Mistet en av mine kjære compressa i morges :(

Hun hadde vært litt skranten i det siste, og jeg tok henne med til lars på Jan Holt forleden.
Han skrapte litt i prinsessen min, og gav meg medisin og gode råd.

Satte i gang, men hun ble svakere.
Kan jo være kuren og stresset med Dr Lars ble litt mye.

Mistet henne i morges, og skal ta henne med til Jan Holt i ettermiddag slik at man kanskje kan finne ut mer nøyaktig hva det var.

De andre compressaene ser heldigvis friske og spreke ut
Virkelig leit, MC!! Håper resten holder seg friske, og at du finner ut hva som tok livet av denne!

Hvordan går det med oppdrettet, forresten? Har du noen små compressaer?

Nei, men hun ene ble plutselig litt tynnere.
Mistenker at egg ble lagt og ancistrusen ble mett
Uff, det var leit... Du får komme med en oppdatering om dere finner ut hva det skyldtes!

Nå har hun blitt obdusert av Dr Lars, heldigvis ikke tegn på fæle smittsome greier.
Slik jeg skjønte det var det bakterier som hadde fått herje med henne. Innvollene var ikke bra, men det var visst ikke bukvannsott eller flagelater (??)

Og hun hadde buken full av rogn Litt trøst at de ikke var befruktet.

Fortsetter med medisinkur for å være på den sikre siden, de fire jeg har igjen virker friske og raske.
Heldigvis!
MC Darup
...eller flagelater (??)

Flagellater var det som tok knekken på alle sommerfuglene og tre av skalarene mine for et par måneder siden vet du....

Kondolerer!
Uff, det er leit når yndlingsfisker dør
Kjenner så godt følelsen!

Kjøkkenbordet mitt er fremdeles fullt av yngelkar med C. Adolfoi (hvor mange hadde jeg da du var her? Nå er det tre, iallefall) og det ser ut til at det går litt dårlig med de yngste og mellomste. Det har vært daglige dødsfall denne uken, og jeg blir lei meg, jeg! De er ikke gamle, greit nok, men likevel... yndlings-Corydorasen min!

Jeg tror jeg er i ferd med å bli litt onkel Skrue når det gjelder Corydoras Kjenner en sånn sykelig trang til å samle så mange som mulig av dem rundt meg!

(og da er det lite hyggelig at noen stryker med, 2-3 stk pr døgn).

Vi får håpe det går bra med de andre Compressaene !
Forresten, hvor gamle er de du har? Og kjenner du alderen på disse, hvor gamle de pleier å bli..?

Uten sammenligning forøvrig, må jeg si at jeg ble forskrekket da jeg leste at f.eks. Apistogramma hunner ofte ikke blir eldre enn 9 - 12 måneder! Dette pga det hektiske og stressende livet de lever når de blir jaktet på eller hundset med av hannen, kurtisert til, legger egg og vokter yngel osv. Det tar visst på kreftene det, og "brenner ut" en liten fiskemor fortere enn man aner.

Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap