Hva trenger jeg av deler for et porsarør-rack til to akvarier?

Jeg har to stk 98 litere i helglass, 80 x 35 x 35 cm. Disse står på hvert sitt enkle porsarør stativ på gulvet. De er med såkalt "understell".

På sikt kunne jeg tenke meg å ha dem oppå hverandre i et porsarør-minirack for å spare gulvplass (og dermed kunne skvise inn et akvarie til... men jeg aner ikke hva jeg trenger for å lage et slikt stativ.

Hos Akvarieudstyr.dk har de masser av porsarør-deler, men hva i all verden skal jeg velge? På de siste sidene i listen over porsarør har de masser av deler (de første sidene er ferdige stativer for et og et akvarium)

Og de to stativene jeg har fra før (sorte porsarør), kan de bygges ut med ekstra deler og bli til et slikt rack for to akvarier?

Og hva er normal "arbeids-avstand" mellom to kar som står over hverandre i slike rack? Jeg må jo komme lett til i karet som står nederst, men vet ikke hvor mange cm det må være mellom bunnen på det øverste, og det nederste.
Er ett lite puslespill å sette sammen disse rackene

Regner med at de understellene du har, ikke går noe ut på siden av karene. I så tilfelle er det heller lite å hente av deler til høyere rack der. Jeg ville også holdt en avstand på ca 40cm mellom karene, såpass med plass trenger i alle fall jeg for å jobbe

Det du trenger til to kar er:
4x dupsko
4x stilleskruve til dupsko
4x 10cm sort firkantrør (til å ha ned til dupskoen)
8x 35cm sort firkantrør (til sidene av racken)
4x 40cm sort firkantrør (fra underside av nederste kar, ned mot føtter)
8x75cm sort firkantrør (fra bunn av karet, og loddrett opp til neste kobling)
8x 80cm sort firkantrør (lengderetning av karene.
4x 3-greins kubus.
12x 4-greins kubus.
Med disse dimensjonene, må du bruke rør med slike vinger, som karene hviler på.

Jeg ville uansett sendt en e-post til butikken, for å få dem til å tegne ett ferdig oppsett til deg over dette systemet. Har selv bare satt sammen slike racker, aldri tegnet dem, og kan derfor ikke garantere 100% sikkert at de målene jeg har oppgitt vil være rett for dine kar
hvis du har 35 cm lange rør til sidestykker,og karet er 35 bredt,så vil det falle igjennom,husk at koblingene bygger 2,5 cm hver.
John Morten Jensen
hvis du har 35 cm lange rør til sidestykker,og karet er 35 bredt,så vil det falle igjennom,husk at koblingene bygger 2,5 cm hver.

Viste at det var noe jeg glemte
Frank Angell
Er ett lite puslespill å sette sammen disse rackene :) Regner med at de understellene du har, ikke går noe ut på siden av karene. I så tilfelle er det heller lite å hente av deler til høyere rack der. Jeg ville også holdt en avstand på ca 40cm mellom karene, såpass med plass trenger i alle fall jeg for å jobbe :) Det du trenger til to kar er: 4x dupsko 4x stilleskruve til dupsko 4x 10cm sort firkantrør (til å ha ned til dupskoen) 8x 35cm sort firkantrør (til sidene av racken) 4x 40cm sort firkantrør (fra underside av nederste kar, ned mot føtter) 8x75cm sort firkantrør (fra bunn av karet, og loddrett opp til neste kobling) 8x 80cm sort firkantrør (lengderetning av karene. 4x 3-greins kubus. 12x 4-greins kubus. Med disse dimensjonene, må du bruke rør med slike vinger, som karene hviler på. Jeg ville uansett sendt en e-post til butikken, for å få dem til å tegne ett ferdig oppsett til deg over dette systemet. Har selv bare satt sammen slike racker, aldri tegnet dem, og kan derfor ikke garantere 100% sikkert at de målene jeg har oppgitt vil være rett for dine kar ;)

EVT så kjøper du bare nye lengde rør og bruker det du har fra før . vel og merke hvis det er mulig og ta det fra hverandre/"byggesett" på det du har fra før. jeg prøvd det og det funka helt perfekt, men jeg brukte ramme kar så i ditt tilfelle kan det kanskje være lurt med en form for plate i bunn i og med at det ikke blir noen støtte på kortsidene.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap