Ichthyosporidium hofferi???

Hei.
Har fått oppblåst mage på to av mine fisker, ei Jack Dempsey Cicklide og ei Blå Delfin Cicklide. I tillegg så blir buken hvit og skjellene løsner på buken. Jack Dempsey Cickliden døde i morges, den Blå Delfin Cickliden er satt i karantene og behandles for tiden med fungistop. Leste under artikkelen om sykdom og syntes beskrivelsen på sykdommen Ichthyosporidium hofferi passet. Men fant ikke noe behandlingsmetode på den. Kanskje det er noen der ute som vet noe om det? På forhånd takk.

Ichthyosporidium hoferi (Ref: Dr. Gerard Bassleer)

Fôr av høy kvalitet og et sunt miljø er første steg for og unngå denne sykdommen.

Phenooxyethanol er et effektiv middel mod denne sykdommen.

Eller så bør fisken isoleres i et karantenekar, og krysse fingrene for at annen fisk ikke har blitt smittet.

Phenooxyethanol Dosering:

1 ml pr 100 ml vann, fôrt bløtlegges i dette før fôring.

-------------------------------------------------------------------

Om dette er og få fatt på i Norge er meg uvisst, men spør hos vetrinæren eller på apoteket. Eventuelt sjekk ingidiensene i medisinene i dyrebutikkene.

Rune
Desverre er det lite info om denne sykdommen som jeg er kommet over, så det er nok derfor at det er heller tynt med info om denne i artikkelen
I den boka jeg har som er mest detaljer om sykdomer, står det rett å slett at sjangsene for tilhelig er så dårlige at de anbefaler avliving...

Imidlertid er det jo en del medisiner som er effektive mot soppangrep, som kan forsøkes.
Som Rune sier, er Phenooxyethanol vistnok effektivt mot sopp. Dette er såvidt meg bekjent ikke for salg i norge... Brukes vist mest til kosmetikk, av alle ting

Nifurpirinol skal også kunne ha effekt, og dette virkestoffet finner man i medisiner som f.eks JBL Furanol.

Formaldehyd skal vistnok også ha noe effekt, men dette er så giftig, at jeg ikke vil utsette verken deg eller fiskene dine for dette svineriet...

Håper at dette hjalp på littegranne, om ikke annet. Håper at du gidder å holde oss oppdatert på hvordan det går!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap