Hvor lang levetid har utstyret?

Har ett Rena akvarie på 75 liter hvor det fulgte med pumpe og varmekolbe, så jeg lurer på hvor lenge vil dette fungerer? 2 år, 5 år eller 10 år?
Det har snart stått og gått i 2 år
Umulig å si Enkelte har slikt utstyr i 10 år, andre opplever at det takker for seg etter mye kortere tid.

Når det gjelder varmekolber, er det oftest at dem starter å trekke fukt, som tar livet av dem.
Pumpene lever lengre om dem får litt godt stell, altså ikke gror helt igjen i systemene. Impelleren (propellen som driver vannet), må av og til byttes, hvor lang tid det tar før denne er utslitt, varierer enormt.
Har hatt filtre som jeg måtte bytte i hvert halvår, og filtre som har gått i 4-5 år uten bytting
Har en Eheim-pumpe som har gått i rundt 10 år nå. Nå i vår begynte pumpa å riste og bråke såpass kraftig at jeg tenkte den hadde tatt kvelden. Men som siste utvei kjøpte jeg ny impeller og aksling (79 kr). Nå er den god som ny Med andre ord, god tilgang på reservedeler vil også ha mye å si for levelengden.
Vil skyte inn at Eheim har en garanti om levering av reservedeler i minst 10 år etter at produksjonen av pumpa stopper opp. Altså, man kan få tak i reservedeler leeenge etter at filteret er innkjøpt.
Kjøpe en eheim 1015 for ca 30 år siden, har brukt den i ca 20 år. Nå er akslingen brukket og pakningen er morken. Får ikke deler til den lenger. Nesten litt vemodig å måtte pensjoner den, men etter 30 år er det vel greit...
Kan vel være greit å nevne at akvarie og utstyr har 5 års reklamasjonsrett etter kjøpsloven. Dette gjelder ikke forbruksdeler som filtermasse og lysrør, og muligens heller ikke slitedeler som impeller.
dev
Kan vel være greit å nevne at akvarie og utstyr har 5 års reklamasjonsrett etter kjøpsloven. Dette gjelder ikke forbruksdeler som filtermasse og lysrør, og muligens heller ikke slitedeler som impeller.

Men du skal jaggu få slite med å få alt gjennom denne reklamasjonen.
Vet at blandt annet Juwel er helt esktreme på dette, dem har garanti på siliconfugene på en uke. Selvsagt er det en lett sak å vinne om en fuge ryker etter noen måneder, men etter bortimot 5 år, ville jeg ikke giddet å bruke energi på det engang.

Også mange varmekolber er tvilsom at en greier å få mer enn 2 års reklamasjon på.
Frank Angell
Vil skyte inn at Eheim har en garanti om levering av reservedeler i minst 10 år etter at produksjonen av pumpa stopper opp. Altså, man kan få tak i reservedeler leeenge etter at filteret er innkjøpt.

Eheim - ingen over, ingen ved siden
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap