nytt kar... med en rar filterboks

fikk en god deal på et 80 liters kar men det sitter en innvendig filterboks i det.
skal visstnok bygges opp som et biologisk filter.

boksen er delt i tre kammer, kammer 1 har innsugsriller, kammer 2 er vanlig og kammer 3 har et utblåsningshull hvor utblåsninga fra en powerhead skal gå ut.

anbefalingen er å ha bioballer i kammer 1, blåmatte eller tilsvarende i kammer 2 og powerheaden i kammer 3.

men... er det mulig å ha blåmatte i både kammer 1 og 2 ?

har kjøpt en visstnok grei powerhead som skal settes i kammer 3, husker ikke akkurat det tekniske nå men det kan jeg eventuellt komme med senere.
men det er kun ei slags pyramideformet rist i innsuget på den, holder dette til å dra vannstrømmen gjennom kammer 1 og 2 ?
eller bør jeg sette på et rør ?
powerheaden kan festes ganske langt ned mot bunnen da jeg fikk med en ganske lang slange til å sette fra utblåsningen og opp til hullet i filterkassa.

uæh !! komplisert... jeg har virkelig skjønt hvorfor ferdige innvendige og utvendige filtre selger så godt ;-p
ok, da blir det baller i kammer 1 ser det ut til.

men er det noen som har erfaring med denne type filtre ?
Har nok selv ikke annen erfaring enn at jeg gikk løs på hele greia med kniv minutter etter at karet var i hus
Ut med dritten

Vet at det er flere her som har slike bokser, rart at ingen tar til ordet..
hadde en mistanke om dette men tenkte jeg skulle prøve å lage et filter ut av det for erfaringens skyld, hvis det fungerer så vil jeg jo få en vannvittig filterkapasitet i forhold til karet ihvertfall
jeg har en boks på et 63liters akvarie... i kammer nummer 1 er det varmekolbe. det er der vannet kommer inn. i kammer nummer 2 er det blå svamp. i kammer nummer 3 er det en sirkulasjonspumpe som suger ut det filtrerte vannet.

[External Image]
jepp, det er noe lignende i karet mitt men jeg tenkte på å bruke bioballer i kammer 1 og blåmatte i kammer 2, powerhead og mulig varmekolbe går i kammer 3.

hvordan fungerer denne løsningen hos deg ?
Stina Engerud
jepp, det er noe lignende i karet mitt men jeg tenkte på å bruke bioballer i kammer 1 og blåmatte i kammer 2, powerhead og mulig varmekolbe går i kammer 3. hvordan fungerer denne løsningen hos deg ?

bioballer vet jeg ikke helt hva er. i kammer 3 går ikke en varmekolbe. det blir for trangt. problemet med kassen er at kammer 3 tømmer fortere enn det fylles. men i dag bare skjærte jeg av litt på blå svampen og da fungerer den helt topp!
hvor stort er karet ditt ? og hva er tverrmålet ? (kortsiden)
hvis du mener dybden er den ca 30cm. lengden er ca 60cm. høyden er 33cm.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap