En fæl opplevelse! :(

Jeg må bare fortelle dere om en fryktelig opplevelse jeg hadde igår.
Jo..... jeg fant den ene sverdrageren min liggende på sia, med kjempediger buk. Antagelig hadde den bukvannssott, for magen var fryktelig oppblåst. Jeg så straks at den ikke var til å berge. Hva gjør jeg så? Joda, jeg hadde nettopp lest innpå forumet her at en human måte å avlive fisk på, var å hive de i kokende vann.... Jeg varmet opp en liten kjel, tok den stakkars fisken og plumpet den oppi. DET skal jeg ALDRI gjøre mer!!! Først spreller fisken noe fryktelig. Jeg trodde rett og slett den ville sprette ut av kjelen. Jeg hyler og snur meg bort. Etter en liten stund tør jeg kikke igjen, og der ligger den.....sprengt! Den har rett og slett eksplodert. Hele buken hadde revnet og tarmene lå utover! Fysj! Nei, dette vil jeg slett ikke anbefale noen å gjøre. Neste gang tar jeg rett og slett og slår den i hodet.
Koking eller halshugging?
Når jeg må avlive fisk har jeg brukt disse metodene:
De små blir avlivet med kokende vann,
mens har de litt størrelse = voksen fisk blir halshugget eller kutter over nakken med skarp kniv.

De første gangene måtte kaillen trø til, men no klare æ det selv. Klumpen i halsen varierer etter hvor knyttet en er til fisken.
Kapp av hodet, noe annet er helt unødvendig. Kapper man nakken (dvs ryggraden) er det gjort, ferdig arbeid.

Selvsagt ikke moro å gjøre slikt med fisker man har passet på og tellt, men tenk heller at det er for at fisken ikke skal leve i sykdoms-stress mer.
Jeg tok en av regnbuefiskene mine her om dagen med kokende vann. Den sa takk for seg umiddelbart...sikker på at vannet var varmt nok?
Huff, jeg må innrømme jeg har helt angst for dette, så gruer meg til fiskene mine eventuelt begynner å bli syke ...
Hans Rune Bø
Jeg tok en av regnbuefiskene mine her om dagen med kokende vann. Den sa takk for seg umiddelbart...sikker på at vannet var varmt nok?

Ja, vannet fosskoket så det var helt sikkert varmt nok. Nei, den opplevelsen vil jeg ikke ha omigjen. Huff!
Sannsynligvis dødskramper. Fisken var nok død den. Samme fenomenet kan ses på høner som får kappet huet av seg, og det rykker i bena dens en liten stund etterpå.

Alternativet til koking som jeg har brukt er å putte fisken i en fiskepose med bare ørlite vann i, og smelle hardt i kjøkkenbenken. Posene er solide så det blir ikke noe søl ut av det.
I det fri dør sjelden fiskene av alderdom. Tviler på at den døden er så mye kjappere og triveligere enn å bli kokt... Jeg har også lagt fisken i frysern. Veit ikke hva den foretrekker selv. #/
Ved bukvassott blir fiskens indre organer flytende, og hele buken fylles av væske. Jeg tror dette er grunnen til at din fisk ble "sprengt" da du hev den i kokende vann. Den var nok død innen et sekund var gått, men et par krampeslag med halen skjer i blant. De lever ikke.

Jeg bruker alltid kokende vann når jeg avliver fisk, for jeg orker ikke bruke brutal, fysisk kraft og slå dem i hjel eller skjære i dem. Mannen min har tatt et par stk for meg med kniv, men jeg synes det kjappeste og mest humane er kokende vann.

En diger Oscar ciklide ville jeg nok likevel bedt mannen min kappe nakken på med kniv. Jo større fisken er, jo lengre tid tar det før det kokende vannet trenger tvers igjennom fisken. Det passer derfor best på små og mellomstr.fisk.
Det er alltid fælt å avlive disse fiskene som man har valgt ut med omhu, passet og stelt og tatt vare på..... og blitt usigelig glad i!

Jeg har vært nødt til å avlive endel av dem, og jeg har også gjort det på forskjellige måter alt ettersom...
De fleste har jeg puttet i en tett beholder inneholdende en blanding av salmiakk og klor.
Når disse stoffene blandes, avgis det ren klorgass, og dette er en dødelig gass for alt levende. Fiskene har dermed tatt kvelden før de har kommet ordentlig ned i beholderen.

NB! Gassen som utvikles er svært giftig for mennesker også, så det er viktig å sette korken raskt på. Det kan også være lurt å klemme sammen beholderen litt før lokket skrus tett på, så det ikke blir lekkasje ved eventuell gassutvikling i etterkant.

Umiddelbart etter har jeg gått ut med beholderen og latt den stå i friluft i tilfelle noe gass skulle sive ut.

Min kjære zebramalle som ble veldig syk i januar, var veldig redd og led på grunn av smerter og sykdom. Den lå helt stille innerst i mallehulen. Jeg tok derfor hele hulen over i en mindre beholder og satte ut på verandaen i atten minusgrader. Der fikk den sovne stille inn i yndlingshulen med en liten bit rå fisk ved siden av seg.
Den ble begravd i hulen sin så fort det begynte å bli varmt i lufta og det var mulig.

Bløthjertet? Jeg??
Mulig, det
De alle fleste levende organismer med blodsystem, har ganske stor muskelmasse.
Og i etterkant av at døden har intruffet (som er snakk om millisekunder for småfisk i kokende vann), vil kramper inntreffe. Krampene vil virke større i varmt vann, enn om den ligger på benken, hodeløs. Rett å slett fordi de elektriske signalene i fisken, som er med på å generere noe av disse muskelkrampene, går mye raskere i varme omgivelser enn kalde.

Kan for eksempel nevne at jeg tidligere i vinter fisket en del røye på isen. Fiskene ble kakket i hue, og lå på isen i 3-4 timer. Og hva skjer når jeg kommer hjem og skal tilberede fisken? Joda, krampene dukker opp når kjøttet begynner å få litt varme i seg.
Slett ikke alle som setter pris på fersk, sprellende røye på panna

De ulike avlivingsmetodene er stort sett like humane for fisken, men det er nok verst for den som skal avlive. Derfor velger enkelte å kakke fisken i hue, andre tar fram kniven, og mange bruker kokende vann.
Alt er like effektivt, men selv liker jeg best kokende vann. For småfisk som tetra osv er det ikke alltid like lett å få til å holde seg i ro mens man sikter inn kniven
Frank Angell
De ulike avlivingsmetodene er stort sett like humane for fisken, men det er nok verst for den som skal avlive.

Bulls eye, Frank !!! ))
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Kaste
Reklame for plussmedlemskap