Et lite mysterium for eksperter.

Har en sverddrager, han er happy som bare det, er leken og spiser godt.
Han har alle tegn på oppførsel til å være frisk,men...

Den har hvite skjell på siden,de står liksom litt ut, han virker nesten kloret i farge,mistet farge?
Ser 2 tynne brune streker,lurer på om det er blodårer?
Skjønner ingenting, har salt i karet bytter 50% vann ofte, og håper på bedring, alle andre fiskene som hadde tydelig sopp etter hvitptikk ble bra,men ikke denne.
Han har hatt dette snart 3 mnd eller lengre.
Derfor kan det ikke være fløyelssyken, kan det rett og slett være at fisken er gammel og skal dø av naturlige årsaker?

Har en sverdrager,med nærmest et knivlignende sår- 2mm på skrå, dette er hvitt, virker som det ikke heles.
Tror praktbotian eller plecotimusen har tatt et jafs,men er ikke sikker.

Det hvite feltet som du skriver om kan være sopp relatert( kanskje Saprolegnia).
Eneste tipset jeg har utifra gitt info.
Jeg hadde utbrudd av bakterien Mycobacterium Piscium for etpar måneder siden.
Det kan høres ut på beskrivelsen av begge som om dette kan være noe lignende - selvfølgelig uten at jeg kan si det helt sikkert...

Jeg ville ha satt fisken med såret (eventuelt begge to) i karantene i et annet kar for seg selv en periode og sett om det bedret seg. Prøv med saltkur og temperaturøkning først, og fungerer ikke dette så forsøk med vanlig fiskemedisin. (Husk å ha lys på karet når du evt forsøker dette, da dette aktiverer endel virkestoffer)

Fungerer ikke den vanlige medisinen, så har du svaret... Da er eneste håpet, å medisinere med sterk antibiotika (tetracykliner).

Det kan være lurt å observere fisken hyppig når temperaturen økes.
Blir det kraftig forverring i fiskens tilstand, går det an å forsøke med medisin allerede da.

Det hadde vært flott å få høre hvordan det går med fiskene dine - ønsker deg lykke til iallefall!
Hei Malldrian ang sykdom fisk.
Hei Malldrian

Tusen takk for svar og det var fornuftig det,men jeg har ikke karantenekar og jeg har vært overoptimistisk ang det jeg må bruke.

Jeg har en 20 Liters gullfiskbolle på lån,er dette godt nok?
Trodde denne var 40 L

Ellers har jeg skiftet tatt store og ofte vannbytter i mitt vanlige kar og tilsatt en forsvarlig mengde salt.
Har ikke tatt temp kur,da en slik er gjennomført for ikke så lenge siden,men det ser ut til at de langsomt har bedring,men dette kan jo være i mitt hode.

Vil takke for alle svar både fra deg og andre.

Mvh

En gullfiskbolle kan brukes til kortere opphold, så det går fint.
Det eneste du bør ha, er en liten pumpe og en varmekolbe oppi til fisken.

Jeg ville tatt en tempøkning i karantenekaret (bollen) for å se om tilstanden forverret seg. Dersom du da får et utbrudd, er fisken infisert med en eller annen form for ulumskheter.
Viktig å få sjekket dette, da dette kan være en smittekilde - ikke bare for andre fisk, men også for deg selv.

Men det aller viktigste er: Det er du som ser fisken, og de rådene jeg gir, er ikke alfa og omega. Du kan vurdere om det er nødvendig å gjøre noe som helst eller om fisken har støtt borti noe og fått et vanlig sår som gror av seg selv - jeg kan det ikke.

Lykke til videre!
[QUOTE=No clue]
Har en sverddrager, han er happy som bare det, er leken og spiser godt.
Han har alle tegn på oppførsel til å være frisk,men...

Den har hvite skjell på siden,de står liksom litt ut, han virker nesten kloret i farge,mistet farge?

Høres akkurat ut som min guppy. Hunn mistet farge i en stripe fra ryggfinne til bukfinne,og skjellene spriket. Trodde det var fløyelssyke pga belegget men ingen andre har det. Men hun ble så syk at jeg valgte å avlive henne,dels pga hennes dårlige tilstand(lå bare på bunnen og peset) og dels fordi jeg var redd for smitte.Jeg har sopp i karet som jeg behandler nå,så kan det være et meget aggresivt angrep på enkeltindivider??
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap