"UPS" for akvarium...?

Jeg så i en annen tråd at vanlige UPS'er er uegnet for akvarium pga kapasiteten.

Da kom jeg på en tanke som jeg lurte på om ville fungere...:

Det finnes noe som heter "vekselretter", som omformer vanlig 12 volts bilbatteri-strøm til 230 volts vekselsstrøm. Clas Ohlson har noen rimelige varianer her.

Hadde det gått an å koblet et bilbatteri (evt. parallellkoblet flere) til en batterilader, for deretter å koble til en vekselretter som pumpen kobles til? Da burde man kunne ha jevn strøm til pumpen i lang tid, selv om strømmen skulle gå...?
Disse trekker jo også sykt med strøm...Men med store batterier er det jo faktisk mulig.
En slik løs vekselretter sammen med et 12 eller 24 volt batteri (hytte/camping-batteri anbefales, bilbatterier egner seg dårlig) fungerer ikke noe anerledes enn en ferdig UPS.

På den annen side er det ingen grunn til at man ikke kan bruke en ordentlig UPS til akvarie. En vanlig linjeinteraktiv 1500 VA (ca 2000 kroner) vil kunne drive Eheim 2080 i ca 3 timer.

Om du vil sikre lengre drift finner du diesel agregat fra ca 4000 kroner. Legger du 10 høvdinger på bordet kan du antagelig få en løsning med nok strøm til å drive et lite akvarierom, inkludert varmekolber og belysning. Da med kort-tids UPS som gir strøm i 5-10 minutter, og agregat som starter og kobler inn automatisk før batteriet går tomt.

Den omformeren der leverer en såkaldt "firkantpuls".
For å ha god effekt og lang levetid på pumpene, er man avhengi av at pumpen leverer skikkelig vekselstrøm, ikke noe som er tilnærmet dette.
Gjelder forøvrig alle motortyper, de trenger en god gammeldags sinusbølge

For å si det sånn; jeg har en slik inverter på 1kwh liggende, denne ble kjøpt utelukkende for å ha backup til akvariene. Den fungerer akkurat like dårlig som rimelige UPS-er
Skal man først satse innenfor dette, må man ta skikkelig sats også Er jo ikke noen vits å komme halvveis.

Som det allerede er sagt; 12V-220V krever grasat med amp. Med et konstant trekk på ca 100W (+tap i omformer), krever ca 40A 12V.
Skal man drive noe slikt over f.eks ett døgn, går det ikke mindre enn 960A, eller 16(!!!!) 60amp bilbatterier!
100W 220 er jo for den del heller ikke så mye at det gjør noe Holder knapt til drivt av pumpene mine
Om du vil lage en løsning selv finner du flere oppskrifter og referanser her:

http://saltaquarium.about.com/od/emergencypowersources/
Frank Angell
Den omformeren der leverer en såkaldt "firkantpuls". For å ha god effekt og lang levetid på pumpene, er man avhengi av at pumpen leverer skikkelig vekselstrøm, ikke noe som er tilnærmet dette. Gjelder forøvrig alle motortyper, de trenger en god gammeldags sinusbølge :) For å si det sånn; jeg har en slik inverter på 1kwh liggende, denne ble kjøpt utelukkende for å ha backup til akvariene. Den fungerer akkurat like dårlig som rimelige UPS-er :) Skal man først satse innenfor dette, må man ta skikkelig sats også :) Er jo ikke noen vits å komme halvveis. Som det allerede er sagt; 12V-220V krever grasat med amp. Med et konstant trekk på ca 100W (+tap i omformer), krever ca 40A 12V. Skal man drive noe slikt over f.eks ett døgn, går det ikke mindre enn 960A, eller 16(!!!!) 60amp bilbatterier! 100W 220 er jo for den del heller ikke så mye at det gjør noe ;) Holder knapt til drivt av pumpene mine

Selvsagt må man ha en likeretter som lager en sinusbølge. Alle ordentlige UPS'er er utstyrt med en slik, deriblant Merlin (alle modeller), Inform (Sinus og Informer), APC (Smart-UPS). I tillegg finnes det en del rimeligere modeller som lager en aproksimert stegvis sinusbølge som kanskje også vil fungere (f.eks. Inform Guard Plus, men ikke Guard S). De fleste baserer seg på "deep cycle" batterier på 24v.
Mener selvsagt vekselretter, ikke likeretter
Eller sette opp heile filtersystemet basert på 12v pumper.
Heh... Jeg skjønner at backupløsning for strøm på akvarium blir en relativt kostbar løsning om det skal være en god løsning som holder en stund om strømmen blir borte lenge.

Men jeg likte løsningen med å sette opp et filtersystem basert på 12 volts pumper! Det finnes vel neppe 12 volts akvariepumper, men det kan man jo lage selv. Det finnes masse 12 volts pumper beregnet på andre ting...

Heldigvis er strømmen her i Norge såpass stabil at jeg tror jeg velger å ta sjansen på å la pumpene mine være som de er, uten backup, inntil videre. Jeg får leve på den gode gamle "Det skjer ikke meg"-tanken fram til det motsatte er bevist.
Forstår jeg det riktig, så er vel hovedmålsetningen å unngå at utvendige filterpumper blir stillestående over lengre tid i tilfelle langvarig strømbrudd. Det vil ikke være spesielt vanskelig å koble til en 12V pumpe som sirkulerer vannet når strømmen går. Det skal normalt ikke kraftige pumpen til, og en slik vil kunne gå en god stund på et forbruksbatteri. Du kan så bruke en rimelig bensingenerator eller bilen til å skaffe strøm til batteriet om strømbruddet er langvarig.
Du får bl.a. flere av pumpene fra Eheim i 12V utgave, men selvfølgelig finnes det som du sier en mengde 12V vannpumper.

Men det enkleste er kanskje å bruke en nullstrømbryter. Dersom strømmen forsvinner, vil de ikke starte automatisk når den kommer tilbake. Ulempen er selvfølgelig at dersom strømmen er borte en kort periode mens man ikke er tilstede så vil filterpumpene bli stående av til man manuelt starter dem igjen.
La forresten merke til at Clas Ohlson også har en vekselretter med sinuskurve, skjønt den kvalifiserer ikke egentlig som rimelig. Artikkel 32-5124 leverer 300 watt med sinuskurve til 1495,-
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap