, som tok livet av 3 sommerfuglciklider og 1 skalare. 2 skalarer til var angrepet og disse ofret jeg for å finne ut hva som feilte fiskene. Etter to omganger med obduksjon og mikroskopering (takk Jo Stenersen!), ble hele akvariet behandlet med Flagyl. Etter endt medisinering har jeg altså holdt på med 2x40% vannskifter i uka (og litt sånn innimellom, en bøtte histen og pisten).
Har ikke gjenkjent noen symptomer på at flagellatene er tilbake og har ikke hatt noe fiskedød etter medisineringen. Skalarene lekte den helgen jeg fikk påvist flagellater og altså nå denne gangen, når hannen har fått et øyeproblem. Skulle tro sykdommer var et turn-on. *forvirret*
Kan noen med erfaring dele sine tanker med meg..?