Lysrør i berøring med midtstag i Juwel Rio 240

Jeg har Juwel Rio 240 som jeg har tenkt å benytte til planteakvarium. Jeg har derfor bygd inn 2 stk Arcadia T5 39W i tillegg til eksisterende 2*38W T8.

Disse har jeg satt fast under lokkene avstivet med gulvskinne på oversiden av lokket. Problemet er midtstaget. Når jeg lukker lokket tar T5 røret akkurat borti midtstaget i plast. Reflektorene har jeg skjært ut et hakk så det går greit, men jeg er usikker på om det har noe å si at lysrøret er i kontakt med midtstaget. Noen synspunkter?
skal ikke ha noe å si det
Sikker på at midtstaget er av plast?? Har ett 5-6 år gammelt juwel-kar, der er avstiveren av metall (som er pulverlakkert, kan derfor kjennes ut som plast).

Om det er plast, tror jeg at varmen fra røret (er ikke mye varme, men varme er nå varme), kan svekke plasten over tid.

Du kan ikke feste rørene på rammekanten, slik at dem "ligger" i stedet for henger? Er jo ganske god plass under lokker på Juwelkar
På nyere Juwel Rio-kar (de med elektronisk ballast og pumpe med grå tut) tror jeg midtstaget er av plast, og har en ny buet form som stjeler en del av plassen under lokket. På mitt Rio 125 er jeg svært i tvil om hvordan jeg kan få inn mer belysning.
dev
På nyere Juwel Rio-kar (de med elektronisk ballast og pumpe med grå tut) tror jeg midtstaget er av plast, og har en ny buet form som stjeler en del av plassen under lokket. På mitt Rio 125 er jeg svært i tvil om hvordan jeg kan få inn mer belysning.

Kan dette kalles en forbedring til det værre?? Regner med det

Får bare være glad jeg har ett gammelt, oppripa kar likevel, da.
Jeg har det nyeste med buet midtstag.
Hvis jeg skal feste på rammekanten istedet for i lokket slik at det blir liggende kan jeg ikke skru det fast da det går glass helt opp. Fungerer muligens med silikon, eller 3M industriborrelås (plastborrelås med mothaker). Sistnevnte er sinnsykt sterkt og kan holde flere kilo. limen på baksiden er jeg mer usikker på om holder i fuktigheten. Noen som har greie på dette?
Det ville vært best å bruke borrelåsen for da kan man fjerne det hele i en håndvendig hvis jeg trenger mer plass til plantestell .
Vil tro at limet, om det får herde uten å utsettes for masse fukt, vil holde leeenge selv i det relativt klamme miljøet det er under en armatur

Det finnes imidlertid egen festetape til arcadia sine sett, webzoo har disse. Ellers finnes det jo også annen tape som er mektig kraftig, f.eks tape til å feste speilet til frontruta i bilen.

Slik tape har en tenden til å holde evig, uansett belastning (er jo noe dritt når det skal demonteres. I den forrige bilen jeg skulle vrake, hang jeg med mine 110 kg etter speilet, uten at det hadde planter om å løsne...)
Klarer du ikke å montere det i en reflektor, som du limer og eventuelt skrur fast i sideplatene?

På den måten sitter lysrøret fast i reflektoren, og hindrer røret i å komme ned på plasten, samtidig som reflektoren fungerer som en oppstiver. Kutt eventuelt et hakk til midtstaget i reflektoren, men ikke så dypt at røret går nedpå.

Det ser ut som om jeg skal klare det på 125 literen, og det er vel bedre plass i 240 literen?

Er eneste jeg ser for meg som kan fungere i 125 literen min i allefall, skjønt jeg har vurdert å måtte klare meg med ett enkelt 24w T5 rør bak i karet ..
Om noen har sett en erstatningstopp med T5 rør som passer på ymse Rio kar så er det forresten bare å skrike ut
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap