Juwel trigon 190, Ekstra lys?

Hei alle sammen. Har kjøpt meg et trigon 190 juwel av dyrego (mycket god service og ikke minst pris). Er en smule svakt lys i denne fisketanken så jeg lurer på om noen har erfaring med å sette inn mer lys i toppen? Hvilke lysrørsett passer?

Er ikke allverden av plass i toppen av et Juwel Trigon 190. Her må du nok måle ut og se om du ikke får inn et Arcadia eller Bresslein T5 set.

Forluka i front er vel der det er best plass.
Desverre er det ofte dårlig med plass i armaturet i slike hjørnekar til lys.
En annen bruker tok opp dette i en annen tråd, denne

Det er mulig at det fysisk er plass til ett 39W T5-rør fremst i karet, og da dobler du og vel så det lysmengden i karet

Imidlertid er det jo ikke mye bæring i plantene på toppen av karet ditt, så å henge masse lys fra disse tror jeg ikke vil være gunstig. Du ser selv hvor mye som skal til for å presse platene ut av kurs, og kan vurdere dette selv
For å stive av de Juwellokkene så kan man ta en aluminium gardinstang av uprofiltypen , legge den oppå lokket og skru lysrørholderne gjennom lokket og aluminiumslista. Har gjor dette selv med 120 cm lokk. Blir helt fint og kan låpnes og løftes av med lysrøret akkurat som før. Har du vurdert en 150w metallhalogen?.
Takker for mange gode svar. Det med metallhalogen har jeg ikke tenkt på, skal søke og kikke litt rundt i dag for å finne ut mer om det. Tanken er foreløpig fyllt opp med javabregne og anubias på røtter alle veier. Tanken var å skifte plantebestand og gå over til mer lyskrevende arter med farge.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap