Klør?

Platyene mine "hopper" mot plantene,legger seg over på siden og spretter opp igjen.Er dette normal oppførsel?Synes også det ser ut som om de klemmer finnene litt.

Kan de ha fått ubudte parasitter på seg?

Alle vannverdier er helt fine.Skiftet 50 L vann i går.(250 liters kar)
Noe kløing er helt normalt, men om dem klør mange ganger om dagen, er det mye som tyder på at du har fått noe parasitter på fiskene...
Ser du noe anntydning til belegg på fiskene?

Siden du allerede har byttet vann, er det jo ikke noen vits å gjøre det mer i dag

Kløing kan også forekomme som følge av for mye klor i vannet, men det er vel ikke aktuelt?
Nei,ingen belegg.
Klor?Neeei,tror ikke det. Har ikke test for det iallfall. Enn dette med at de klemmer finnene?Er ikke det et tegn på at noe er galt?
Tror ikke at det er klor, men ville bare nevne det. Enkelte opplever at fiskene klør noe rett etter vannbytte, om det er klor i vannet.

Finneklemming er gjerne ett tegn på enten sterk undertrykkelse, eller at dem mistrives med forholdene. Sykdom er jo ikke akkurat trivselsskapende

Siden de ikke har utviklet noe synlig parasittangrep, er det egentlig ikke stort annet å gjøre enn å følge godt med på fiskene, og være litt ekstra flittig med vannbyttene.
Noen pleier også å ha i litt salt, da dette kan være nok til å holde eventuelle parasitter på avstand.
Bruker du salt, forresten? Om ikke, og du er ganske sikker på at noe er gæærnt, ville jeg kanskje tilført litt salt, 0,05-0,1% (eller 5-10 gram pr 10 liter vann)
Nei jeg bruker ikke salt.

Undertrykkelse?Har ganske nylig fått en seilfinnemolly-hann som virker veldig dominerende i forhold til de andre.Kan det være han som skaper dette? Han svømmer med seilet oppe nesten konstant.

Forresten har jeg to gravide mollyer som oppfører seg som om de har ad/hd. Svømmer sinnsykt fort i overflata,frem og tilbake,frem og tilbake...

Merkelige individer.
Kan faktisk hende at du fant svaret her

Har selv erfart at meget dominerende seilfinnemolly faktisk kan få de fleste fisk til å forsøke å krype sammen til minst mulig, rett å slett for ikke å få en solid porsjon med juling.
Han kan også ha skadet finnene til de andre fisken, i sin kamp om tronen. En skadet finne legges ofte flat.

Jeg ville i alle falt hatt ett ekstra øye på den tøffingen, for å se om han går til fysisk angrep på de andre fiskene, eller om det bare er psykisk terror
Klemmer denne tøffingen finnene noe?
Å nei,han har som sagt seilet oppe konstant og er nok kongen av campingplassen!
Jeg har ikke sett han gå til angrep,så dette er nok isåfall psykisk utklassing. Og han er en kåt en f...stryker seg oppetter hunnene av alle arter med pinnen nesten roterende...
Det er en såpass kåt en kar du har fått i hud :p

Sørg for en del hjemmesteder for resten av fisk, slik at dem kan få igjen pusten.
Har en kar som er like gæærn, og han tok ikke livet av mindre enn 8 molly, av begge kjønn. Rett og slett fordi han alltid greide å snuse dem opp, uansett hvor dem gjemte seg.
Bor ensom og forlatt nå (og slik får det jaggu være).
Takk,skal følge godt med han.
Men hvis det viser seg å være parasitter som forårsaker denne "sprettingen" på plantene,vil det vises for det blotte øye?Og hva gjør jeg?
Hvorvidt parasittene er synlige for det blotte øye, eller ikke, kommer mye ann på hvilken parasitt det er snakk om.
Størrelsen på de ulike parasittene varierer fra noen mikrometer, til bortimot en cm.

Vanligste parasitter er jo hvitprikk, oodinium og gyro.
De første to kan kverkes med temperaturkur, mens gyro må behandles med medisiner.
Mer om hvordan man kan identifisere noen av parasittene, og behandle dem finner du i sykdomsartikkelen
Og ser du noe "mystisk", er det bare å spørre
Takk takk Frank,håper ikke noe er galt i karet mitt.Du er kjekk å ha
Når jeg slo på lyset nå til fiskene ser jeg at den ene mangler et øye!!
Stakkars fisken,tro om den lider?Bør jeg avlive den?(og hvordan gjør dere det?)
Høres ut som du har noen som sloss en del i karet ditt...

Fisk kan, og vil klare seg fint, med bare ett øye. Men selv liker jeg ikke så godt enøyde fisker, selv om jeg vet at dem har det bra.

Om du velger å avlive den, syntes jeg avliving i kokende vann er det mest effektive og humane.
Om det er snakk om større fisk, pleier jeg i gi dem ett reakt kakk i hue (slik vi gjør med matfisken vi fisker)
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap