T5 armatur
Postet 31.05.06 kl 22:05
Endret: 31.05.06 kl 22:06
Postet 31.05.06 kl 22:16
Postet 31.05.06 kl 23:16
Postet 01.06.06 kl 00:36
Alle T-standarene er bereget til egne rør innen samme standard. Imidlertid finnes det som Høyer`n sier, adaptre for å kjøre T8-rør på T5 forkobling\ rørholder.
Hvorvidt dette fungerer som det skal, tør jeg ikke uttale meg om.
Men når du allerede har den noe dyrere\ mer effektive T5-typen, ser jeg ikke grunnen til å gå ned i Wattstyrke og effektivitet med T8 i dette
Høyer`n: Skal du selge slike adaptre, legg dette ut under kjøp og salg, er du snill
Hvorvidt dette fungerer som det skal, tør jeg ikke uttale meg om.
Men når du allerede har den noe dyrere\ mer effektive T5-typen, ser jeg ikke grunnen til å gå ned i Wattstyrke og effektivitet med T8 i dette
Høyer`n: Skal du selge slike adaptre, legg dette ut under kjøp og salg, er du snill
Postet 01.06.06 kl 10:51
Postet 01.06.06 kl 18:44
Postet 01.06.06 kl 19:01
Frank Angell[QUOTE=Høyer'n]skal gjøre det, men vil bare si at det fungerer. Min jobb er å selge og montere slike adaptere i butikker, lagere og kontorer. Så dette er helt konge!! hehe
Greier bare ikke å forstå poenget med å skaffe dyrt T5-oppsett, for å kjøre T8-rør.
Er jo som å klaske en lada-motor i en DiabloII
Forgive me if I`m wrong, Frank, men jeg forsto det sånn at disse adapterne var for dem som ville bytte fra T8-rør og til T5-rør? Om jeg har oppfattet dette korrekt, må det jo være kjempesmart?! Bytte ut T8-rør med T5-rør som skal være mye bedre?
Postet 01.06.06 kl 19:05
lismeForgive me if I`m wrong, Frank, men jeg forsto det sånn at disse adapterne var for dem som ville bytte [I]fra[/I] T8-rør og [I]til[/I] T5-rør? Om jeg har oppfattet dette korrekt, må det jo være kjempesmart?! Bytte ut T8-rør med T5-rør som skal være mye bedre?
Eeeh, du har nok rett
Adaptrene er fra T8- til T5, men jeg hang ikke helt med Trådstarter spurte nemlig om det motsatte, fra nytt til gammelt.
Høyer`n, funker dette også med tradisjonelle forkoblinger? Eller må det være flimmerfri (elektronisk) forkobling?
Postet 01.06.06 kl 19:22
Postet 01.06.06 kl 19:23
Fungerer med begge deler. Får da flimmerfri belysning og du kan fjerne kondensatoren! Den kan til og med dimmes!!
Saves up to 40% of electricity over existing lighting system
Retrolux T5 is a unique method to convert existing T12 and T8 fittings into the next generation of T5 tube light technology.
Most energy users look at payback periods as a method of calculating economic viability. Installation time and costs, KWh rates, annual burning hours, lamp change frequency, lamp mortality and degree of difficulty in maintenance influence such calculations.
The Retrolux product range can be installed as part of the normal relamping cycle and once installed the 20.000-hour lamp life reduces lamp replacements and servicing costs.
The built-in dimmable electronic ballast can be controlled through wireless receivers and transmitters, even via WEB based communication or through wireless intranet access. Dimming can increase the energy savings by a further 20 - 30%.
Retrolux T5 is the simplest method to save energy without any installation required, just by replacing the existing fluorescent tube. There is no other installation or rewiring necessary.
Saves up to 40% of electricity over existing lighting system
Retrolux T5 is a unique method to convert existing T12 and T8 fittings into the next generation of T5 tube light technology.
Most energy users look at payback periods as a method of calculating economic viability. Installation time and costs, KWh rates, annual burning hours, lamp change frequency, lamp mortality and degree of difficulty in maintenance influence such calculations.
The Retrolux product range can be installed as part of the normal relamping cycle and once installed the 20.000-hour lamp life reduces lamp replacements and servicing costs.
The built-in dimmable electronic ballast can be controlled through wireless receivers and transmitters, even via WEB based communication or through wireless intranet access. Dimming can increase the energy savings by a further 20 - 30%.
Retrolux T5 is the simplest method to save energy without any installation required, just by replacing the existing fluorescent tube. There is no other installation or rewiring necessary.
Postet 01.06.06 kl 19:24
Endret: 01.06.06 kl 19:29
Postet 01.06.06 kl 20:56
Postet 01.06.06 kl 22:40
Postet 01.06.06 kl 23:00
Postet 02.06.06 kl 00:11
Postet 02.06.06 kl 00:20
Adapteret bruker de samme endestykkene som T8 røret. Skru ut røret, sett inn adapteret og vips, så har du T5 armatur. Det bygger maks 1 mm mer enn T8 røret. IP er ikke mer enn 21 tror jeg, så det lønner seg nok å ha heldekkende glass. Hvis du har armatur som røret går inn i en slags pakning for å gjøre det tett, vil ikke dette adapteret passe dessverre. Er ikke beregnet til akvarier, men lamper i butikk, lager osv hvor IP ikke trenger å være like høy som i et akvarie....
ang dimming, så må du kjøpe en fjernstyrt dimmer....
ang dimming, så må du kjøpe en fjernstyrt dimmer....
Postet 02.06.06 kl 10:32
Endret: 02.06.06 kl 10:33
Har du noen oversikt over hvilke styrker T8 man bygger om til T5?
Teit formulering, men det jeg tenker på er:
Hvor mange T5-watt kan jeg sette opp mot det orginale 36W T8-systemet? Og selvsagt andre styrker
Må man flytte festene, eller er adaptrene slik at de tar høyde for forskjellig lengde på rørene?
Siste spm (tror jeg), kan man bruke de vanntette holderne som allerede er i karet til disse adaptrene?
Teit formulering, men det jeg tenker på er:
Hvor mange T5-watt kan jeg sette opp mot det orginale 36W T8-systemet? Og selvsagt andre styrker
Må man flytte festene, eller er adaptrene slik at de tar høyde for forskjellig lengde på rørene?
Siste spm (tror jeg), kan man bruke de vanntette holderne som allerede er i karet til disse adaptrene?
Postet 02.06.06 kl 10:43
Kan "bygge om" alle størelser til T5. Den vanligste som jeg jobber med er T8 armatur på 58W. Der setter jeg inn ett adapter og da bruker jeg ett 36W T5 rør. Dette bruker mye mindre strøm og lyser enda bedre! På din 36W armatur (lampe) så ville det blitt satt inn en adapter og ett 28W T5 rør.
Festene flyttes ikke. adapteret har 2 pinner i hver ende akkurat som ett lysstoffrør. Helt genialt!
Ett T5 rør i fargen 840 koster rundt 150 - 200 kr i butikk, men jeg skaffer disse til 75 kr. Dette er Osram rør og ikke noe billig Polen skrap
Festene flyttes ikke. adapteret har 2 pinner i hver ende akkurat som ett lysstoffrør. Helt genialt!
Ett T5 rør i fargen 840 koster rundt 150 - 200 kr i butikk, men jeg skaffer disse til 75 kr. Dette er Osram rør og ikke noe billig Polen skrap
Postet 02.06.06 kl 11:28
[QUOTE = http://www.akvarium.nystul.no/Lysside/lysror.htm]
Den største forskjellen mellom T5 og T8 er at T5 har høyere effekt enn T8 i forhold til lengden. Det var hele intensjonen med å innføre T5.
Arkitekter og designere av kontorer og industrilokaler, krevde at armaturavstanden måtte bli større og armaturene mindre.
Derfor kom ingeniørene opp med T5.
Lysrørarmaturen kan produseres mindre og med bedre reflektorer som ikke trenger så mye plass for å være effektive.
I et akvarium der lengden på karet er gitt, så kan vi dra fordel av dette ved å bruke tilnærmet samme lengde på T5 rør som T8 rør, og dermed får vi mer lys i karet. I tillegg så er reflektorer for T5 betydelig bedre enn originale T8 reflektorer. Det blir også plass til flere rør med optimale reflektorer. Les mer om reflektorer lenger nede på siden.
T5 har i tilegg noe høyere virkningsgrad enn T8 (ca 10%) og levetiden er omtrent den doble. Les mer om dette under levetid.
Det man kan regne med er at T5 rør gir 10% bedre virkningsgrad på samme Watt som T8. Har man et T8 rør og tenker på å bytte til et 36 Watt T5 så får man ut ca 40 Watt tilsvarende T8 og får dermed mye mindre lys enn man haddde i utgangspunktet.
36 Watt T5 er HE-rør (High Efficiency) og ikke det som man er ute etter til et akvarie som er HO = High Output.
Skal man bytte ut T8 røret må det være for å sette inn 80 Watt T5 og da er spørsmålet om drosselen klarer å levere dette. De fleste av oss har dobbel parabol og da er spranget enda større.
IP21 er alt for lavt til å settes inn i et kar uten dekksglass og dermed ryker karrene med heldekkende topp.
Høyer'n du får korrigere meg hvis jeg er helt på jordet her.
Den største forskjellen mellom T5 og T8 er at T5 har høyere effekt enn T8 i forhold til lengden. Det var hele intensjonen med å innføre T5.
Arkitekter og designere av kontorer og industrilokaler, krevde at armaturavstanden måtte bli større og armaturene mindre.
Derfor kom ingeniørene opp med T5.
Lysrørarmaturen kan produseres mindre og med bedre reflektorer som ikke trenger så mye plass for å være effektive.
I et akvarium der lengden på karet er gitt, så kan vi dra fordel av dette ved å bruke tilnærmet samme lengde på T5 rør som T8 rør, og dermed får vi mer lys i karet. I tillegg så er reflektorer for T5 betydelig bedre enn originale T8 reflektorer. Det blir også plass til flere rør med optimale reflektorer. Les mer om reflektorer lenger nede på siden.
T5 har i tilegg noe høyere virkningsgrad enn T8 (ca 10%) og levetiden er omtrent den doble. Les mer om dette under levetid.
Det man kan regne med er at T5 rør gir 10% bedre virkningsgrad på samme Watt som T8. Har man et T8 rør og tenker på å bytte til et 36 Watt T5 så får man ut ca 40 Watt tilsvarende T8 og får dermed mye mindre lys enn man haddde i utgangspunktet.
36 Watt T5 er HE-rør (High Efficiency) og ikke det som man er ute etter til et akvarie som er HO = High Output.
Skal man bytte ut T8 røret må det være for å sette inn 80 Watt T5 og da er spørsmålet om drosselen klarer å levere dette. De fleste av oss har dobbel parabol og da er spranget enda større.
IP21 er alt for lavt til å settes inn i et kar uten dekksglass og dermed ryker karrene med heldekkende topp.
Høyer'n du får korrigere meg hvis jeg er helt på jordet her.
Postet 02.06.06 kl 17:04