Tetratec IN 800

Inaktiv bruker
Jeg må kjøpe meg en ny innvendig pumpe til 126-literen min. Valget jeg har på butikken her er enten Tetratec IN 800 eller Eheim 2048 (tror jeg det var). Damen på butikken anbefalte meg Tetratec sin framfor Eheim sin enda Eheim sin koster dobbelt så mye som den andre. Derfor lurer jeg på om det er noen som har erfaring med pumpene, tenker da på lydnivå, om den lager tusenvis av små luftbobler osv
Inaktiv bruker
Ingen som har noe erfaring med de pumpene?
Har nok dette tetrafilteret, men er på ingen måte fornøyd. Det har derfor tilbrakt mesteparten av livet sitt i en skuff

Rens av selve motorhus, og kanalene ved justeringen av gjennomstrømmingen, er ganske kjeitete.
Filtersvampen vil fort få dårlig passform, og må derfor byttes alt for hyppig. Som du sikkert vet, betyr det ganske mye for bakteriekulturen at svampene må byttes i hytt og gevær.

Filtervolumet er svært lite til ett såpass stort antall liter, og problemer med nitritt vil dukke opp stadig vekk, om du har normale mengder med fisk.
Selve boksen som svampen sitter i, sitter dårlig i festene, og må etterhvert holdes oppe med tråd...
Motorstyrken er også såpass lav, at så snart det er litt dritt i svampen, så stuper gjennomstrømmingen.

Filteret greier forresten fint å lage bobler, om man er ute etter slikt.

Har selv ikke testet dette eheimfilteret, men stoler mer på Eheim enn på Tetra sin teknologi med pumper.
Selv hadde jeg trolig ikke valgt dette eheim-filteret engang, men gått for Fluval sin største innvendige, om det var innvendig jeg skulle ha. Lett å modifisere til 3-4 ganger så effektivt filter, les artikkelen om dette.
Men det aller beste er nok uansett å gå for ett greit utvendig filter, f.eks eheim 2222. Koster litt mer, men du verden, så mye bedre for akvariet ditt
Inaktiv bruker
Har lest litt om tetratec-pumper nå. Ingen som har akkurat den butikkdamen anbefalte fremfor ei eheimpumpe til dobbelte prisen. Noen er veldi fornøyde med tetratec, mens andre synes det er noe skit... Så hva gjør jeg? Ikke enkelt..............
Du må nesten selv ta den avgjørelsen på hvilket filter du skal satse på
Som jeg skreiv i går, hadde jeg neppe gått for noen av dem, men det er nå "kravstore" meg det
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap