Hvor mye strøm trekker akvariet?

Skal flytte på leilighet og har klare to 200liter og tre 60liter (sån ca.).

Men samboern er veeeeeldig skeptisk i forhold til strømmen akvariet vil trekke siden pumpene skal stå på i 24timer i døgnet, noe han ikke kan forstå hensikten med. (Har godtatt en 200liter og to 60 liter)

Trekker egentlig akvarier så mye strøm da? Noen som vet hva det koster i strøm?
Det er minimalt. Ikke noe å bry seg om ihvertfall.
Jeg har 10 akvarier i drift nå, og kan ikke si at strømregningen har økt nevneverdig ifht tidligere. Vi har ikke lagt merke til at de har blitt større ihvertfall.
Jeg tror samboeren din bekymrer seg totalt uten grunn.

Vaskemaskinen trekker mere strøm
Mye av strømmen omsettes jo i varme, så om du bor sammen med en frossenpinne som jeg så kan du jo argumentere med det. Selv har jeg diskus i en 540 liter og håper og ber om at min kjære aldri forstår hvor mye vann som egentlig byttes...
Her er regnestykket for mitt 720 liter:

324w lys
50w utvendig pumpe
13w hver på tre sirkulasjonspumper
100w varmekabel.

Alt står på 24 timer i døgnet bortsett fra lyset som er på 12 timer. Forbruket på lyset må derfor deles på 2.

162
50
36
+100

=345watt.

Regnestykket har en feil og det er at det ikke tar hensyn til forbruket på de 9 reaktorene som driver de 18 lysrørene. Tipper at dem bruker ganske mye. Noen som vet?
Det går lite strøm Lysrør, pumpe osv er på noen få watt, det blir som å ha på et utelys. Varmekolbene trekker kanskje noen watt, men dette er jo varme som går ut i rommet igjen, omtrent som en liten varmeovn. Og kolbene står ikke mye på, mindre jo varmere en har det i rommet.
Håvard Støre Andresen
Regnestykket har en feil og det er at det ikke tar hensyn til forbruket på de 9 reaktorene som driver de 18 lysrørene. Tipper at dem bruker ganske mye. Noen som vet?

Det er en del forskjell på hvor mye ekstra energi som går med i ren varme, fra merke til merke på balasten.
De phillips-balastene jeg har sluker unna litt over 20% mer enn hva røret er på, så det er jo ikke så himla gæærnt

Fint å legge ting til tørk på akvariet, rett over balastene. Godt å varmt der
Varme fra lysrør.
Faktisk så hjelper også lysrørene på å gi varme til rommet.
..det dreier seg selvsagt ikke om mye, men skal en først kverrulere på det som gjelder strømforbruk fra et akvarium, så kan en like godt ta det helt ut. :P
Et kar som holder 26 grader fungerer jo selvsagt på samme måte som en ovn som holder 26 grader. Det avgis varme fra det varmeste til det kaldeste. Mye av strømmen som går med til drift/oppvarming av karet får en jo igjen i oppvarming av rommet. Greit å huske på det også; det er ikke bare "bortkasta" all strømmen som brukes på akvariet.
Jeg har hatt sånn Clas Ohlson energi måler på 325 litern min nå siden påske, og den har brukt strøm for 397,34 kr. Det er med 80 øre/kwh, (30for strøm og 50 for nettleie, dyrt med lokalt elverk...)
Har prøvd å skru lys og pumper litt av og på, og lyset er helt klart det som trekker mest. Pumpene er så og si ubetydelig, varmen er jeg ikke sikker på, men den står uansett bare på i korte perioder.
Den siste måneden har jeg hatt 4 36w rør, før det bare 2.
Det er greit at den måleren viser 397,34 kr. Det er den energien som går VIA akvariet. All energi som tilføres akvariet går imidlertid over til varme i rummet/ huset. (fysisk lov: Ingen energi forsvinner, men går over i andre former. dvs. varme)
I den delen av året du allikevel må ha på varme eller lys for å holde temperaturen inne koster altså akvariet ingenting, fordi du varmer opp med dette i steden for andre varmekilder.
På varme dager kobler ingen varmekolber inn og det er kun lys og pumper som trekker energi og som du evt. må lufte ut.
Totalforbruket for et akvarium gjennom året blir derfor minimalt, da det mesteparten av året funker som "ovn" som du ellers måtte hatt på.
Joda, vet at mye går til varme. Men nå i sommermånedene er varmen ihvertfall uønsket hos meg. Holder med 30 grader i stua. Og nå var det et konkret spørsmål om hvor mye strøm trekker akvariet. Og da kan det være greit å ha et tall, og ikke bare ro det bort med at det meste får du igjen i varme...
Og 300kr på 4mnd er jo ikke mye uansett i forhold til andre utgifter med akvariet....
Du får ikke bare mye tilbake i varme, men faktisk tilnærmet allt. (Eneste som forsvinner er lyset som går ut vinduet og radiobølger ut veggen.)

En 2017 bruker 50W, og om du har et 2*30W armatur, kan vi si at det bruker 150W. I så fall snakker vi om 200W på dagtid og 50W på nattestid.

12 * 200W = 2,4KWh
12 * 50W = 600Wh

Totalt 3KWh/dagen, for enkelhets skyld, kan man gjøre dette om til 3 kroner dagen.

På vinteren mister du bare energi ved vannbytte. Dersom du tapper ut 50 liter @ 25C, og erstatter dette med 50 liter @ 5C, vil du miste 20(grader)*50(liter)= 1000W / 1KWh = 1 krone.

Skal dere spare strøm, er det isolering, varmepumpe og sparepærer/lysstoffrør som gjelder.
Inaktiv bruker
Jeg flyttet for litt over 2 måneder siden, og fikk akkurat min første strømregning. Vi hadde brukt strøm for ca.200kr i løpet av denne tiden og sammen med nettleien kom regninga på ca.700kr. Jeg har et 330 liters og et 60 liters akvarium der alt utenom lyset står på hele døgnet. Så akvariene bruker mimimalt med strøm. Nå glemte jeg å se hvor i landet du bor, men her i nord-Norge er det i tillegg noen sinnsyke strømpriser i forhold til mange andre steder i landet.

Hilsen Maria
Vi har ikke merket noe forskjell på strømregningen siden jeg kjøpte de 2 akvariumene mine for 6 mnd siden. Så det er nok ikke mye nei.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap