"Brunprikk" og røde gjeller

Kjøpte i går 3 skjønne røde zebraer. De så veldig fine ut i butikken, har sett på de noen uker og alt så bra ut der...

I dag ser jeg at de 3 har fått røde gjeller, ser det også utenfra, kan ikke huske de hadde slike i går. De har og fått brune prikke, på kropp og på finner. Fra 3 til 10 prikker.

Skiftet 30% av vennet i går, som jeg gjør hver uke.

Mine verdier var fine, GH kunne nok ha vært høyere. (testet nå isted for å se om noe kunne være i gjære.....)

GH 6
PH 8
KH 9
Amoniakk 0
Nitrat litt unter 12,5

Den ene spiste da det var foring, de 2 andre tygger. De ser friske og spreke ut ellers.

Noen som aner hva det kan være? Kan det være gr. nytt vann og litt stess....

De røde gjellene kan tyde på at det er noe i vannet dem slett ikke har sansen for. Har du salt i vannet?
De vannverdiene du har oppgitt skulle ikke være grunnen til problemene, med midndre fiskene har gått i vann med svært annerledes verdier.

De brune flekkene minner meg om noe gullfiskene jeg hadde i starten fikk. Det viste seg å være bloduttredelser, etter en litt vel nærtagende katt Kan det være at fiskene dine har fått grisebank?

Jeg ville nok byttet vann i litt ekstra store mengder den første tiden, og ikke minst skjekket ut verdiene i vannet dem kom fra.
Takk for svar!

Jeg har ikke salt i vannet nei, vel for ca 2-3 uker siden hadde jeg salt i vannet gr. at en fisk fikk grisebank..stakkar og måtte bekjempe div ting..., men den er hel fin nå. Hadde 0.1 % i da. Kan jo være pittelitt igjen av saltet.

Vannverdiene til butikke aner jeg ikke noe om desverre, målte en gang jeg kjøpte fisk derfra, og verdiene var ikke så ille, men ikke av de beste!

De kan jo ha fått gjenomgå litt i går ja, men ser mer ut som det ligger utenpå. Får ta ett skikkelig vannbytte i dag, og følge med fremover!

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap