Ancistrusmalle med stooore øyne
Postet 29.03.06 kl 16:32
Tror nok den har blitt syk ja...
Siterer fra www.akvarorum.no:
Utstående øyne (Pop-eye):
Dette kan komme av en rekke bakterier, og gjerne som ett tegn på at vannkvaliteten ikke er bra. Slossing kan også gi dette symptomet. Forbedring av vannkvaliteten, gjerne med større vannbytter daglig, har oftest god effekt på dette. Om det er behøvelig med medisiner, er JBL Ektolfluid.
Mer info om medisinering finner du lenger ned på siden.
Link til siden: [URL=Sykdom i akvariet][/URL]
Siterer fra www.akvarorum.no:
Utstående øyne (Pop-eye):
Dette kan komme av en rekke bakterier, og gjerne som ett tegn på at vannkvaliteten ikke er bra. Slossing kan også gi dette symptomet. Forbedring av vannkvaliteten, gjerne med større vannbytter daglig, har oftest god effekt på dette. Om det er behøvelig med medisiner, er JBL Ektolfluid.
Mer info om medisinering finner du lenger ned på siden.
Link til siden: [URL=Sykdom i akvariet][/URL]
Postet 29.03.06 kl 17:08
Postet 29.03.06 kl 17:29
Postet 29.03.06 kl 17:48
Hjelp igjen!!!
Nå ser jeg at det er ikke bare øynene som er hovne, hele fisken ser ut som han skal eksplodere! Magen og nesen hans er kjempehoven!! Er dette også et symptom på bakterier i vannet? Alle de andre fiskene er normale, inkl den andre ancistrusen min. Jeg skifter ca 20% av vannmengden 1 gang i uka, så jeg trodde ikke vannkvaliteten var så værst...
Postet 29.03.06 kl 21:18
Postet 29.03.06 kl 21:26
Postet 29.03.06 kl 21:28
Vi/jeg kjøpte en voksen hann ancistrus som komm fra ganske mykt vann-ved en glipp så ramlet posen oppe karret uten noen form for avklimatisering og vi har ganske hard vann, og den har sett ut som en ballong i over 2 uker-dem siste 2-3 dagene så har den "krympet" til omtrent normal str.
Men til ytråd starter så må det vel være en overflod av "dårlige"bakterier i karret-kanskje utrolig høyt NO3 nivå(men da burde andre fisker også)vist tegn på et eller annet. Men jeg hadde målt alt som kunne måles, og fortsatt med masse vannbytter.
Men til ytråd starter så må det vel være en overflod av "dårlige"bakterier i karret-kanskje utrolig høyt NO3 nivå(men da burde andre fisker også)vist tegn på et eller annet. Men jeg hadde målt alt som kunne måles, og fortsatt med masse vannbytter.
Postet 29.03.06 kl 21:34
Endret: 29.03.06 kl 21:34
testresultater fra idag
pH: 7,5
gH: 4
No2: 0,3 mg/l
(dette er de eneste testene jeg har.)
(hva er egetlig forskjellen på No2 og No3?)
Testresultatene har ligget stabilt på dette en stund. Måler ca 1 gang pr mnd.
Jeg har helt finkornet "strandsand" i akvariet. Kan han ha fått i seg denne, og derfor er blitt syk?
gH: 4
No2: 0,3 mg/l
(dette er de eneste testene jeg har.)
(hva er egetlig forskjellen på No2 og No3?)
Testresultatene har ligget stabilt på dette en stund. Måler ca 1 gang pr mnd.
Jeg har helt finkornet "strandsand" i akvariet. Kan han ha fått i seg denne, og derfor er blitt syk?
Postet 29.03.06 kl 21:41
Endret: 29.03.06 kl 21:45
Postet 29.03.06 kl 22:41
Burde ikke NO2 hvert på 0.1 mg...?
Forskjellen på NO3 Og NO2 er enkelt forklart-NO 2 er svært giftig i små mengder, mens NO3 kan bygge seg opp gjennom uker, sakte men sikkert og er ikke særlig farlig før nivået blir kjempe høyt, noen fisker tåler dette dårligere enn andre. NO3 kommer av matrester, rpteneplanter og av NO2 som gjør om det til NO3 som er langt mindre giftig, og kalles nitrat. Er PHen på nder 7 så danner NO2 stoffet amonium som er NO3 og er PHen over 7 så danner NO2 amoniak som er rimelig giftig for fisker. Så for å ha kontroll på NO3 så hjelper det med masse planter, gjerne endel hurtig voksende, vann skift og ikke overforing.
Sikkert glemt noe og mlig forklart meg dårlig. Men meer jeg har forklart riktig
Forskjellen på NO3 Og NO2 er enkelt forklart-NO 2 er svært giftig i små mengder, mens NO3 kan bygge seg opp gjennom uker, sakte men sikkert og er ikke særlig farlig før nivået blir kjempe høyt, noen fisker tåler dette dårligere enn andre. NO3 kommer av matrester, rpteneplanter og av NO2 som gjør om det til NO3 som er langt mindre giftig, og kalles nitrat. Er PHen på nder 7 så danner NO2 stoffet amonium som er NO3 og er PHen over 7 så danner NO2 amoniak som er rimelig giftig for fisker. Så for å ha kontroll på NO3 så hjelper det med masse planter, gjerne endel hurtig voksende, vann skift og ikke overforing.
Sikkert glemt noe og mlig forklart meg dårlig. Men meer jeg har forklart riktig
Postet 29.03.06 kl 22:47
Nitritt-nivået skal ligge på 0 - det skal ikke finnes målbar nitritt i et akvarium med god vannkvalitet. Du bør derfor fortsette med store vannbytter i en tid fremover og se om det hjelper.
Stakkars ancistrus... jeg begynte nesten å le av stakkaren, der den lå med cola-bunner som øyne...:/ Det er noe veldig galt tror jeg, så bytt vann, men prøv å ikke bruke iskaldt vann. For store temperatursvingninger i den tilstanden kan bli for mye for stakkaren å takle akkurat nå. Sett gjerne vann i bøtter dagen i forveien, så har du romtemperatur på det til neste dag.
Stakkars ancistrus... jeg begynte nesten å le av stakkaren, der den lå med cola-bunner som øyne...:/ Det er noe veldig galt tror jeg, så bytt vann, men prøv å ikke bruke iskaldt vann. For store temperatursvingninger i den tilstanden kan bli for mye for stakkaren å takle akkurat nå. Sett gjerne vann i bøtter dagen i forveien, så har du romtemperatur på det til neste dag.
Postet 29.03.06 kl 22:47
Avliving?
Er dette pop-eye noe han kan bli frisk igjen av, og hva er i tilfelle oddsen for det? Jeg har nemlig ikke lyst til at han skal pines særlig lenger! Hele kroppen hans er oppblåst, og jeg har ikke sett ham ete de siste 3 dagene.
Noen erfaringer/synspunkt?
25-35% av vannet blir skiftet hver dag samt nye vannprøver tatt daglig. No2 ligger fremdeles på 0.3 mg/l, men håper det vil bedre seg snart...
Noen erfaringer/synspunkt?
25-35% av vannet blir skiftet hver dag samt nye vannprøver tatt daglig. No2 ligger fremdeles på 0.3 mg/l, men håper det vil bedre seg snart...
Postet 01.04.06 kl 00:04
Postet 01.04.06 kl 08:46
Postet 01.04.06 kl 09:24
Postet 01.04.06 kl 09:36
Postet 01.04.06 kl 14:46
Postet 01.04.06 kl 15:10
Fisken din lider nok av pop-eye, som gjerne dukker opp som ett resulat av for dårlige vannverdier.
Siden dette er en av de mer hardføre fiskene, er det grunn til å mistenke at det ganske underdimmensjonerte filteret kan være noe av grunnen.
Og om dere satte inn dette nye filteret, uten å la det kjøre seg inn sammen med det gamle, ja da er nok svaret ganske sikkert relatert til nettopp vannverdiene.
Pop-eye retter seg gjerne opp om en ordner opp i problemene med vannverdiene, i løpet av relativt kort tid.
Det at mallen har fått problemer med mage\ buk, kan imidlertid være en del værre å få bukt med.
Som noen sier, kan dette skyldes væskebalanse i forbindelse med nytt og fremmed vann, men jeg har en mistanke om at det er sykdomsrelatert.
Sykdommer som gir slike symptomer, er gjerne forstoppelse og bukvannsott.
Forstoppelse vil gjerne ordne seg om dere gir mallegutten noe fiberrik kost.
Bukvannsott er desverre dødelig, om en ikke behander dette med sterke antibiotika meget tidlig i sykdomsfasen...
Du kan jo lese mer om alle disse sykdommene i sykdomsartikkelen
Siden dette er en av de mer hardføre fiskene, er det grunn til å mistenke at det ganske underdimmensjonerte filteret kan være noe av grunnen.
Og om dere satte inn dette nye filteret, uten å la det kjøre seg inn sammen med det gamle, ja da er nok svaret ganske sikkert relatert til nettopp vannverdiene.
Pop-eye retter seg gjerne opp om en ordner opp i problemene med vannverdiene, i løpet av relativt kort tid.
Det at mallen har fått problemer med mage\ buk, kan imidlertid være en del værre å få bukt med.
Som noen sier, kan dette skyldes væskebalanse i forbindelse med nytt og fremmed vann, men jeg har en mistanke om at det er sykdomsrelatert.
Sykdommer som gir slike symptomer, er gjerne forstoppelse og bukvannsott.
Forstoppelse vil gjerne ordne seg om dere gir mallegutten noe fiberrik kost.
Bukvannsott er desverre dødelig, om en ikke behander dette med sterke antibiotika meget tidlig i sykdomsfasen...
Du kan jo lese mer om alle disse sykdommene i sykdomsartikkelen
Postet 01.04.06 kl 17:52
...eller på en link tidligere nevnt i forumet, Fishpalace.org. Håper den klarer seg!
Postet 01.04.06 kl 21:22