Varmesirkulasjon

Jeg skal til å gjøre om i mitt 530 liters akvarium, og skal da bytte ut all sand med litt mørkere sand. Sanden er hentet fra en elv og tørket og silt og vasket. Men jeg driver og vurderer varmekabler.

På ene forretningen her så mente han som driver det(han hadde ikke vært borti varmekabler i akvarium før) at det burde være nok med 50W til mitt akvarium. Men vi ble enige om at det trengtes mer, etter det jeg har lest så har andre opp til 130W i denne størrelsen av akvarium. Men de kunne bare skaffe 75W kabler, på ti meter. Vil dette være tilstrekkelig? I følge tommelfingerregelen skal man jo ha 0,5W varmekolbe pr liter vann? Eller er det 1W? Men det blir kanskje annerledes med varmekabler?

Det han også mente, han må tydeligvis ha vært litt borti det, at man brukte det også for å skape varmeflyt i akvariet, at kabelen varmet opp vannet i sanden og steg oppover i akvariet, og det stemmer nok. Han sa da at man ikke burde bruke varmekolbe for å ikke ødelegge denne sirkulasjonen, men stemmer det?

Varmekabler har svært liten oppvarmende effekt. Grunnen til at man benytter varmekabler, er for å få noe bedre plantevekst (unngår kalde røtter), samt få litt mere sirkulasjon i bunnlaget. Varmekabler vil kunne være med på at man unngår gasslommer.

Hvor kraftig kabelen er, har relativt liten betydning. Det som er viktig, er jo at den er lang nok, slik at du får passende avstand mellom hver sløyfe med kabel.
I ett kar på 530L, bør du nok ha 10-12 meter med varmeleder.
Mener å huske at Renas kabler leveres i 50 og 100W (som er aktuelt), henholdsvis 7,5 og 14 meter.
Selv ville jeg valgt 100W, slik at du får gode sløyfer.

At man ikke skal benytte varmekolbe er bare tullprat. Varmekolben vil ikke påvirke effekten av varmekablene, og siden kabler er uten termostat, er man avhengi av en koble for å få stabil temperatur.
Tullprat eller ikke - Hydor leverer sin Hydrokable med både elektronisk og mekanisk termostat
eialusa
Han sa da at man ikke burde bruke varmekolbe for å ikke ødelegge denne sirkulasjonen, men stemmer det?


Varmt vann stiger, kaldt vann synker. Samme som med luft.

Ved nærmere ettertanke så kan det være noe i teorien den forhandleren kom med. Hvis vannet i karet øvrig er noe kjøligere enn det i sanden/bunnlaget, vil jo varmen fra bunnen lettere stige opp og med det gi bedret sirkulasjon enn om begge nivåer hadde lik temperatur.

Og dersom ditt store kar på over fem hundre liter står i et vanlig oppholdsrom, trenger du egentlig varmekolber? Blir ikke vannet varmt nok av lyset? Og så mange hundre liter vann rekker ikke bli særlig kjøligere om natten, det tar lang tid før så store mengder vann jevner seg med romtemperaturen.
(PS! Unntak er selvsagt fisk som diskus, som skal ha ekstra varmt vann)

Jeg lurer på om jeg må begynne å bruke varmekolber igjen når jeg flytter. Her jeg bor nå (i andre etasje) er det så varmt hele året at varmekolber er bortkastet. Jeg bruker ingen varmekolber lenger, jeg.
Forklarte meg nok litt dårlig i går:
Varmekablene vil ligge å jobbe så lenge strømmen er koblet til, og vil av den grunn varme vannet til det kommer til det punktet, at vannet begynner å sirkulere på grunn av temperaturforskjellene.

Eneste unntaket jeg kommer på, er om man bruker svært store sløyfer med kabel, i ett kar med i utgangspunktet høy vanntemperatur.
Om da karet står på alu-ramme, med bunnen bar, vil dette forværre saken ennå mer

En annen fare, om du kun skulle hatt kabler til å holde tempen oppe, er at det vil bli temmelig hett i bunnen av dette karet... Kan bli så hett at verken bakterier eller planter trives.

Når det gjelder varmekolbe:
I min 375L, er jeg avhengi av varmekolbe, sommer som vinter. Har sikkert noe med at jeg har generelt lav innetemp, 17-18`C om mulig.
Men selv på sommeren, når tempen trekker opp mot 22`C, kobler kolben inn på kveldstid.
Glemte hele kolben forrige uke, og tempen falt faktisk fra 26`C til 22`C over natta, altså en grad over innetempen nå...
Når jeg gikk hjemmefra for en time siden viste det elektroniske termometeret 26,1 grader i 125 literen (tror det viser litt for mye). I går kveld viste det ca 28 grader (det vet jeg fordi temperaturalarmen gikk et par ganger før belysningen gikk ned). På 10 timer har temperaturen altså falt med 2 grader, kanskje den faller med ytterligere en grad før lyset begynner å komme på klokken 12.

Varmekolben slår inn på 25 grader og føler seg nok litt til overs i sommerhalvåret...

Jeg bør vel nevne at husets frostpinne krever at vi holder 23 grader romtemperatur i stua hvor dette karet står

Under disse forholdene ser jeg ingen grunn til at varmekabler på termostat ikke skulle holde karet oppvarmet (slik Hydor markedsfører), tvert i mot er jeg heller redd for at kablene ville vært avslått mesteparten av tiden og ikke ville gitt ønsket sirkulasjon i substratet.

For at denne effekten skal opptre er det nødvendig at substratet har en høyere temperatur enn vannet i karet, slik at varmen kan stige.
Hvis man har litt mye lys i et så stort kar med lukket topp så blir fort problemet at det blir for varmt. I mitt med 290w lys så stiger temperaturen til 28c mot slutten av dagen tross null annen varme og ekstra lufting m vifte.
Ser at Rena foreslår at deres 50w kabler skal dekke 1 m2. Og mitt akvarium er på 1,6m*0,55m og dette gir jo ett areal på 0,88 m2 om ikke mine mattekunnskaper er feil Da skulle det jo gå veldig greit med den som de kan skaffe her i byen på 10M og 75W. Prismessig er det billigere enn å bestille fra utlandet etter det jeg har sett.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap