Malle døde etter 24 timer,sopp ?

Inaktiv bruker
Dårlig emne tittel men dere skjønner hva jeg mener etterhvert her håper jeg.
Hentet meg en nydelig L262 på fredagen,han ble satt i karantenekaret her.Vannet var byttet og sjekket i karet,alt vel.
Det går noen neontetraer og en ancistrus oppi der også,alle friske og fine.
L262 la seg til,halveis inni ugresset,og slappet av.Så langt alt vel.
Lørdag morgen ser jeg noen grå "flekker" på hodet rett bak øya hans,4-5 små "dotter",han virket også noe slapp men tenkte at greit han er i ett nytt kar og er litt tilbakeholden/sjenert.
Uover lørdags eften begynte han å gjemme seg litt inni ugresset og pustet fort.Flekkene var der fortsatt,ikke blitt flere heller.
Derfra gikk det fort,2 timer etterpå la han der helt stille og da fikk jeg litt angst,fikk han opp i ei faderlig fart men han var vandret til fiskehimmelen
Sjekket vannet igjen og alt er bra,vannkvaliteten.De andre fiskene virker fortsatt like pigg.
Han ligger i ei skål her ennå,tittet på han litt nærmere med lommelykt og flekkene er der fortsatt + at det kan se ut som "dottene/flekken" er i nesa hans og gjellene...
1: kan det være sopp ? 2: hvordan i alle dager kan sånt skje så fort ?
3: hvis ikke sopp hva kan det være ?
ps: vet er for sent for L262 men vil gjerne finne ut av det her.

All hjelp mottas med stor takk.

/jan
Ut i fra det du beskriver, vil jeg tro at det var sopp som gav disse flekkene. Men sopp alene skal ikke ta livet av fisk så fort, så her må det ha vært snakk om ett individ som var svekket såpass at den led av flere sykdommer.
At vannverdiene er fine, sier jo at du ikke kan klandre deg noe særlig for dette dødsfallet. Imidlertid trenger fisk en del tid på å tilvenne seg nytt vann, og om vannet den gikk i før den kom til deg hadde vesentlig andre verdier, kan dette være noe av svaret på at fisken tok kvelden.

Stress+store forskjeller i vannverdier er vel den vanligste årsak til at fisk dør kort tid etter at dem er kommet i hus. Og om det var ett svekket individ, er det jo ennå vanskeligere å få den til å overleve.
Inaktiv bruker
Hei
Frank Angell
Ut i fra det du beskriver, vil jeg tro at det var sopp som gav disse flekkene. Men sopp alene skal ikke ta livet av fisk så fort, så her må det ha vært snakk om ett individ som var svekket såpass at den led av flere sykdommer. At vannverdiene er fine, sier jo at du ikke kan klandre deg noe særlig for dette dødsfallet. Imidlertid trenger fisk en del tid på å tilvenne seg nytt vann, og om vannet den gikk i før den kom til deg hadde vesentlig andre verdier, kan dette være noe av svaret på at fisken tok kvelden. Stress+store forskjeller i vannverdier er vel den vanligste årsak til at fisk dør kort tid etter at dem er kommet i hus. Og om det var ett svekket individ, er det jo ennå vanskeligere å få den til å overleve.

Takk for svar.
Noe må det jo ha vært som du sier,muligens han ikke var helt 100% når han kom hit.
Prøvde så godt jeg kunne å venne han til det nye vannet.La først posen oppi karet og byttet ut litt og litt vann med vannet i karet (takk for tipset Petter'n).Tok 2-3 timer før han gikk i karet.Men som sagt var han svekket fra før så skulle det vel kanskje mye til for å "berge" han
Utrolig trist bare,nydelig fisk som jeg virkelig hadde gledet meg til å få i karet.
Utrolig kjedelig sak når fisker dør-blir litt mere sørgelig når det er en litt spesiell fisk. Men tar du vare på fisken og tar med en vann prøve så er vel han du kjøpte den av rimelig grei så vit jeg vet-om åfå ny/bytte i noe annet.
Den avklimatiseringen vi "vanlige" akvarister driver med, hjelper bare mot tempratur forskjeller-kommer fisken fra vann med f.eks helt andre ph forhold så kan/tar det flere dager opp til en uke og kanskje mere før fisken er vant til det.
Var på et foredrag her om dagen og hørte det.
Du ringer vel han Th.... og hrer om ny fisk? ar du noen erfaring om tilsvarende saker med den butikken?
Har hørt fra andre at han er grei sånn, men har aldri att det problemet jeg-så fint om d holder oss oppdatert på hva som skjerr.
Inaktiv bruker
Tjo
De er veldig greie og service innstilte der så tror ikke det blir noe stort problem.
Har tatt vannprøver med både strips og dråper,viser det samme.
Tar med vannprøver inn der i morgen og fisken så får vi se hva vi kan finne ut.
Skriker ut når jeg vet hva som skjer videre.
Heisan Jan! Trist å høre om mallen din!
For en snau uke siden flyttet jeg en 10 cm lang Gibbiceps fra 170 literen (pH 7) til Malawi-karet (pH 8). Fikk råd om at det burde gå greit bare jeg gjorde det langsomt. Brukte vel et par timer på tilvenning, og fisken så ut til å være i fin form. Med en gang den kom oppi svømte den imidlertid raskt inn bak noen store steiner og der har den vært siden. Har ikke sett den fremme hverken på dagen, eller på natta når lyset er slukket. Klarte i morges ved hjelp av lommelykt å konstatere at fisken er i live, men den har tydeligvis blitt vanvittig sky. I det gamle karet var den ikke sky overhodet. Mon tro om det er meg eller malawiene han har blitt redd for? Går det bra med palettciklidene?
Inaktiv bruker
Hmm
Maller er litt rare innimellom tror jeg
Jada,alle 4 palettene er i form,spiser av hånden her så de er alt annet enn sjenerte.
De maser litt med sneglene innimellom men ser ut som det går bra.
Begynner å få litt farger også,bare usikker på kjønn.Se om jeg får lurt Petter'n oppom,kanskje han kan hjelpe meg med å bestemme kjønn.

tror nok bare Gibbicepen din har et litte ph sjokk-blir nok seg selv nå iløpet av noen dager-snakket med en erfaren oppdretter/butikkman/importør tidligere i uken-det var han som nevnte det med avklimatiserig. Og at det tar dager/uke-er, før fisken er vant til store forandringer i f.eks phen.
Er det ikke sånn at ph 7 er 100 ganger surere enn ph 8??
Du har nok helt rett! Siden i går kveld har Gibbicepsen vært minst to turer ute i de "frie vannmasser" og den så ut til å være i fin form. Med en gang jeg forsøkte å nærme meg akvariet (mindre enn 4 meter) pilte den imidlertid tilbake til gjemmestedet sitt.

Dermed er det ikke lenger noen tvil om at det er meg den er redd for. Folk som påstår at fisk har dårlig hukommelse tar grundig feil!
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap