Bruke downlights som akvariebelysning?

Er det mulig å bruke vanlige downlights, eller må man ha spesielle rør til akvarier? Tenkte å lage meg en kasse til en 120 liter med 2 - 3 downlights med 20 eller 35W pærer. Vil klarer dette for snaue 500 lappen

Hvis du bare skal ha lys for å se fiskene er det sikkert greit nok, men skal du ha noe for planter bør du velge andre løsninger.
Plussmedlem
Vi brukar downlights i 61-literen vår. Det er 3x10W. Det funkar heilt greit med plantar som krev lite lys, og gjev ei spesiell stemning i karet!
Planter, på samme måte som alger, er vel avhengig av en viss lysmenge for å trives. I tillegg bør lyset være mest mulig "riktig" i forhold til det det de naturlig lever med, altså dagslys. For planter i ferskvannskar vil det si en fargetemperatur på 5000-6500 kelvin. Også andre parametre spiller inn, men fargetemperaturen er viktigst.

Avhengig av hvilken type "downlight" det er snakk om, kan du få halogenpærer på 6500K (fra BVL, opptil 50W). Du kan også få pærer til de fleste slike lamper med LED og riktig fargetemperatur.

Hvor mange du trenger og hva som er mest økonomi i, skal jeg ikke uttale meg om.

mvh
Per-Kristian
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap