Hjemmelaget co2 - apparat

Jeg leser på Bjarnes akvasider (helt enorm side) om hvordan å lage et eget co2 apparat og skal snart gå igang med dette

På samme side under artikkelen "faktorer for god plantevekst" leser jeg at akvariet ikke bør tilsettes co2 om natten når lyset er av. Bør man da altså fjerne brusesteinen fra akvariet om natten? Ser man rett å slett på når det slutter å bruse når man skal tilføre nye "ingredienser" i flasken?

Hvor er den beste plassen å plassere brusesteinen, øverst eller på bunnen?

Spørsmål vedrørende det å tilføre CO2 er en gjenganger på alle akvariefora jeg har vært innom. Det er en viss mengde med grunnleggende informasjon man må sette seg inn i før man starter tilførselen.

1.) Sammenhengen mellom pH, kH og CO2 er:
3 * kH * 10^(7-pH) = CO2 mg/liter
Dette kan også leses ut av en tabell hvis formelen frustrerer.
Med andre ord så kan man ikke tilføre CO2 uten at dette påvirker pH og kH. Dette skal man ha helt på det rene da dette betyr at man ikke kan stanse tilførselen av CO2 uten at dette vil påvirke pH.

2.) kH => Dette er kort sakt vannets evne til å buffre pH. Med andre ord så kan man minimere utslaget av det å stanse CO2 tilførselen ved å gjøre vannet i stand til å holde stabil pH. kH verdi mellom 3 og 4 er målet. Verdier over 4 har det med å drive pH over 7 og da vil vannet binde opp CO2 i form av bikarbonat og dette er ikke heldig for planteveksten.

3) Så var det CO2 DIY. En av bakdelene med DIY er at det ikke finnes noen metode til å slå den av og på. Gjeringen fortsetter enten du vil det eller ikke. Det man må gjøre er å tilpasse mengde sats til karret som det skal tilføres CO2. Dermed kan man kjøre CO2 døgnet rundt.

4) Hvor skal man plassere utgangen til CO2 slangen. Denne skal plasseres slik at CO2-gassen er i lengst mulig grad i kontakt med vann slik at den får tid til å oppløse seg.

Tre prinsipper (finnes sikkert flere)

- Enten slippes gassen ut i bunn av karret
- Lage ei "felle" i vannspeilet
- Reaktor (aktiv, passiv)

5) Når skal man lage ny sats. Som sakt tidligere påvirker CO2 pH. Satsen vil gradvis synke i mengde utslipp slik at fiskene vil enkelt tilpasse seg endring i pH. Min erfaring er at mellom 10 og 14 dager er en grei tommelfingerregel.

Jeg har to som går kontinuerlig med co2. Det har gått bra lenge. De har et sted rundt 30ppm når lyset går på og rundt 10ppm mindre når lyset går av. Ph holder seg rundt 6.6 6.8. Hvis en vil nattstenge et DIY anlegg så kan man bruke en enkel hjemmelaget reaktor drevet av en liten pumpe som Newjet eller Eheim Compact. Reaktoren kan enkelt lages av en slammsuger, plastboks o.l Reaktoren er bare er rør som pumpa presser vannet og gassen nedover i. Gassen vil opp, vannet går ned, så den må bli der til den er oppløst. Hvis man kobler pumpa til en timer, så virker ikke reaktoren når pumpa ikke går, og gassen går bare til overflaten. Sett pumpa med innsugsilen opp så får den ikke problemer når den skal starte. Her er min store DIY reaktor for en 500l. Den kan lages mye mindre til et mindre kar. Hvis den har akkurat passe kapasitet så er det ikke så lett å overdosere da den vil begynne å gulpe ut co2 hvis det blir mye.
Kjetil L
Hvis man kobler pumpa til en timer, så virker ikke reaktoren når pumpa ikke går, og gassen går bare til overflaten. Sett pumpa med innsugsilen opp så får den ikke problemer når den skal starte.

Er ikke sikker på om jeg skjønte det derSamles gassen i reaktoren over natten, eller mener du at den går igjenom slangen til pumpa og ut i karret. Må jo være det siste. Bare for sikkerhets skyld om bobla ikke blir knust og spretter fra pumpa og rett opp så har den ingen effekt å vil dermed ikke senke ph. (ja må ha det inn med teskje)
Takker for kjempegode, informative svar. Ganske avansert dette her, men det er jo det som er gøy. Lærer mye nytt hver dag på dette forumet
Reaktoren virker ved motstrømsprinsippet. Co2 gassen går bare rett opp gjennom toppen av reaktoren og powerheaden til overflaten hvis powerheaden er avstengt. Når den går så kan ikke gassen stige opp mot strømmen og blir oppløst. Hvis powerheaden stopper så sier det buurp og så tømmer reaktoren seg for gass. Hvis maxijet står med innsuget ned så har den problemer med å starte fordi impelleren fylles av gass, derfor innsuget opp. Den på bildet bruker trykkflaske, så den har magnetventil på egen timer. På de to mindre karene mine går co2 døgnet rundt.
Testet vannverdiene mine og fant ut at det skulle gå fint å tilføre co2. Jeg lagde co2 apparat etter Bjarnes modell. Fikk det allikevel ikke til å fungere, dvs. Det kom ingen bobler. Tenkte jeg skulle prøve meg på nytt igjen nå. Tror ikke det kan være at den ikke er tett da jeg limte slangen godt til flasken med akvariesilikon. Lurer litt på om problemet lå i at jeg hadde i for varmt vann eller at slangen jeg brukte var for lang (2,5m). Lurer derfor på hva dere anbefaler å gjøre for å få det til å funke å hvilken mengde sats jeg skal bruke til dette karet som er på 110 liter?

Meget takknemlig for svar

Det kan være litt kinkig å få flasken tett etter å ha satt slangen gjennnom korken.

Et lite tips her er å rense oversiden av korken godt med aceton for godt feste(. Deretter setter man tape rundt korken for å lage en slags forskaling/form for silikonen, 2-3 mm er nokbruk litt sterk tape eller legg flere lag). Fyll hele formen med silikon, innvendig i korken tetter man etter beste evne

Vann med noen dropper Zalo i gjør det lettere å stryke ut silikonen.

Slangen kan med fordel lages kortest mulig for å minske motstanden. Benyttes 1,5 liters brusflaske bygges det godt med trykk i den så dette burde ikke være noe problem så lenge jobben med korken er godt gjennomført.

Du kan trykkteste med å sette en luftpumpe i andre enden og holde flasken under vann. Ingen bobler betyr tett flaske.

Jeg har benyttet 3 liters sats i en 180 liters så halvparten burde gå greit i ditt 110 liters. Bare husk på at når satsen lages så skal vannet holde rundt 30 grader. Blir vannet for varmt kommer ikke kjeringen i gang da den dør.

Blandingen jeg da ville ha laget er:

1,5 liter vann
0,5 kilo sukker
25 gram gjer
0.5 teskje bakepulver (har ikke peiling på hvorfor men det hører liksom med ) )

Har du tett med fisker i karret må du følgee med at dette går bra

Lengden på slangen har ikke noe å si. Enten for varmt vann eller lekkasje. Hvis det ikke bobler etter noen timer så kommer det neppe til å gjøre det. Silikon trengs ikke for å tette. Se nederst i denne tråden hvordan du får slangen tett og sjekker for lekkasje.

For 110 liter ville jeg prøvd med to 1.5 liters flasker koblet sammen med en T-skjøt. 1 liter sats med en toppet teskje tørrgjær i hver flaske. Bytt annenhver flaske hver uke. Lag en tredje flaske med kork med slange La nye satsflasker stå å gjære med slangen i et vannglass o.l i et døgn først så du unngår stormgjæring og ser det virker ok. Så bare kobler du den gamle flasken av og den nye på t skjøten. Dette for å unngå at det blir for mye svingnig i co2 mengden. Du kan jo starte med en flaske med sats og en tom og så koble til nr 2 etter en uke når du har sett litt hvordan det går. Ha litt sirkulasjon i overflaten. Husk tilbakeslagsventil, sett flaskene så de ikke kan velte. Mål ph og kh.
Fra Tropefisk:

Aqua Medic Bobleteller m/holder. Til kontroll av co2 doseringen. Bobletelleren er en enkel og sikker enhet til monitorering av doseringen av co2 gassen inne i akvarier.

Den skal installeres i lavtrykksdelen av gass tilførselens enhet. En integrert tilbakeslagsventil forhindrer vannstrøm tilbake og en robust festeplate sikre en enkel montering på ytersiden av akvariet.

Kan jeg bruke denne til den type system jeg skal lage?

Denne kan du bruke (jeg bruker den selv). Det eneste jeg opplever med den er at det er litt kinkig å få vann inn i glasset. Det jeg gjør er å fylle vann i en engangssprøyte og setter denne rett på slangen. I og med at du har tenkt på DIY må du gjøre dette når du bytter sats.

Det er tilbakeslagsventil i toppen av denne (er det på min ihvertfall)
Bioplast sin er fin hvis du får tak i den. Den har skruklemmer for slangene som sitter skikkelig og er ikke til å åpne, ingen tilbakeslagsventil, ingen co2-ekkasjer Man bare skrur løs slangene og holder den under springen.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap