"Ormer" i rekekaret !!

Har beskrevet dette problemet før, bare at da var det observasjon av en enkelt ganske lang "spaghetti" på 2 cm, som svømte/gled rundt i vannet. Nå er det blitt MANGE slike....

De er fra noen mm til godt over 1 cm iallfall. Svært tynne. Og finnes kun i mitt kar med kirsebærreker. Tips til hva det kan være - og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt disse uten å drepe rekene mine?
Tipper det er infusorier. Disse er ikke farlige for rekene, og antagelig vil rekene gladelig spise dem hvis de får tak i dem.

Det kommer av overfóring. Hadde du hatt fisk i karet hadde de nok gumlet dem i seg, men rekene klarer kanskje ikke å fange dem.
Brems ned på fóringen og sett evt inn en liten fisk eller to som kan rydde opp litt.
Infusorier på 1cm?? nå må du roe ned litt da :p

Mest sannsynlig er det planariar, kan ta reke yngel men lite sannsynlig du kan bli kvitt de ved og sette inn noen små fisk som endlers osv........
ja
Infusorier på 1cm?? nå må du roe ned litt da :p


Ok, det var kanskje litt drøyt.

I så fall kan du se om du kjenner igjen noen av disse.
Har hatt en guppy i karet nå for å se om hunn forsyner seg. Tviler på at det er både infusorier eller planarier egentlig, infusorier blir vel ikke SÅ store, og planarier skal jo ha en tråd med noen "børster" til munn? Det har ikke disse.... dette ser mer ut som kortklipte hyssingbiter som svimler rundt i vannet!
Ørjan Rasmussen
Har hatt en guppy i karet nå for å se om hunn forsyner seg. Tviler på at det er både infusorier eller planarier egentlig, infusorier blir vel ikke SÅ store, og planarier skal jo ha en tråd med noen "børster" til munn? Det har ikke disse.... dette ser mer ut som kortklipte hyssingbiter som svimler rundt i vannet!


Nei, jeg tror du tenker på hydra. Det er noe annet igjen
Både ut i fra størrelse, og svømmemåte, høres det helt klart ut som planarier
Disse vil forsvinne av seg selv, om det reduseres noe på formengen. Normalt lever mesteparten av planarier i bunngrusen, så det lønner seg ofte med en god slamsuging.
Man kan også finne eggklaser i filtre, disse sitter noe sykt fast, og må\ bør skrubbes vekk.

Men planarier er ikke noe fare for bestanden av reker\ fisk. Det eneste problemet er jo det at vi akvarister ikke finner disse markene spesielt vakre\ tiltalende
Noen link til info om disse i så fall mest sannsynlig planariene? Kanskje noen kunne lagt ut en artikkel om det her på AF? Frank, du får meg alltid beroliget med dine svar! Nå er bekymringen min begynt å gå over på hvordan det skal gå med thomasien min, som har lagt egg på PUMPA! hehe
Det er alltid smart å ta et søk på forum

Fant denne tråden om planarier.
Er nok ikke så veldig mye å si om planarier, finnes temmelig lite info om disse online... Faktisk ikke engang noen bilder av dem, som jeg er i stand til å finne.
Tone: Den fant jeg også, men ga meg ikke særlig mer info.
Frank: har oppdaget det. Prøvde å ta et par bilder selv, men mitt digitalkamera på 8.1 pix ga ikke noe godt resultat. Nå er jeg amatørfotograf, da....
Frank Angell
Er nok ikke så veldig mye å si om planarier, finnes temmelig lite info om disse online... Faktisk ikke engang noen bilder av dem, som jeg er i stand til å finne.


Prøv å søke på "planarians" eller "Tricladida" i Google så finner du masse bilder
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap