Hvitprikk... Og elefantfisk...

I kveld oppdaget jeg et tidlig utbrudd av hvitprikk. Jeg prøvde å skaffe akvariesalt, men alle i nærheten var tomme. Skaffer i morgen... Men jeg har jo muligheten til å øke temperaturen. Har 2 kolber som kan økes til 35 grader, den ene egentlig litt for liten til karet, men det spiller liten rolle når der er to. Jeg er også så heldig at karet ikke er overfylt med fisk, og jeg har en god luft pumpe
Men jeg er jo temmelig bekymra foe elefantfisken. Han er relativt ny i karet, kjøpte han for ca ei uke siden... Også en ildhale og 5 kinesiske algeetere er enda nyere, de kom i hus 2. april... Ble nok for mange nye på en gang, 5 små scalarer er også temmelig nye Jeg har på mine to og et halvt år som akvarist aldri hatt problemer, men nå har jeg ganske nylig skaffet flere kar, og kuttet ut akvariesalt (mange av fiskene var vant med det...). Nå skal jeg nok holde meg til litt salt igjen... Er bare veldig bekymret for min stakkars elefant. Første gangen jeg prøver meg på en vanskelig fisk... Tidligere, før jeg fikk litt mer greie på akvarieplanter, greide jeg faktisk å myrde ganske lette planter... Men jeg var jo mest opptatt av fiskenes ve og vel, nå går det på begge...
Men tilbake til hvitprikk: Hvor lenge skal jeg holde temp over 32 grader? Jeg har hørt at en uke etter at prikkene forsvinner? Hvor lang tid kan det ta?
Jeg må skryte litt: Jeg kjøpte ny varmekolbe til 200 literen, for jeg tenkte at det var greit å ha den gamle i reserve. 375 literen, der kapitulerte kolben antakeligvis på tur hjem til meg. Når disse nye kolbene ble kjøpt inn, kjøpte jeg noen som kan holde 35 grader, med tanke på evt hvitprikk... Jeg likte dessuten konseptet til blue water eller hva de heter best av utvalget jeg hadde
Uansett, nå blir det salt og temperaturbehandling, salt som forebyggende, og temp som sykdomsbehandler. Så blir det spennende å se hvor mange som greier seg... Blir skikkelig gørr om de nye fiskene mine dør. De har jeg jo valgt spesielt selv, de gamle fulgte med karet, og er ikke like spesielle, selv om de er viktige... Har jo brukt temmelig mange penger på de nye... Dyrebutikken har tjent en del på meg de siste to mndene, da jeg har hatt ekstra mye penger å rutte med.
Det aller meste rundt varmekuren er beskrevet i sykdomsartikkelen, så jeg vil råde deg til å lese denne.

Men for å ta det kort:
Øk tempen til over 32`C, og hold den der til samtlige synlige prikker har vært borte i minst 2 døgn.
Sett så tempen ned til 29`C, og følg svært godt med på utviklingen.
Om ikke nye parasitter dukker opp på fisken i løpet av 3-4 dager, greide du å ta livet av alle sammen i ett jafs.
Men om nye prikker dukker opp, mer deg hvor lang tid (i timer) det er siden tempen ble senken!
Øk tempen til over 32`C igjen, og senk når alle synlige parasitter er borte (+ 48-72 timer). Øk tempen til over 32`C igjen, før det har gått det antall timer som tidligere gav nytt utbrudd (kjeitete forklart, men regner med at du forstår).

Akvariesalt kan forresten med fordel byttes med vanlig jozo, gjerne havsaltet dems Mye billigere, og 99,675% identisk med ectozon!

Når det gjelder din kjære elefdantfisk, må jeg ærlig talt si at jeg må melde pass på om den tåler noe særlig med salt og varme.
Kanskje noen andre som vet??
Jozo? Er det ikke jod i den da? Trodde det måtte være uten jod?
Jozo finnes både med og uten jod. Jod er forøvrig ikke noe problem i de mengder vi tilfører om vi bruker salt med jod
Har hatt elefantfisker - de døde begge Den første i medisinering for hvitprikk, og den andre da jeg kjørte temperaturkuren... Ikke sikkert det var det som tok knekken på den, men det er jo nærliggende å tro det... Jeg vil i alle fall råde deg til å unngå medisiner. Det var helt tydelig at den ikke tålte det - ble helt forvirret umiddelbart etter jeg hadde medisinen i karet, og da den døde var den nesten gått i oppløsning. Triste greier! Når du øker tempen, så gjør det SAKTE! Og sørg for at det er godt med oksygen i vannet, og at vannverdiene er bra. Når det gjelder salt, vet jeg ærlig talt ikke. Jeg bruker litt salt i mine kar, og det så ikke ut til at de hadde problemer med det. Butikken jeg kjøpte de fra, bruker også salt. MEN, disse fiskene er jo ikke dekket av skjell... Håper det går bra for deg Lykke til
ellie har daua
Dro vekk i helga, og overlot behandlinga til husverten min, han kan nok til at jeg gir enkel beskjed om hva han skulle gjøre. Men elefantfisken, begge øreålene, humlemalla, ene scalaren, ene mallen (enten ancistrus eller L 001) og begge ryggsvømmermallene har daua... De kinesiske algeeterene er veldig aktive, og spiser alger for harde livet. De er nok temmelig seiglivet, det virker som at de trives også i det varme vannet... Ildhalen overlevde, den gamle scalaren og 3 av de unge lever. Sajicaen overlevde selvsagt, de er temmelig seiglivet, har jeg forstått, og jeg har fortsatt en hel del maller Takk for svarene
Kjempetrasig at du mistet så mye fisk! Skjønner ikke helt hvorfor, mange av de du har mistet, har taklet varme på 32`C hos andre meget fint... Vet du om dem var svært mye rammet (mange, mange prikker)?
Ikke hardt rammet...
Men jeg var kanskje litt hard i overgangen på temperaturen... Kutta ut behandlinga på tirsdag, og ingen nye prikker! Begge L 001 lever, men har ikke sett noen av ancistrusene, nå har jeg bare en Banjomalle utenom 1 erene. Fiskene har blitt veldig sky, utenom scalarene og de kinesiske algeeterene... Til og med sajicaene er sjenerte etter behandlingen...
Når ting har gått seg til skikkelig, skal Kileflekk rasboraene jeg kjøpte til karet få oppi der, nå som øreålene ikke er en trussel for dem. Jeg har 12 av dem i 200 literen, der de skulle vokse seg litt større
Jeg vil nok skaffe en livlig stimfisk til 200 literen etterhvert, har jo skunkbotia der... De napper finner!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap