merkelig drifting av et utvendig filter

sto i en butikk i sta og overhørte en samtale mellom ansatt og kunde angående et utvendig filter.

kunden lurte litt angående et utvendig filter hun hadde og det hun fikk beskjed om fra den ansatte var at filtermediet (grusen) måtte byttes en gang i måneden ???

altså... skyt meg hvis jeg tar feil men blir ikke dette som å starte fra scratch hver måned ?
filteret mitt har jo surra og gått i halvannet år og jeg har renset det en gang i denne perioden, null skummelt vann og fisken trives som bare det...

hjelpes...
Nei, Stina det er ikke du som skal skytes her, men en grisk butikkansatt. Makan til tulleråd er det lenge siden jeg har fått referert. Du har helt rett, å bytte alt er det samme som å starte på nytt.

Selv biter jeg meg ofte i leppa når jeg overhører min nærbutikk anbefale ditt og datt. Jeg får ofte en grei pris når jeg handler der og det vil jeg ikke torpedere. Men akkurat dette rådet har nok utløst protester.
Det er nesten det dumeste jeg har hørt. Selv ikke i et lite innvendig filter er det akutelt å bytte svamp en gang i mnd.
Det eneste filter medie jeg har byttet i et utvendig filter er fiter vatt.
visste vel egentlig svaret på det der selv, måtte bare ha ut litt frustrasjon...
Det rådet tjener han nok godt på Lokalt koster en liter Efisubstrat noe over 200.- , og om jeg skulle bytte ut mine 7 litre måntlig, auda, det ville blitt dyrt
For ikke å snakke om all fisken som dauer hver gang en får oppblomstring av ammoniakk og nitritt
En gullgruve, helt til sannheten avsløres!

Har ikke byttet ett korn med filtermasse(efimech og efisubstrat) i mine utvendige ennå, den ene har vel snurra i snart 4 år... Har jeg planer om å bytte ut filtermassen? Nope
Rart at betydningen av et innkjørt filter skal være så vanskelig å begripe for så mange. Ikke rart at nybegynnere får problemer i starten.

Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap