Råd om lysrør og reflektor?

Siden jeg ikke er noe teknisk vidunder håper jeg noen kan gi meg noen enkle tips her:

Jeg har et lysrør på 43,5 cm som jeg skal bytte ut, det er et:
Sylvania aquastar F15W/174, 10000K. For alt jeg vet er det 100 år gammelt... (Sto i da jeg overtok akvariet)
Det er 43,5 cm langt (målt uten de små utstikkerne i endene).

Ut fra hvordan plantene vokser i dette akvariet i forhold til de andre akvariene mine tror jeg de trenger mer lys.

Hva kan jeg bytte ut dette med? Kan jeg kjøpe et osram-lysrør på claes-olsson eller blir dette helt feil?
Tar gjerne i mot konkrete tips på merker og typer, så jeg vet hva jeg skal lete etter!

Tenkte å kjøpe reflektor også. Har zoobutikkene standradstørrelser eller må man vite spesifikt hvaslags armatur man har?

Tenkte å handle på lørdag, så blir kjempeglad om noen orker å gi meg noen tips før den tid!

Maren


Dersom du kun har ett lysrør i karet kan det være greit å fortsatt bruke Sylvania Aquastar, Hagen Aqua-Glo eller lignende, disse gir både gode farger og mye lys som er nyttig for plantene. Philips eller Osram dagslysrør kan også være et rimelig alternativ (Philips Master gir ekstra lysutbytte).

Jeg har kun erfaring med reflektorer fra Juwel og Arcadia. Disse passer i de fleste armaturer, så sant du kjøper rett størresle - i ditt tilfelle 18W

Her i Bergen er det grunn til å være litt på vakt, enkelte butikker tar nærmere 200 kroner for en slik liten reflektor, mens andre tar under hundrelappen.
PS! Det er et 15W lysrør du trenger.

Eh .. selvfølgelig er det 15 watt du skal ha, av både lysrør og reflektor, bare jeg som roter - får unnskylde meg med at jeg bare er kommet til min andre kopp med kaffe i dag :p
Takker for svar!

Reflektor er nå innkjøpt, og jeg ser at det har effekt!
15W lysrør var de utsolgt for i de butikkene jeg var i, så det får vente litt...

Maren
Det er svært mye "smak og behag" med tanke på hvilket lys vi liker i våre akvarier.

Selv kan jeg rett å slett ikke fordra lyset sylvanias rør gir, enten det er aquastar eller gro-lux.
Av de mer annerkjente rørene til akvariet, som de aller fleste butikkene kan skaffe, finner du to rør jeg syntes duger.
Det er Hagen Sun-glo, og Life-glo (II)

Ut over disse rørene, syntes jeg selv at Phillips\ Osram sine rør med fargetemperatur på (9)50 kombinert med (9)65 gir mest naturlig lys.
Har prøvd med frem med mye rør, har ikke tall på hvor mange rør jeg har gitt bort splitter nye, fordi jeg ville spy av lyset

Fargespekter "sun-glo"
[External Image]

Fargespekter "life-glo"
[External Image]
Benytter du samme farge på rørene uansett substrat, Frank?

Jeg synes Sylvania Aquastar + 840/940 gir fantastisk belysning på veldig mørk grus (f.eks. akvastabil merkur), mens det blir helt ubrukelig på lys gulaktig sandgrus hvor jeg i stedet bruker kombinasjon av Sylvania Grolux, Hagen Flora-GLO og 860/960

Trikset er forresten å bli så gode venner med din lokale butikk at du kan låne med deg en åtte-ti rør og prøve deg frem en helg
dev
Benytter du samme farge på rørene uansett substrat, Frank?
Har for tiden stort sett kun bunnsubstrat med rød-brun tone, og her funker ikke aquastar i det hele tatt. Ekstra grimt blir det mot Juwel-rock bakgrunnen (den ser pinadø rosa ut øverst ).
Prøvde også med aquastar i kombinasjon med ett 954-rør, mot sort bunn, og det funket ikke det heller (etter min smak).
dev
Jeg synes Sylvania Aquastar + 840/940 gir fantastisk belysning på veldig mørk grus (f.eks. akvastabil merkur), mens det blir helt ubrukelig på lys gulaktig sandgrus hvor jeg i stedet bruker kombinasjon av Sylvania Grolux, Hagen Flora-GLO og 860/960 Trikset er forresten å bli så gode venner med din lokale butikk at du kan låne med deg en åtte-ti rør og prøve deg frem en helg ;-)

Døhh, skryt bare at at den lokale butikken din har en del rør å velge blandt
Her er det så dårlig utvalg, at alle rør som skal prøves må bestilles fra web-shops. Ser ikke bort i fra at dette er en av grunnene til at jeg slett ikke har testet ut alle mulige kombinasjoner (noe som sikkert ville tatt år og dag uansett, med de mengder ulike rør det er på markedet)
Håper jeg ikke trår noen på tærne ved å legge inn et spørsmål her.
Har nettopp anskaffet et 300l akvastabil med heldekkende armatur.
Her ønsker jeg endel planter, noen discus, kardinaltetra og noen algespisere.

Har kjøpt 2 T5 drossler på 2*54w og reflektorer, hvor planen var å bytte den dobble T8 innmaten i armaturet med disse. Fikk så høre at T5 rørene kanskje ikke var like gode til plantebelysning som de gamle T8 rørene. Så nå lurer jeg på om jeg bør benytte 2 eller 4 T5 rør og 2 T8 rør i armaturet, eller fjerne T8 helt.

Ønsket er å prøve meg på noen vanskelige planter etter hvert og trenger å vite hvilken type lystoffrør jeg bør satse på.
Antar en kombinasjon av flere rør er det beste, men har ikke peiling på hvilken type jeg bør ha...
Du tråkker nok ikke noen på tærne av dine spørsmål

T5 har riktignok ett noe mindre utvalg av rør, enn T8. Men å si at de er dårligere på planter enn T8, er nok ikke sannheten...
Svært mange av de jeg vet kjører T5, bruker [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=154&produktid=1330&Navn=09. T5 reflektor&HKatID=21]D&D Natur[/URL] i kombinasjon med[URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=154&produktid=1200&Navn=09. T5 reflektor&HKatID=21] D&D Dagslys[/URL]. Nå er også [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=154&produktid=2396&Navn=09. T5 reflektor&HKatID=21]Arcadia plant pro [/URL]på norsk marked, og da er jo det hele fullkommet. Vet riktignok ikke helt hvordan sistnevnte rør oppfører seg med tanke på fargene, men kan ikke tenke meg at det rasserer så voldsomt, med tanke på fargespektret.

Selv ville jeg gått for 4x54W, med 1x plant, 1xnatur og 2x dagslys.
Jeg bruker Midday og Aquablue+ fra Giesemann, riktignok sammen med T8 rør - men jeg kan ikke tenke meg til at T5 dagslysrør skulle gjøre noen dårligere jobb enn T8 dagslysrør.

Ett Aquablue+ i fronten holder forgrunnsplantene lavere og gir et litt køligere lys, noe i retning av Sylvania Aquastar men i mindre grad.

Ellers er Aquamedic og Sylvania sine T5 rør også tilgjengelige, i tillegg til dem Frank nevnte.
Da går T8 rørene ut av armaturet til fordel for 4*T5.

Virker som om det er "stor" forskjell på det synlige lyset fra akvariet med forskjellige lysoppsett (ut fra poster lest på forum).

Noen som har bilder fra de to nevnte oppsett, så det gikk ann å gjøre seg en formening om hvordan det ville se ut?
Kan jeg ha bare det ene lysstoffrøret jeg har nå?
Hei, håper det går bra at jeg "tar over" tråden litt?

Jeg har et powerglo 15W på 18000 kelvin, grunnen er at han på min lokale dyrebutikk ikke har så god peil som han later som..

jeg sa at jeg ville bytte ut det dårlige jeg hadde fra før og at det var et sylvania aquastar på 10000kelvin, han mente at det var for "mye" lys og fant frem dette "powerglo" røret...

greier dette seg? -eller burde jeg skaffe meg et armatur til?
kansje ha et lys til plantene og et til fiskene?
ser ikke ut til å få til fotosyntese i karet mitt..

må være feil lys... what to do?
[External Image] Power glo er på ingen måte ett spesielt godt rør. Kjører en test med dette alene over ett kar nå, og det ser ut til at plantene overlever, men ikke mer.
Har også forsøkt å kombinere dette med andre rør, og resultatet var superteit lys (gærne farger, mye alger, og planter som ikke vokste).
Når lyset i tillegg er svært rødt, noe det etter produktdetaljene det ikke skal være, er det grunn til å styre unna røret.

På røret mitt vil jeg tippe at minst 50% av lyset er på omlag 700nm, 25% mellom 400 og 450nm, og resten fordelt jevnt over hele spektret. Rød-lilla lys er ikke noe jeg er glad i

Om du trenger mere lys eller ikke, er ikke så godt å si uten å vite mer;
- Hvor stort er akvariet?
- Har du krevende planter?
- Plantenæring, hvillen og hvor ofte?
- Tilsetter du Co2?

Selv ville jge nøyet meg med å bytte ut røret med f.eks ett Life-gloII. Dette er ett bra rør.
Anubias barteri "angustifolia"
Echinodorus augustifolius
Echinodorus palaefolius "latifolius"
Shinnersia rivularis
Javamose/singapormose(?)

takk for svar, og tror jeg går for det røret du anbefaler..

karet er på 70liter
Det skader neppe om du skaffer deg ett armatur som har plass til 2 rør, 15W er ganske lite på ett 70L akvaire.
Om du kjører med 2x15W, anbefaler jeg Sun-glo i kominasjon med life glo.
Må nok det. :P



Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap