Om akvariet bruker lite eller mye strøm, er selvsagt relevant
Hos meg går det uten tvil en del kroner i strøm, men det tenker jeg ikke på i det hele tatt
Når det gjelder lyset til karet, bør du regne en del mere forbruk enn hva som er det faktiske lysutbyttet.
Har du f.eks 30W rør, er nok reelt forbruk ca 40W.
10 timer i døgnet med lys skulle tilsvare 400W.
Pumpene er ganske snille av seg, har sett filtre som bruker 4-5W, og filtre som bruker mange ganger så mye strøm. Hvor mye strøm ditt filter trekker, må du nesten selv se av spesifikasjonene (om du ikke finner det selv, fortell gjerne hvilket filter det er, så finner noen alltids svaret)
Når det gjelder varme, kommer det hele selvsagt ann på flere faktore, som hvor høy temp har du i karet, og i rommet. Blir ren gjetting å si forbruket uten å vite verken størrelse på kar, eller temperaturer
Selv har jeg 4 kar i drift nå, og etter de beregningene jeg har gjort, bruker jeg omlag 2,5Kw\h i døgnet til lys.
Filtrene\ sirkulasjonspumper bruker omlag 3kw\h i døgnet hos meg (og flytter omlag 5000L vann i timen).
Varme: Sommer går det så og si ikke en watt til varme, på grunn av høy innetemp.
Men om vinteren vil jeg anslå forbruket til omlag 4 kw\h i døgnet.
Antar at mitt årlige forbruk av støm ligger på ca 3 megawatt. Så noen kroner går det jo med til mine akvarier