Fløyelssyke eller?


Søren og, nå som jeg har hatt sykdomsfritt akvarium en stakket stund, ser det ut som det er no skummelt på gang igjen. For en uke siden kjøpte jeg to nye ancistruser (de "vanlige"), ca 5 cm lange. De er noe lysere på farge enn de jeg har fra før, og har litt dusere prikker. Når jeg studerer dem nærmere, syns jeg den ene ser litt rar ut, men jeg vet ikke om de har vært sånn hele tiden. Bakre del av kroppen er lysere enn resten, men det er vanskelig å si om dette er et belegg, eller om fargen på skinnet bare er sånn. På disse lyse områdene er skjellene skinnende (og struttende? (hjelp!)). Lurer også på om disse lyse områdene flytter på seg. Har forsøkt å se om de andre har skinnende skjell, og syns jeg ser antydning til det, så jeg håper jo i det lengste at det er slik ancistruser skal se ut. Eller?? Syns også den har rynker.....

Fisken virker ellers helt frisk, spiser og koser seg.

Jeg har prøvd å ta bilde av fisken, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke å få skarpe bilder, så dette er det beste jeg fikk til.

Er det noen som har noen formening om dette? Takker for svar!

(Heretter skal jeg sette nye fisk i karantene før jeg setter dem sammen med andre!!!!)
Ut ifra bildet syns jeg ikke det ser ut som om det er noen ting som helst galt med ancistrusen din

Det er helt normalt at de varierer i farge og mønster - både fra individ til individ, men også enkeltindivider. Tegninger og fargestyrke varierer gjerne etter humør og trivsel. Så lenge den oppfører seg normalt ville jeg ikke gjort noen ting annet enn å la den finne seg til rette
Åå, takk for beroligende svar, Tone.....

Så dette betyr altså at ancistrus skal ha skinnende, pigglignende skjell?

Hehe, føler meg mer eller mindre paranoid, sitter og studerer fiskene inngående hver dag, på jakt etter no gærnt......men så har jeg jo ikke lyst til å miste hele besetningen, lurt å være på vakt
Er spesielt glad i de nydelige odessabarbene. De er "vanlige" akvariefisk, og ikke vanskelige å erstatte, men de har jo vokst her hos meg en stund, og de trives så de gnistrer i orange og rødt, er kraftige (ikke oppblåste eller forstoppede, altså) og fine og ville, og friske som fisk....ville være synd å utsette dem for dødelig smitte!

Bente
Jeg har prøvd å ta bilde av fisken, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke å få skarpe bilder, så dette er det beste jeg fikk til. (Heretter skal jeg sette nye fisk i karantene før jeg setter dem sammen med andre!!!!)


Prøv å rette fokus på øyet til ancistrusen. Det er også min erfaring at det ikke alltid er lett å få autofokus til å fungere.

Karantenekar er også en fin ting
Takk for tipset Geir. Jeg sliter skikkelig med autofokusen. Ønsker meg sårt speilrefleks.......
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap