Fluval 404

Ja i går fikk jeg endelig mitt nye (brukte) kar. Dette har jeg ventet lenge på.!
Med akvariet fulgte det også 2stk Fluval 404 pumper. Er det noen som kan gi en pekepinn på hvor mye disse normalt bråker. For har renset begge 2pumpene som jeg fikk med. Skylt forsiktig av filter og biologiske kuler med akvarievann + fjernet 2-3 liter sand fra hver pumpe, men jeg synes allikevel det ikke ble noe bedre. Kan være de bråker litt og at det er bare jeg som er vant til innvendige pumper.. Eller?? Og hvor ofte skal disse biologiske filtermaterialet byttes??
Jeg har ingen erfaring med dette filteret,men kan det være som på mange andre,at det står luft i systemet og bråker?Prøv å bikke filteret forsiktig fra side til side og se om det ikke løser seg.
Mitt eheim bråker iallfall mye når det står luft og surrer.
Vår Fluval 404 bråker ikke stort. Ikke like stillegående som JBL-pumpa vår, men den støyer ikke.

Luft i systemet, som Liss sier, er en vanlig årsak til støy. Har du sjekket stanga som rotoren er festet til? Denne knakk på vår 304 og da bråkte det veldig. Vi byttet den forøvrig ut med en coctailpinne i tre(!) og det funker som bare det
Jess. Stengene til rotorene er inntakt. Har bikket fra side til side som bare det, så luften i pumpen skal jeg ha fått ut, men får prøve litt til.
Om det er lite filtermasse i tønna, vil kulene ligge å rasle en del i starten.
Alle mine filtre er litt bråkete første uka\ to uker, og så er dem stille som bare juling (ehh, juling trenger jo ikke å være så stille, men pyttsann)
Når filtermassen begynner å få den brune, sleipe hinna, vil den ligge mer i ro, og dermed forsvinner lyden
Okey. Det er bare det at mine filtre allerede har denne "hinnen" siden de har vært i brukt i et 1års tid av tidligere eier. Kan høres ut som en raslelyd når de er igang. Ikke sånn utrolig høy lyd, men ganske irriterende. Skal se om jeg kan få tatt opp lyden å lagt den ut, men det blir ikke før i morgen..
Raslelyd høres ut som filtermasse som trenger å sette seg litt, ja Om det er bittelitt for lite filtermasse, vil du trenge litt ekstra tid før kulene legger seg til ro.

Jeg ville rett å slett latt filteret være i fred ett par uker, da jeg er temmelig sikker på at dette vil fjerne denne lyden
Den er grei, det filteret med biologiske kuler rasler som bare det så her er det nok en sammenheng, men det andre filteret har mekanisk rensing altså bare blåfiltre og 2poser kull. Raslelyden er her også bare i en "mildere" utgave. Skal jeg gi dette filteret en 1-2uker før jeg evt ser nærmere på det?
Rasling med bare blåfilter... Hmm, høres ut som det trekkes gass inn ett eller annet sted da. Jeg ville skjekket alle slangekoblinger, og paktningen rundt tønna, for å utelukke at filteret trekker falskluft.

Faren ved falskluft er kun at om strømmen forsvinner, vil det bli overtrykk i pumpa (det blir det i alle), og vannet vil da finne veien ut der lufta nå (eventuelt) finner veien inn.
Laffzi
Jess. Stengene til rotorene er inntakt. Har bikket fra side til side som bare det, så luften i pumpen skal jeg ha fått ut, men får prøve litt til.
Høres mest sannsynlig ut som falsk luft ja.

Men har du sjekket dette skikkelig kan det være stanga/rotoren. Selv om stanga til rotoren er inntakt kan det godt være noe slitasje på den som får rotoren til å vibrere. Har en eldre EHEIM som begynte å lage ulyder. Hørtes ut som den trakk falsk luft. Jeg ristet og ristet på filteret for at lufta skulle forsvinne. Demonterte det og satte det sammen igjen flere ganger. Prøvde syrefritt fett på pakningen. Pumpa bare fortsatte å lage lyd, og holdt jeg hånda på toppen kjente jeg en svak vibrasjon. Sjekket rotoren (igjen, men den så fin ut. Stanga virket også bra. Helt til jeg så på den i forstørrelsesglass, da så jeg at det var noen små tegn til slitasje.

Byttet ut stanga og rotoren som en siste utvei (var rett før hele filteret hadde endt i bosset). Lyden av stillhet kostet bare rett rundt hundrelappen Så finner du ikke ut av det så skader det ikke å forsøke med nye deler.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap