sykdom på platy??

Hei på dere.
Har nettopp startet opp et 180 liters karr til kona mi og hunn har kjøpt 6 stk platyer, 2 ancistruser og 1 kampfisk.
Karret har bare vært i drift i 13 dager.
Har hatt mistanke om sykdom i karret nesten siden starten-ene hunn platyen este ut og igår så vi noen røde prikker på hjellene hennes-idag var hun død.
Kjøpte 2 hvite platy på mandagen og over natten så har de est ut, ser gravide ut, og mulig blitt rødere på hjellene også. Dem virker friske ellers.
Men en annen hunn ligger bare på bånn, og det virker som hun har svekket allmentilstand-ligner på så den døde oppførte seg før hun dro til fiske himmelen.
mens resten av fiskene virker friske.

Vannverdier:NO2 knall gul/bra
PH.ca.7,5
NH3/4 ikke utslag/bra
KH 3-4
GH12-14
NO3 har ikke test for øyebliket.

Byttet nettopp 20 liter vann-vet at dette er vage syptommer på et eller annet-og at det ikke er dyre fiske, men vil jo at dem skal ha det bra fordet. Og ikke minst dem betyr noe for min dyrekjære kone, som blir fortvilla når hun ser fiskene lider.
Noen som har noe idee?
Skal jeg bare fortsette å bytte vann og evt hvor mye om dagen-blander så jeg bestandig har 50 liter stående med samme vann verdier som karret.
Har også lest igjennom sykdommer på fisk, og ike funnet noe som stemmer. Fiskene har vanlig avføring. Er det bare svake fisk? egentlig så tror jeg ikke det, for dem er kjøpt i forskjellige butikker(om det betyr noe så).
Takker for hjelp.
Jeg ville fortsatt å bytte vann og måle vannverdier i noen uker fremover og se an hvordan det går med resten av fiskene. IKKE kjøp mer fisk på minimum 14 dager - karet er hardt belastet med de fiskene som er der nå, når det bare har stått oppe i 13 dager. Nitrittsyklusen har ikke nådd toppen enda.

Siden du ikke ser noen typiske sykdomstegn er det sannsynlig at det er vannet det er noe galt med. De symptomene du forteller om kan også minne om bukvannsott (som forøvrig kommer ved dårlig vannkvalitet).

Pass på når dere handler fisk at dere ser at fisken er frisk! Ikke kjøp fisk i en tvilsom sjappe.
Takker for hjelpen-men glemte si at karret er "innkjørt" med guffe fra et annet karr-bruker både innvendig og utvendig pumpe/filter , som skal være stort nok til å brukes på karr opp til 350 liter. Så vannet burde være bra-mulig at NO3 er høy-men alt det andre er jo bra-men skal fortsette å bytte vann i karret jeg.
Har også masse hurtig voksende planter og andemat(flyte plante) på toppen.
Men er enig at det kan virke som noe med vannet-men da må det være NO3 for alt annet er jo målt.
Og ja, mener selv vi gjorde en bommert med å kjøpe noen av fiskene i en "bak gårds sjappe" og det er nettopp dem som er syke også.
Siden fiskene har normal avføring, er det neppe forstoppelse som er årsaken til at buken eser ut.

Som Tone sier, er dette ett vanlig symptom på bukvannsott, men det var da voldsomt så fort det gikk!
Fiskene som ble kjøpt mandag, og var kulerunde dagen etter, må ha vært syke i det du kjøpte dem.
Bukvannsott bruker en del tid på å utvikle seg så langt som til stadie 4.

Jeg har derfor en vag mistanke om at den første fisken du beskriver var ett svakt individ, og de du kjøpte "i en mørk og trang bakgate", var døende.

Jeg ville ikke gjort noe annet enn å fortsatt å bytte vann, og fulgt nøye med på resten av bestanden.
En liten prat med de som solgte deg disse platyene ville jeg nok også tatt
Takker for svar, har byttet enda 10 liter vann, så det blir 30 liter idag. Så nå er dagens vannbytting over-bytter mere i morgen ettermiddag. Kona er fortvila vettu, men lite å gjøre bortsett fra å bytte litt vann hver dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap