Hvilke lyspærer

Kjøpte meg et nytt kar i dag! *glis* 43 liter.
I lystoppen er det plass til to pærer med tynn sokkel, 2x25 watt. Kommer nok til å sette inn opplegg for lysrør etterhvert, men hvilke pærer kan jeg bruke i mellomtiden? Regner med at utvalget er heller dårlig. Det skal i første omgang være reker i karet.
Ville prøvd med sparepærer (hvis det er plass såklart). Sparepærer kan fås med daylight-farge, noe som vil gi bedre plantelys en warmwhite. Noen velassorterte gartnerier eller elektroforhandlere kan også levere sparepærer med spesielt plantelys/akvarielys. Selv kjøper jeg pærer på Plantasjen, men de er med stor sokkel. Der står det på eska at lyset er spesielt egnet for planter og akvarier.
Okei, da blir det en tur innom Plantasjen i dag. Har også kikket på de nye Active-pærene fra Osram, kanskje de er brukbare?
Disse activepærene er helt greie dem, gir ett ganske dagslyslignende lys.
Men (er det ikke alltid ett men?), pærene finnes ikke i mindre enn 40W. Er redd at du kommer til å grille hele armaturet med såpass mye varmeproduksjon som en (eller to for den del) 40W pærer avgir.
Joda, de finnes i 25 watt! Hadde ikke tort å sette inn mer enn max watt... Bilde hentet fra osram sine nettsider!
Hmm, i katalogen dems (som det sef er klin bøtte umulig å linke til), står pærene oppgitt i følgende styrker:
40W og 60W, begge både som pæreform og "rund" form (til e14sokkel).
Stor (e27) sokkel får man pærer i 60 og 100W.

Eneste av denne "serien" med pærer jeg finner i 25W er de som kalles relax, men det er ett helt annet lys av disse.
Om du skulle få tak i 25W, er det jo flott, men jeg er svært skeptisk til om det lar seg gjøre.
Aha.. Jeg så relaxpæra i butikken i går, i 25 watt. Kanskje derfor jeg ikke så activepæra i 25 watt, fordi den ikke finnes! Får ta en liten butikkrunde i dag da!
Gi gjerne tilbakemelding om du finner pæra i 25W, så skal jeg beordre en eller annen lokal butikk til å skaffe dette til meg også
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap