Gullfiskbolle til karantene\ sykdomsbehandling

Har en gullfiskbolle som er temmelig stor ca 30-40 liter, lurte på om jeg kunne bruke denne til karantene\saltkur behandling mot sopp uten varmekolbe i.
Det blir jo bare romtempratur da, kanskje så lavt som 20-16 grader.

Fiskene jeg vil sette for behandling er platy og sverddrage.

En av disse døde her om dagen uten noen årsak.
Vannverdier er fine, ikke overforing heller motsatt.
Ser at en av de har sår og at 2-3 av de har hvitflekk\sopp på seg.

Disse med flekker har hatt det hele tiden og har blitt avlet frem.
Syntes at volumet er helt greit for karantene\ behandling, men uten varme, er mye av effekten av behandling borte. Vil derfor anbefale deg å skaffe deg en varmekolbe til denne

Noe for å lufte vannet\ sirkulere det er nok også en meget god innvestering, enten det er ett luftdrevet filter, eller noe som sirkulerer bedre
RE:Gullfiskbolle til karantene\ sykdomsbehandling
Tenkte på saltkur med 4-5% salt pr l vann.
Men, har dette ikke effekt uten varme?
Det er ikke hvitprikk jeg tenker å behandle men soppinfeksjon etter hvitprikkutbrudd.

Jeg har en micropumpe beregnet til denne med sirkulasjon på 40 l i timen.

Når denne står på fult er det rene stormen, om jeg setter denne i overflaten så lager den også masse luft.
I denne bollen er det planter og elvegrusstein,men denne må nok ut antar jeg fordi den lager ph på godt over 8.

Det jeg lurer litt på er om sverddrage og platy tåler temp på 16 grader?
Event sette bolen på varmekabelen på badet og håpe på at ikke "fiskeren" den gule katten til ungene knerter dem.
16 grader blir vel i kaldeste laget for dem fiskene-vis jeg ikke husker feil, står det i fiskebasen laveste temp 20 grader. Men en liten varmekolne får du jo får 100-200,-.Så det er jo en liten innvestering. Så bare du får opp varmen/kjøpt deg varme kolbe så er det et ypperlig behandlings"bolle".
Vel, med en så sterk saltmengde, er det jo ikke snakk om langvarig behandlig av fiskene.
Jeg ville tatt å varmet noe av "bollevannet" på komfyren før bruk, slik at vannet er akvarietemperert.
Å flytte fisk fra normaltemp, og over i 16`C, for så tilbake etter kort tid, er ikke noe jeg anbefaler...
RE:Gullfiskbolle til karantene\ sykdomsbehandling
Takk for svar Ken og Frank, dere svarer meg alltid.

Hvor stor saltprosent bør man bruke om man tenker å la disse stå i bollen? 3% er dette for mye?
Hadde 2 i akvariumet med maller i og det gikk bra,men det knertet ikke soppen.

Har målt bolle nå og den ligger på 19 grader, tenker å flytte over "bebisene og fylle bollen med akvarievann ved vannskift for så og isolere.

Har en fluval 3 nå og den er jeg ikke fornnøyd med, tenker å kjøpe en utvendig type.

Etter at jeg skiftet fortype til tetra pro er det som om jeg heller hvit flass i akvariumet og det går aldri vekk.
Det som er verre er at det legger seg i filteret som smeltet plastikk.
Dette gjør at jeg blir tvunget til å vaske filteret,noe som er noe dritt.
Dette foret er ille og lager en oljehinne på overflaten og blokkerer oksygenopptak,begynner å mistenke dette som årsak til at jeg mistet en fisk.

Skal bruke opp dette foret og gå tilbake til prodac nutrition hi fi, dette var et null forurensende for.

Merk dere dette foret og spre det videre,dette er et for som i verstefall for en plaget sjel kan bikke lasset.

mvh
No clue

Tror nok at du blander litt med prosent og promille Og det er fort gjort.
Grunnen til at jeg mistenker dette, er at ingen maller ville overlevd i vann med 2% salt. De fleste maller sliter stygt ved saltinnhold over 0,3%, altså bare en brøkdel av 2%. Havet har forresten mellom 2 og 2,8% saltinnhold.

Så til sakens kjærne: Til langvarige saltbad, mot f.eks sopp, er det i de aller fleste tilfeller nok med mellom 0,2 og 0,3% salt. Har man fisk som tåler mere salt, er det ikke noe i veien for å øke mengden til opp mot 0,4%. Noe over 0,4% anbefaler jeg ikke til levendefødere som er drettet i ferskvann, engang...

Syntes det er svært rart det du sier om Tetramin Pro. Dette er ett for som er designet for å grumse vannet mindre, og for å forurense betydelig mindre enn tradisjonelle flakfor.
Har selv brukt noen liter av denne, uten det minste snev av problemer...
Du er ikke litt vel ivrig med å gi dem mat? Tetramin Pro er noe mer næringsrik, og metter mere på grunn av en noe annerledes konsistens. Må innrømme at jeg i starten av å bruke dette foret, også hadde litt i meste laget i karet av denne typen... Men man lærer jo fort (men kanskje ikke fort nok) hvor lite som faktisk er behøvelig å gi fiskene av mat.
Tror nok at du blander litt med prosent og promille Og det er fort gjort.

No clue: Ja, hrm sorry...

Så til sakens kjærne: Til langvarige saltbad, mot f.eks sopp, er det i de aller fleste tilfeller nok med mellom 0,2 og 0,3% salt. Har man fisk som tåler mere salt, er det ikke noe i veien for å øke mengden til opp mot 0,4%. Noe over 0,4% anbefaler jeg ikke til levendefødere som er drettet i ferskvann, engang...

No Clue: Ja.men skal man ha god effekt så kan man vel bruke 0,4?
Hvor lenge tror du det vil ta før de kommer seg?
Bør jeg vurdere medisin? Hvilken anbefaler du da?

Syntes det er svært rart det du sier om Tetramin Pro. Dette er ett for som er designet for å grumse vannet mindre, og for å forurense betydelig mindre enn tradisjonelle flakfor.

No Clue:
Nei, jeg gir dem 2-3 ganger for dagen, ca 3-4 gram i gangen.
Kjøpte denne for å unngå dritt ja, men kamskje du har en bedre pumpe for å fjerne dritt i vannet?

Er jo ikke noen vits å overdrive saltmengden heller... Å ta livet av fiskene i samme slengen som soppen stryker med er jo lite gunstig

Det beste er å starte litt lavt, å heller øke på om man ikke får bukt med problemet med f.eks 0,2%. Siden du har forsøkt denne dosen, ville jeg gradvis økt på til 0,3%. Har selv mistet noe levendefødere når jeg har passert 0,4% salt (selv om de skal tåle salt bedre enn det meste av ferskvannsfisk)

Syntes at du foret litt i meste laget, en gang i døgnet holder i massevis med for.
Gav mine egne for slik som deg i starten, og du milde mons, hvor mye problemer jeg hadde.

Nå gir jeg fiskene mine i 375L (du kan jo se av profilen hva jeg har i det karet) ca 1-2 gram med slikt for i døgnet, om dem da får mat... I tillegg 2-3 malletabeletter 2 ganger i uka.
Så jeg mener fast bestemt at du kan spare inn en del på formengden

Se det slik:
Spart for= sparte penger
Spart for= sunnere fisk og akvariemiljø
Spart for= redusert algevekst
Spart for= mindre behov for slamming av bunn og rens av filter.

Kunne sikkert ha ramset opp mere, men tror at alle har forstått tegninga
Og for den del, jeg innrømmer gjerne at jeg er en av mange som har overfora fiskene så det holdt!
Takk for svar Frank.

Ser at jeg overdrev når jeg skrev 3-4 gram x 2 pr dag.
Målte på digital vekt og kom frem til at det ble 0,7 gram x 2.

Ellers gir jeg 2 malletabeletter 1 gang pr 2 dag.

Vet ikke jeg,men tror jeg har nok fisk i karet til å forsvare denne mengden i 90 liter.

3 metalpansermalle
1 plecotomus
1 ancistrus
2 praktbotia
7 platy
5 sverddragere
2 sommerfugelciklide
2 molly

24 fisk ca.

Når jeg forer dem så er det "poff borte vekk", men bitteså drittpartikkler eksploderer i karet.

Men, en annen pumpe med bedre filter er vel løsningen tenker jeg.
Eneste er at jeg så helst at ikke denne kostet over 1000 lappen.
No clue
Men, en annen pumpe med bedre filter er vel løsningen tenker jeg. Eneste er at jeg så helst at ikke denne kostet over 1000 lappen.

Hva med Eheim 2224 Pro?
Koster akkurat under tusenlappen hos Webzoo.
Pumpe
Takk for svar Mona

Eheim 2224 Pro er sikkert en meget bra pumpe,men nå har jeg hørt at Fluval 4 skal være så bra på klartvann?

Så lurte jeg på å kjøpe\lage et kar på 300-350 liter..
Så om jeg skulle kjøpe pumpe til 90 l nå, så burde jeg kunne bruke denne pumpen til dette også.

Hva mener du er den beste pumpen?
Tror Frank nevnte en pumpe som vistnok skulle være helt utrolig, klart vann etter 2 timer etter møkkete kar.
Inaktiv bruker
Uansett blir dette til syvende og sist en subjektiv vurdering, filter i samme prisklasse vil ikke ha de store forskjellene, og slik det har blitt i akvarienorge; noen sverger til fluval, andre Eheim.
Jeg tror du uansett blir fornøyd jeg.

Jeg har desverre altfor enkel tankegang, det jeg ønsker med et filter, er at vannet skal gå gjennom et substrat og ferdig med det )
Derfor kjører jeg mye hjemmelaget med blåmatter ol
Substratet skal kun for meg være en katalysator, ferdig med det.

Svein
Om du har seriøse planer om å øke vannmengden, er det mest strategiske å kjøpe en filterpumpe, som du lett kan regulere vanngjennomstrømmingen på. Her er Eheim ProII genial. Har selv begge modellene uten varme, og er strålende fornøyd. Om jeg skal si meg misfornøyd med noe, er det hva samtlige produsenter sier at pumpen klarer å holde rent Har 2028 i 375L, og der holder den fint unna dritt, om man ikke har alt for grisete fisker.

Det filteret jeg snakket om som tok unna all dritten etter en total ommøblering i ett kar som ikke har vært slamsugd på ett år, var nok ikke noe annet enn ett krafig powerhead (2500L\t) som har påmontert en filtetpatron av denne typen.
Er ikke noe filter egentlig, annet enn partikkelfiltrering.

Når det gjelder partikler og eheim proII; jeg har ennå ikke opplevd noe partikler i vannet etter filtrering. Tvert imot, er vannet så reint at en faktisk kan drikke dette uten problemer
Re:Pumpe
Takk for svar Frank og Svein.

Jeg er totalt grønn på utvendig pumpe, og jeg burde vel tråle forumet og stoppe å spørre,men here goes.

Eheim 2224 Pro ,er denne stor nok til 350 l?

2028 i 375L sa du, er denne mindre enn 2224 Pro?

Eheim ProII er dette den helt nye varianten,eller henviser du til Monas Eheim 2224 Pro?

Eheim ProII typenr?

Substrat? hva gjør denne?

Tusen takk for svar alle, hadde tenkt å kjøpe pumpen snarest.
Er i gang med å tegne akvarium, 350 l.

No clue
Takk for svar Frank og Svein. Jeg er totalt grønn på utvendig pumpe, og jeg burde vel tråle forumet og stoppe å spørre,men here goes. Eheim 2224 Pro ,er denne stor nok til 350 l? 2028 i 375L sa du, er denne mindre enn 2224 Pro? Eheim ProII er dette den helt nye varianten,eller henviser du til Monas Eheim 2224 Pro?

eheim 2028

eheim 2224

Om det står Pro eller Pro II eller Pro III forteller hvilken genrasjon eheim pro pumpe det er snakk om, jeg har ikke spesielt peiling på disse pumpene, så eneste konkrete forskjellen jeg vet om mellom pro og pro II, er at Pro II pumpene har en funksjon som gjør det lettere å fylle pumpa med vann og få den i gang. det kan godt hende det er fler forskjeller, men de er ukjente for meg. og hva som er forskjellen på proII og pro III har jeg ingen anelse om

Litt om forskjellene på generasjonspumpene:
ProI er helt basic, uten mange finesser.
ProII har justering av vannmengde, flowmeter (se hvor mye gjennomstrømming filteret har) og hurtigkobling mellom filter og slanger. Sistnevnte gjør at du ikke søler mange dråpene når du skal rense pumpa.
ProIII: Til nå er det kun en pumpe av denne generasjonen på markedet. To slanger til innsuget gjør at man oppnår bedre sirkulasjon i karet. I tillegg er det gjort endringer på oppsettet av filtermasse, slik at all møkka havnet i øverste kurv. Du slipper altså å ta ut alle kurvene for å fjerne\ rense filtermassene som fortest tettes igjen. Genialt, syntes jeg Pumpa er også utrustet med hjul, slik at den lett kan flyttes (blir bra vekt med såpass volum)
Pumpe
Takk for svar Roger og Frank.

Lurer litt på denne Eheim 2028 Pro II.
Eneste er om denne også er justerbar på trykk, slik at ikke fiskene flyr vegg i mellom.

Denne hadde vært ypperlig med tanke på utbygging.
Men, kanskje det er lurt å vente litt og se om prisen faller?
Pro 3 har vel akkurat kommet,er vel ikke stor forskjellen på renseytelse, tror dere det?

No clue
Lurer litt på denne Eheim 2028 Pro II. Eneste er om denne også er justerbar på trykk, slik at ikke fiskene flyr vegg i mellom.

Vi har en slik, og det er justerbart trykk.
Men siden jeg har en slik utblåsningsslange med mange hull i (på langs) er det ikke noe problem med fullt trykk.

Vet ikke helt hvor mye man kan justere da.
Både 2026 og 2028 (2126 og 2128) har justering av gjennomstrømming.

Men siden man har dette utstrømmerrøret, blir det temmelig lite vannbevegelse, så jeg tror nok ikke at fiskene vil fly vekkimellom
Og man kan justere litt i meste laget ned på gjennomstrømmingen, faktisk kan jeg nesten stanse sirkulasjonen helt. Dette er jo ikke optimalt med tanke på filtrering, men teknisk sett er det mulig.

Tror ikke at prisen på disse filtrene vil falle vesentlig på våre breddegrader, til det er filtrene for populære.
I danmark derimot, er prisnivået helt annerledes, 2026 koster der 899.- DKK inkl filtermasse (på ciklidesentret). Det er så billig at det er skammelig

Glemte forresten å nevne i innlegget om forskjellene på generasjonene at proII har en pumpefunksjon som er kjempegrei for å fylle filteret. Slutt på patting og suging på slangene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap