Juwel Rekord 160l - Spørsmål om lys

Hei, min første tråd her på forumet er et spørsmål om lys.

Kjøpte nylig et Juwel Rekord 160l kit akvarium som forøvring må ha vært et realt mandagsakvarium. Varmekolbe og begge matelukene manglet!

Det er dette som gjør at jeg blir litt skeptisk til alt som ikke (for meg) ser normalt ut. Nå er jeg vel per definisjon en re-nybegynner, holdt på mye med akvarium og fisk for vel 10 år siden, men har innsett at mye har gått meg hus forbi, og har valgt å starte på nytt.

Uansprett, saken er at jeg har 2 ulike lysstoffrør i 'lokket' på akvariet. Et (forgrunn) med gulaktig lys og et (bakgrunn) med hvitt lys.

Er dette normal praksis, eller har Juwel vært på blåtur helga før de pakka akvariet mitt?

(Legger ved bilde selv om det ikke er så veldig bra)
det er samma lysa i karet mitt Rio 240
Kjipt at dem har "glemt" en del viktige deler til karet Men det er jo ikke noe stor sak å få tak i disse.

Når det gjelder lysene, er dette helt riktig
Om jeg ikke husker helt feil, har røret som er "gult" 3900K, og det "blå" 5700K.
Desverre er ikke dette rør som er optimale for vårt formål, men utvalget på 30W er heller beskjedent Selv bytta jeg i alle fall ganske fort ut de orginale rørene med noen som er bedre med tanke på både fargetemperatur og fargegjenngivelse
Husk også at reflektore er meget viktig, for bedre utnyttelse av lysmengden
Hvilke rør anbefaler du å bytte til, Frank? Jeg har fortsatt de orginale rørene for mitt Juwel 160 L i, men de trenger nok å skiftes nå etter ett års drift. Et annet problem jeg har hatt, er at reflektorene faller ned i vannet - de sitter for dårlig i festene på Juwel lokket. Hva har andre gjort med dette? Noen lure tips? Jeg har ikke lyst til å bytte hele lokket....
Hadde også problemer med at reflektorene falt av hele tiden.
Dette var de hvite plastgreiene. Fikk byttet de (på garaniten)til meltall/aluminium?reflektorer og siden har det fungert greit.

Godt å høre at det ikke var enda flere mangler

Er dette for plantenes skyld man kjører forskjellige rør? Altså at bakgrunnsplanter vokser bedre med det hvite lyset?

Tror nok uansett jeg kommer til å bytte et rør slik at jeg får lik lysfarge. Akvariet står ikke inntil en vegg, men skal kunne sees fra begge sider (det skiller stua fra kjøkkenet) og fargeforskjellene på lyset vises litt for godt

Takk for svar til alle!
Anbefaler på det sterkeste Phillips TLD rørene, med fargetemperatur på 5000K og 6500K. Desverre har jeg ikke sett disse i 30W.

Osram har tilnærmet like gode rør, f.eks Os965Samme rør finnes i litt lavere både fargetemperatur og fargegjenngivelse (840).

Ellers har Sera og Hagen en del rør på 30W.
Sera sine rør som jeg selv mener har fornuftige verdier er:
Daylight briliant (6000K, RA 80)
Tropic sun royal (4700K, RA 94) Litt lav K, men det kan gå bra. Ulempen er at plantene fort kan strekke seg unaturlig mye opp mot overflata.

Hagen sine rør som er "duganes"
Sun glo (4200K, høy RA)
Life glo II (6700K, RA omkring 90, innebygget reflektor)

Det beste er selvsagt å kombinere to ulike rør, da det er få som er optimale i seg selv. Men om du absolutt skal ha to like rør, ville jeg uten tvil gått for Osramrøret jeg linket til. Deretter kommer Life gloII på en klar andreplass

I fremtiden, trenger du ikke å bytte rør så ofte. Dette lysarmaturet har flimmerfri forkobling (elektronisk), og da lever rørene vesentlig lengre.
F.esk Osram Longlife, har en brenntid på omlag 30.000 timer(om jeg husker rett). Men de fleste rør til akvariedrift, har en brenntid på omlag 6-7.000 timer før dem bør skiftes. Altså, rørene bør byttes ca annet hvert år, noen kan faktisk leve betydelig lengre enn dette også
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap