Hvite dotter på fiskene!Hjelp!
Hjelp,i natt døde en guppy uventet. byttet masse vann etter dette..men nå ser jeg at mange av de andre fiskene har noe hvitt rundt og inni munnen...de svømmer og gnir munnen på røtter!Ikke noe ellers på kroppen. Kan dette være sopp? Hva skal jeg gjøre?Har hørt at salt hjelper,stemmer det? Redd flere kommer til å dø!!
Postet 19.03.06 kl 19:42
Er ikke så veldig uvanlig at denne type fisk får infeksjoner i\ rundt munnen.
Oftest kalles dette for munnråte, eller munnsopp. Det som imidlertid er riktig, er at infeksjonen er bakteriell, og må behandles deretter.
Enkelte mener at det holder å bytte en del vann, f.eks 25% daglig til fiskene er bedre, samt tilsette salt i akvariet.
Om du ikke har maller\ andre fisk som er ømfintlige for salt, er det bare å bruke salt, gjerne 0,3-0,4% (0,1% tilsvarer 1gram pr liter.)
Dette skal ha god effekt.
Andre igjen bruker medisiner som antibiotika, men dette er overkill de luxe. Vanlig medisin mot sopp, som inneholder kobbersulfat, gjerne kombinert med antibakteriell medisin, er mer enn sterk nok kost for å fjerne denne bakterien.
Husk bare å skjekke at medisinene kan brukes om hverandre (Tetramed General tonic og fungistop kan fint kombineres)
Oftest kalles dette for munnråte, eller munnsopp. Det som imidlertid er riktig, er at infeksjonen er bakteriell, og må behandles deretter.
Enkelte mener at det holder å bytte en del vann, f.eks 25% daglig til fiskene er bedre, samt tilsette salt i akvariet.
Om du ikke har maller\ andre fisk som er ømfintlige for salt, er det bare å bruke salt, gjerne 0,3-0,4% (0,1% tilsvarer 1gram pr liter.)
Dette skal ha god effekt.
Andre igjen bruker medisiner som antibiotika, men dette er overkill de luxe. Vanlig medisin mot sopp, som inneholder kobbersulfat, gjerne kombinert med antibakteriell medisin, er mer enn sterk nok kost for å fjerne denne bakterien.
Husk bare å skjekke at medisinene kan brukes om hverandre (Tetramed General tonic og fungistop kan fint kombineres)
Postet 19.03.06 kl 22:09
Frank AngellEr ikke så veldig uvanlig at denne type fisk får infeksjoner i\ rundt munnen. Oftest kalles dette for munnråte, eller munnsopp. Det som imidlertid er riktig, er at infeksjonen er bakteriell, og må behandles deretter. Enkelte mener at det holder å bytte en del vann, f.eks 25% daglig til fiskene er bedre, samt tilsette salt i akvariet. Om du ikke har maller\ andre fisk som er ømfintlige for salt, er det bare å bruke salt, gjerne 0,3-0,4% (0,1% tilsvarer 1gram pr liter.) Dette skal ha god effekt. Andre igjen bruker medisiner som antibiotika, men dette er overkill de luxe. Vanlig medisin mot sopp, som inneholder kobbersulfat, gjerne kombinert med antibakteriell medisin, er mer enn sterk nok kost for å fjerne denne bakterien. Husk bare å skjekke at medisinene kan brukes om hverandre (Tetramed General tonic og fungistop kan fint kombineres)
Takk for svar!! har hatt ned i en halv teskje salt nå(63l akvarium),for jeg vet ikke om alle mine fisker tåler det...har platy,guppy,dverggurami,neontetra(noen av de mister fargen over ryggen,syke DE og sikkert),ancistrus og eplesnegler.Så jeg tørr ikke bruke mye salt,har hevet tempen litt,til 26G,da noen sier det også kan hjelpe.Får håpe ingen flere stryker med,aner ikke hva guppyen min døde av i går,først i dag jeg har sett disse hvite dottene,noen har også litt lysere flekker på kroppen,er vel sopp dette også da sikkert?
Postet 19.03.06 kl 22:18
Øking av tempen har kun effekt for å drepe hvitprikkparasitt, og oodiniumparasitter.
Ellers skal kun tempen økes for å gi smittestoffene en kortere livssyklus. Å øke tempen uten at noe dreper smitten, er ikke noe sjakktrekk...
Eplesneiler og ansistrus er nok de som mist vil like saltet, så ikke øk saltinnholdet til mere enn 20 gram pr 10L (eller 100gram for hele karet, du har neppe 63L vann i karet).
De hvite flekkene på kroppene, kan skyldes stress. Men jeg tror nok at du har mere enn bare munnråte på gang... Ser det ut som fløyelsaktig "gullstøv" på fiskene? De flekkene? Eller er det mere som bomull?
Førstnevnte er i såfall tegn på oodinium, som kan behandles med salt og varme, på lik linje med hvitprikk.
Om det er sistnenvte, er det sopp, og jeg tror faktisk at jeg ville spandert en medisinkur på dette karet da. Siden du allerede har mistet en fisk, er det grunn til å tro at det er ganske bra mengder med smittestoffer i vannet.
Om du medisinerer, ta ut eplesneilen, medisiner mot sopp inneholder kobber, og kobber er noe sneilene har svært lett for å dø av....
Ellers skal kun tempen økes for å gi smittestoffene en kortere livssyklus. Å øke tempen uten at noe dreper smitten, er ikke noe sjakktrekk...
Eplesneiler og ansistrus er nok de som mist vil like saltet, så ikke øk saltinnholdet til mere enn 20 gram pr 10L (eller 100gram for hele karet, du har neppe 63L vann i karet).
De hvite flekkene på kroppene, kan skyldes stress. Men jeg tror nok at du har mere enn bare munnråte på gang... Ser det ut som fløyelsaktig "gullstøv" på fiskene? De flekkene? Eller er det mere som bomull?
Førstnevnte er i såfall tegn på oodinium, som kan behandles med salt og varme, på lik linje med hvitprikk.
Om det er sistnenvte, er det sopp, og jeg tror faktisk at jeg ville spandert en medisinkur på dette karet da. Siden du allerede har mistet en fisk, er det grunn til å tro at det er ganske bra mengder med smittestoffer i vannet.
Om du medisinerer, ta ut eplesneilen, medisiner mot sopp inneholder kobber, og kobber er noe sneilene har svært lett for å dø av....
Postet 19.03.06 kl 22:51
Frank AngellØking av tempen har kun effekt for å drepe hvitprikkparasitt, og oodiniumparasitter. Ellers skal kun tempen økes for å gi smittestoffene en kortere livssyklus. Å øke tempen uten at noe dreper smitten, er ikke noe sjakktrekk... Eplesneiler og ansistrus er nok de som mist vil like saltet, så ikke øk saltinnholdet til mere enn 20 gram pr 10L (eller 100gram for hele karet, du har neppe 63L vann i karet). De hvite flekkene på kroppene, kan skyldes stress. Men jeg tror nok at du har mere enn bare munnråte på gang... Ser det ut som fløyelsaktig "gullstøv" på fiskene? De flekkene? Eller er det mere som bomull? Førstnevnte er i såfall tegn på oodinium, som kan behandles med salt og varme, på lik linje med hvitprikk. Om det er sistnenvte, er det sopp, og jeg tror faktisk at jeg ville spandert en medisinkur på dette karet da. Siden du allerede har mistet en fisk, er det grunn til å tro at det er ganske bra mengder med smittestoffer i vannet. Om du medisinerer, ta ut eplesneilen, medisiner mot sopp inneholder kobber, og kobber er noe sneilene har svært lett for å dø av....
Flekkene ser ut som om man har bleket huden akkurat der,fargen er der,på en orange fisk er fargen lyse orange,på en sort fisk er den lys grå. ser ikke at det ser loddent ut,ser ut som de har "mistet" pigmentet.Merkelig at guramiene ser helt friske ut,er vel fisk som er følsom for mye har jeg hørt.Er vel verdt å nevne at Guppyen som døde nettopp hadde født ett kull på rundt 30unger,kan hun kanskje rett og slett blitt utmattet og dødd av det?
Postet 19.03.06 kl 22:57
Det er ikke helt uvanlig at fødselen tar livet av levendefødere, så det kan i alle fall medvirkende til dødsfallet.
