Filterløsning i rekekar

Jeg skal sette opp en 45liter, der jeg skal ha kirsebærreker og honninggurami. Vil ha et innvendig filter som ikke gir for mye bevegelse i overflata, samtidig som ingen kan bli sugd inn i filteret.
Har sett på både eheim aquaball og sånne luftdrevne svampfilter. Om jeg tar en aquaball tenkte jeg å ha et tynt lag med blåfilter ytterst, og efisubstrat innenfor. Da blir vel ingen sugd inn? Men er det enklere/bedre å bare ha et svampfilter? Disse har jo ingen muligheter for å putte inn efisubstrat e.l. såvidt jeg kan se.
Blir det nok bakterier med bare svamp? Hvordan er sirkulasjonen på svampfiltrene egentlig? Har aldri sett et i bruk.
Jeg bruker Aquaball i mine reke/yngel kar. For å sikre at ingen blir sugd inn, så har jeg tredd på en nylonstrømpe rundt hele filteret
Ja, det går jo også an! Er det veldig mye "fart" på vannet som kommer ut på disse?
I ett såpass lite kar, vil ett bunnfilter kunne gjøre nytten. Hele bunnflaten fungerer da som ett stort filter, siden vannet må passere gjennom grusen hele tiden. I tillegg til bunnplatene trenger du ett stigerør, enten til luftepumpe eller til powerhead. Med sistnevnte vil du få en del mere futt i sakene, men desto mere bevegelse i overflata. At noe suges inn i filteret trenger du i alle fall ikke være redd for
Du får altså ett godt filter til få kroner, om du har liggende ett lite powerhead eller en luftepumpe i ett skap\ en skuff

Har dette selv i en 63L, med foreløpig 400L\T luft som får vannet til å passere. Skal etterhvert utvide til 7-800L\T med luft, bare for å få mere vannbevegelse.
Hva med yngel, kan de bli sittende fast i sanda hvis jeg bruker bunnfilter?
Nei, det er nesten ikke noe sug i det hele tatt der.

Faktisk dukket det opp yngel i karet jeg har slik filter i, uten at jeg har voksen fisk der Utrolig nok, har det fulgt med befruktede egg fra grusen jeg hentet i ett større kar. Hvor mange egg det var, er en gåte, men nå svømmer det 7 stolte kongotetra i dette karet.
Så det er helt uproblematisk for yngel med slikt filter
Tror ikke engang rekeyngel vil ha problemer med dette mikroskopiske suget.
Det er tross alt en sugeflate i mitt kar på 0,18 m2. Du skal lete lenge etter ett filter med så stor overflate mot fiskene
Jøss, utrolig! Tusen takk for tipsene, gleder meg til å sette opp karet! =)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap