Filterløsning i rekekar
Jeg skal sette opp en 45liter, der jeg skal ha kirsebærreker og honninggurami. Vil ha et innvendig filter som ikke gir for mye bevegelse i overflata, samtidig som ingen kan bli sugd inn i filteret.
Har sett på både eheim aquaball og sånne luftdrevne svampfilter. Om jeg tar en aquaball tenkte jeg å ha et tynt lag med blåfilter ytterst, og efisubstrat innenfor. Da blir vel ingen sugd inn? Men er det enklere/bedre å bare ha et svampfilter? Disse har jo ingen muligheter for å putte inn efisubstrat e.l. såvidt jeg kan se.
Blir det nok bakterier med bare svamp? Hvordan er sirkulasjonen på svampfiltrene egentlig? Har aldri sett et i bruk.
Har sett på både eheim aquaball og sånne luftdrevne svampfilter. Om jeg tar en aquaball tenkte jeg å ha et tynt lag med blåfilter ytterst, og efisubstrat innenfor. Da blir vel ingen sugd inn? Men er det enklere/bedre å bare ha et svampfilter? Disse har jo ingen muligheter for å putte inn efisubstrat e.l. såvidt jeg kan se.
Blir det nok bakterier med bare svamp? Hvordan er sirkulasjonen på svampfiltrene egentlig? Har aldri sett et i bruk.
Postet 26.06.06 kl 23:41
Postet 26.06.06 kl 23:48
Postet 26.06.06 kl 23:50
I ett såpass lite kar, vil ett bunnfilter kunne gjøre nytten. Hele bunnflaten fungerer da som ett stort filter, siden vannet må passere gjennom grusen hele tiden. I tillegg til bunnplatene trenger du ett stigerør, enten til luftepumpe eller til powerhead. Med sistnevnte vil du få en del mere futt i sakene, men desto mere bevegelse i overflata. At noe suges inn i filteret trenger du i alle fall ikke være redd for
Du får altså ett godt filter til få kroner, om du har liggende ett lite powerhead eller en luftepumpe i ett skap\ en skuff
Har dette selv i en 63L, med foreløpig 400L\T luft som får vannet til å passere. Skal etterhvert utvide til 7-800L\T med luft, bare for å få mere vannbevegelse.
Du får altså ett godt filter til få kroner, om du har liggende ett lite powerhead eller en luftepumpe i ett skap\ en skuff
Har dette selv i en 63L, med foreløpig 400L\T luft som får vannet til å passere. Skal etterhvert utvide til 7-800L\T med luft, bare for å få mere vannbevegelse.
Postet 27.06.06 kl 10:36
Postet 27.06.06 kl 14:45
Nei, det er nesten ikke noe sug i det hele tatt der.
Faktisk dukket det opp yngel i karet jeg har slik filter i, uten at jeg har voksen fisk der Utrolig nok, har det fulgt med befruktede egg fra grusen jeg hentet i ett større kar. Hvor mange egg det var, er en gåte, men nå svømmer det 7 stolte kongotetra i dette karet.
Så det er helt uproblematisk for yngel med slikt filter
Tror ikke engang rekeyngel vil ha problemer med dette mikroskopiske suget.
Det er tross alt en sugeflate i mitt kar på 0,18 m2. Du skal lete lenge etter ett filter med så stor overflate mot fiskene
Faktisk dukket det opp yngel i karet jeg har slik filter i, uten at jeg har voksen fisk der Utrolig nok, har det fulgt med befruktede egg fra grusen jeg hentet i ett større kar. Hvor mange egg det var, er en gåte, men nå svømmer det 7 stolte kongotetra i dette karet.
Så det er helt uproblematisk for yngel med slikt filter
Tror ikke engang rekeyngel vil ha problemer med dette mikroskopiske suget.
Det er tross alt en sugeflate i mitt kar på 0,18 m2. Du skal lete lenge etter ett filter med så stor overflate mot fiskene
Postet 27.06.06 kl 14:54
Postet 27.06.06 kl 15:40