Men liker ikke dette du sier om fargene som forsvinner... Du får følge meget godt med på fiskene i dagene som kommer, rapporter gjerne om du ser endringer, og vær flittig med vannbyttene
Men liker ikke dette du sier om fargene som forsvinner... Du får følge meget godt med på fiskene i dagene som kommer, rapporter gjerne om du ser endringer, og vær flittig med vannbyttene
Postet 19.03.06 kl 23:00
Frank AngellDet er ikke helt uvanlig at fødselen tar livet av levendefødere, så det kan i alle fall medvirkende til dødsfallet. Men liker ikke dette du sier om fargene som forsvinner... Du får følge meget godt med på fiskene i dagene som kommer, rapporter gjerne om du ser endringer, og vær flittig med vannbyttene :)
Det skal jeg!!Hva anbefaler du iht vannbytte i dette tilfelle?Jeg bytta ca 30% i dag. Og skal jeg tilsette salt ved hvert vannbytte!! Så glad for all hjelp,det er trist viss jeg mister mine kjære små!!
Postet 19.03.06 kl 23:03
Postet 19.03.06 kl 23:06
Frank Angell30% daglig er helt fint, så lenge dette ikke medfører for mye sprang i vannverdiene. (Bytter gjerne selv 35-40% x2 daglig om det skulle være behov, uten at dette byr på problemer hos meg.) Saltet som fjernes ved vannbytte, bør du erstatte. Lykke til :)
tusen takk!! Skal oppdatere videre viss store ting forandres!
Ha en fin kveld!!
Postet 19.03.06 kl 23:07
Frank AngellDet er ikke helt uvanlig at fødselen tar livet av levendefødere, så det kan i alle fall medvirkende til dødsfallet. Men liker ikke dette du sier om fargene som forsvinner... Du får følge meget godt med på fiskene i dagene som kommer, rapporter gjerne om du ser endringer, og vær flittig med vannbyttene :)
Heisann!! nå har jeg byttet vann og tillsatt salt men ser ikke ut til å hjelpe,tvert imot!! Nå har den ene guppyen ett belte fra bukfinne til bukfinne som er hvit og loddent,er jammen ikke sikker på om det er sopp eller fløyelsaktig! Men hun ligger på bunnen og peser og puster og jeg er så redd for å miste henne!!!
Postet 22.03.06 kl 21:32
Høres ikke bra ut dette, du greier ikke å ta bilde av henne?
Ett bilde kan være med på å identifisere sykdommen.
Om det var oodinium (fløyelssyke), skulle de andre fiskene også ha fått dette nå. Smitter like ille som hvitprikk, så det er vel mest nærliggende å tro at det er sopp.
Ville nok satt i gang medisinering, gjerne en kombikur mot både sopp og bakterier\ parasitter.
Vet at Tetramed fungistopp og general tonic (mot bakterier\ parasitter) fint kan kombineres.
Ett bilde kan være med på å identifisere sykdommen.
Om det var oodinium (fløyelssyke), skulle de andre fiskene også ha fått dette nå. Smitter like ille som hvitprikk, så det er vel mest nærliggende å tro at det er sopp.
Ville nok satt i gang medisinering, gjerne en kombikur mot både sopp og bakterier\ parasitter.
Vet at Tetramed fungistopp og general tonic (mot bakterier\ parasitter) fint kan kombineres.
Postet 23.03.06 kl 16:34
Frank AngellHøres ikke bra ut dette, du greier ikke å ta bilde av henne? Ett bilde kan være med på å identifisere sykdommen. Om det var oodinium (fløyelssyke), skulle de andre fiskene også ha fått dette nå. Smitter like ille som hvitprikk, så det er vel mest nærliggende å tro at det er sopp. Ville nok satt i gang medisinering, gjerne en kombikur mot både sopp og bakterier\ parasitter. Vet at Tetramed fungistopp og general tonic (mot bakterier\ parasitter) fint kan kombineres.
Ja det blir kjøpt soppkur i morgen!! Jeg avlivet hunnen i dag,hun lå på siden og skjellene spriket på henne,så jeg ville heller ende hennes smerte,hun så ikke ut til å ha det bra Men skal ta en kur i morgen,vil ikke miste flere!!
Postet 23.03.06 kl 22:24