Vi mister motet helt! ;(

Sukk, hva _er_ det vi gjør feil da?
Vi var to entusiastiske nybegynnere som på forhånd hadde lest masse i bøker og på nett om akvarium, og vi startet opp en 63l i desember. Her hadde vi:
2 ancistrus
2 dvergciklider (ble solgt som kakaduer i butikken, men kun hannen var riktig art)
2 indianergobier
4 kirsebærreker

Mallene kom da nitritten var på vei nedover, drøye 2 uker etter oppstart. En uke etter mallene kom dvergciklidene, og vel 1-2 uker etter det, gobiene. en uke etter gobiinnsetting dør kakaduehannen av bukvannsott (utstående skjell og øyne stakkar). da hadde vi hatt denne i to uker. og to uker etter det igjen dør ciklidehunnen vår av det samme (samme symptomer - ble sky, fikk utsående øyne og skjell, vi avlivet fiskene begge gangene).
Vi tenkte dette var et ciklideproblem (står i sykdomsartikkelen her), så vi anskaffet oss et par med dvergguramier.
to uker etter sist dødsfall eser en gobi ut, ser ultrakjip og blass ut og får utsående øyne. vi avliver denne fordi den ser ut til å lide. Dagen etter måtte vi avlive den andre også av samme symptomer.
Nå har vi igjen kun mallene, reker og dvergguramier.
Forrige uke ser jeg så hvite prikker på den ene mallen, på et tidspunkt hvor vi skulle reise bort. Er nettopp hjemme igjen og begge mallene har prikker (ser ut som små korn som stikker ut, er usikker på om de er helt hvite), og også guramiene har fått noen få. Forsøker i øyeblikket å få opp tempen... sukk

Vannverdiene våre har vært fine hele veien, nitritt ikke sporbar, gh på 6-7 og ph rundt 7, temperatur 25-26 grader hele veien. Vi skifter 15-20 % hver uke, og i den første tiden har vi hatt oppi salt. I den siste tiden har vi skiftet enda oftere/mer.

Dette ble et langt frustrasjonsinnlegg, men jeg føler meg helt oppgitt. Vår iver og interesse ser ut til å være på god vei til å radbrekkes fullstendig;( det er ikke moro å måtte avlive fisk annenhver uke, og å være masse bekymret _hele_ tiden...


Utrolig uheldige dere har vært. Høres ut som dere gjør ting riktig også.
Eneste dere kan gjøre nå er å bekjempe parasiten(prikkene) Dette kan gjøres ved tempratur metoden og med medisiner-eg er tilhanger av temp metoden-få hevet tempen til 32 grader. Så tar vi det derfra, konsentrer dere om et problem om gangen(nå parasiten).
Merkelig at flere av fiskene deres har fårr bukvannsott, kan jo være forstoppelse også. Men kværk parasitten(prikkene) nå-så tar dere andre, kanskje nødvendige gjøre mål etterpå.
Trasig at dere har vært så ille plaget

Vil komme med noen få, enkle råd til fremtiden:
Bytt mere vann. Rent vann skader ingen, så lenge vannverdiene er på vannet som brukes til vannbytte er tilnærmet lik akvarievannet.
Ikke gi røde mygglarver til dvergciklider, dette er en vanlig årsak til bukvannsott.
Slutt å salte vannet, salt bør kun brukes som supplement til sykdomsbehandling, og om man sliter med langvarig nitritt.

Når det gjelder situasjonen nå, med hvitpikk i karet, virker det jo som dere har full kontroll
har mistet den "snille" mallen, Smeagol (gjett hva den slemme heter.
Tempen er nå på 33 grader, og det ser ut til å gå bra med både fisker og reker foreløpig. virker utrolig for meg at de små rekene ikke blir kokt i dette vannet...

Den andre mallen (Gollum har fått færre prikker, den var helt full av prikker og ristet for to dager siden, så det er en sprek malle om den klarer å overleve dette!
Men, det virker for meg litt uklart hvor lenge denne varmekuren skal vare? det har gått to dager og mallen har ennå noen prikker, skal vi ha varmen på helt til de forsvinner og to dager ekstra, eller bør man kanskje sette ned tempen og få den opp igjen etter 48 timer slik det står enkelte steder her?

Veldig forskjellige erfaringer på varmekuren. Jeg hadde konstant temp i en uke og dempet tempen ca.48 timer etter jeg så siste parasitt, etter ca 36 timer så jeg svineriet var kommet igjen-så jeg prøvde samme oppskrift engang til, med samme resultat.
Så jeg gikk over til å holde konstant temp på over 32 grader fram til det kke var flere synlige parasitter igje, og så gikk jeg over til jojo kuren-men jeg senket ikke tempen så mye som til 21 grader. Jeg hadde 32+ grader i 24 timer og så 27-28 i mellom 24-36 timer-poenget er å få kværket dem som evt har ligget i grusen og klekket før den ses på fisken som hvitprikk. Senker man tempen så mye som til 21 grader så skal den være der i ca.48 timer-men har du varmere vann så går livssyklusen til parasitten kjappere.
Parasitten har 3 stadier:

1:ligger å kuulern i grusen(klekker ut)
2:svømmer rundt i karret og leter etter hvert(fisk)
3:ses som hviteprikker på fisken.

Og parasitten kan kun drepes i stadie 2-det gjelder med medisiner og varme. Derfor er det viktig åfå hevet tempen igjen etter du har sett siste hvite prikk på fisken og senker tempen. Du må heve før du ser prikker på fisken.
Me jeg personlig hadde ikke senket tempen før parasiten var borte, og så hadde jeg kjørt jojo kuren et par ganger minst. Og enda ventet en uke eller kanskje 2 før du begynner å sette in ny fisk-bare for å være sikker på at kampen er vunnet.
prøver jo-jo
takk for kjapt svar
da prøver jeg å senke tempen 48 timer etter siste synlige prikk, for så å øke den igjen. hvor lenge må den være på 32 grader den andre gangen? 24 timer?

stakkars dyr som må gjennom masse temperatursvingninger, synes det er ganske ekstremt å ha en temperatur på 32+.
Igår oppdaget jeg også at en bitteliten guramiyngel hadde fått en hvit prikk den også!
På den annen side er jeg lettet for å slippe å medisinere, for det ville antagelig ha kverket rekene...
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap